Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura
ANÀLISI is about the communication and culture in general, and specially it’s about the phenomenons linked to the mass media. The journal tries to promote the interdiciplinary contribution and the critical and controversial analysis about studied subjects : semiotic analysis of the communication, the repeat and serial nature in the cinema and television, democracy and communication, and the media and cultural politics. The journal’s approach is specially based on topical subjects and problems about the communication study development.
Latest additions:
2016-10-26
20:43
15 p, 115.0 KB The politicisation of journalism in Spain : three obstacles to the professional autonomy of journalists / Casero-Ripollés, Andreu (Universitat Jaume I de Castelló) ; García Santamaría, José Vicente (Universidad Carlos III de Madrid) ; Fernández-Beaumont, José (Universidad Carlos III de Madrid)
Political journalism plays a key role in current democracies. However, its functional features and dynamics change depending on the geographic context within which they are set. One of the distinctive features of the Spanish case is the high level of political commitment on the part of the media. [...]
El periodismo político desempeña un papel clave en las democracias actuales. No obstante, sus características y dinámicas de funcionamiento cambian en función del contexto geográfico en el que se insertan. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 95-109  
2016-10-26
20:32
16 p, 157.2 KB Los temas de campaña en la prensa nacional y aragonesa durante un ciclo electoral completo : municipales y autonómicas de 2011, generales de 2011 y europeas de 2014 / García Ortega, Carmela (Universidad San Jorge (Saragossa). Facultad de Comunicación) ; Zugasti Azagra, Ricardo (Universidad San Jorge (Saragossa). Facultad de Comunicación)
Este artículo analiza, desde una perspectiva descriptiva, la presencia de los temas de campaña en la prensa nacional y aragonesa durante el último ciclo electoral completo: las municipales y autonómicas de 2011, las generales del mismo año y las europeas de 2014. [...]
From a descriptive perspective, this article analyses the presence of campaign issues in the national and Aragonese daily press during the last three elections in Spain: 2011 Local and Autonomous Regional elections, 2011 General elections and 2014 European elections. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 79-94  
2016-10-26
20:26
14 p, 424.6 KB La narrativa audiovisual en la liberación de los campos de exterminio : el caso de Night Will Fall (André Singer, 2014) / Rodríguez Serrano, Aarón (Universitat Jaume I)
El presente artículo pretende ofrecer un análisis narrativo crítico de Night will fall (André Singer, 2014), la producción del British Film Institute que celebra el setenta aniversario de la liberación de los campos de concentración y de exterminio. [...]
In our paper, we strive to undertake a specific narrative analysis of Night Will Fall (André Singer, 2014), the British Film Institute production that celebrates the seventieth anniversary of the liberation of the concentration and extermination camps. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 65-78  
2016-10-26
20:20
17 p, 146.3 KB El desafío inadvertido. La consulta sobre la independencia de Cataluña desde el marco informativo del conflicto / Ballesteros Herencia, Carlos Antonio (Universidad de Valladolid)
La información política ha sido objeto de estudio desde la teoría del framing en ocasiones, como la presente, desde una perspectiva deductiva que predefine ciertos marcos informativos (news framing). [...]
Framing theory has sometimes studied political news from a deductive perspective that predefines certain news frames. Specifically, conflict framing has been identified as a common ingredient of political news. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 48-64  
2016-10-26
20:15
13 p, 123.6 KB El silenci, matèria expressiva i significativa / Torras i Segura, Daniel (Universitat Pompeu Fabra. Escola Superior Politècnica TecnoCampus)
Significació, expressió i comunicació no tenen perquè anar sempre conjuntament. No obstant, el silenci audiovisual, com a recurs i com a contrast psicoperceptiu, pot ser significatiu, pot ser una expressió i pot ser comunicació. [...]
Significance, expression and communication need not always go together. However, audiovisual silence as a resource and for psycho-perceptive contrast can be significant. It may be a form of expression and it can be a type of communication. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 35-47  
2016-10-26
19:40
15 p, 148.1 KB El factor relacional en la convergencia mediática : una propuesta emergente / Gabelas, José Antonio (Universidad de Zaragoza. Facultad de Filosofía y Letras) ; Marta-Lazo, Carmen (Universidad de Zaragoza. Facultad de Filosofía y Letras) ; González Aldea, Patricia (Universidad Carlos III de Madrid.) ; Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación
La comunicación humana expresa sus primeros balbuceos con la oralidad y sigue escribiendo su historia a través de las diferentes mediaciones tecnológicas. Los escenarios mediados por la tecnología posibilitan una educación no limitada en el tiempo y el espacio físico. [...]
Human communication expressed its earliest babbles with the spoken word and continues to write its story through different technological mediations. Scenarios mediated by technology enable education that is unlimited in terms of time and physical space. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 20-34  
2016-10-26
19:34
19 p, 148.0 KB La mujer fatal en las series humorísticas españolas : una renovación del estándar en las series Aída y La que se avecina / Hidalgo-Marí, Tatiana (Universidad de Alicante)
La representación de la «mujer fatal» surgida en la mitología y la cultura clásica, y recuperada fielmente por la literatura y la pintura romántica, sigue siendo una representación femenina que causa furor en los nuevos productos culturales. [...]
The representation of the “femme fatale” emerged in mythology and classical culture and has been faithfully recovered by literature and romantic painting, remaining a female representation that causes furore in new cultural products. [...]

2015
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 1-19  
2016-10-26
19:27
15 p, 1.1 MB Los museos catalanes de arte y las redes sociales. Análisis de presencia y rendimiento / Satta, Federica (Universidad Rovira i Virgili. Facultad de Letras)
Con la difusión de las redes sociales y de las tecnologías móviles, los museos pueden enriquecer su poder de comunicación y promoción, estableciendo un diálogo constante y ubicuo con el público. [...]
With the spread of social networks and mobile technologies, museums can empower their communication and promotion creating a ubiquitous and constant dialogue with the public. The Catalan museums have not always been able to fully address the challenge of this revolution standing in an ambivalent way between rejection and enthusiasm, often following the rapid flow of digital society without a real strategy. [...]

2016
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 54 (Juny 2016) , p. 109-123  
2016-10-26
19:22
13 p, 505.7 KB The Crisis in the Humanities and its Relevance to Communication Studies / Ingram, Brett (Boston College. Communication Department) ; Cuklanz, Lisa (Boston College. Communication Department)
Contemporary pressures on institutions of higher learning, including economic pressures, a highly competitive “rankings” environment and critiques of the high cost of a university education, are making it increasingly more difficult to maintain a focus on intellectual values traditionally held by liberal arts colleges and universities. [...]
Las presiones del mundo contemporáneo que se imponen en las instituciones de enseñanza superior, que incluyen dificultades económicas, un sistema altamente competitivo de ranking y las críticas a los elevados costes de la educación universitaria, hacen cada vez más difícil mantener el enfoque en los valores intelectuales tradicionalmente ocupados por las universidades y los estudios de humanidades y ciencias sociales. [...]

2016
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 54 (Juny 2016) , p. 96-108  
2016-10-26
17:48
21 p, 1.9 MB Neurociencia y publicidad. Atención, emoción y su relación con los premios obtenidos en el Festival Internacional de Publicidad de Cannes / Tapia Frade, Alejandro (Universidad Loyola Andalucía. Departamento de Comunicación y Educación) ; Martín Guerra, Elena (Sociograph Neuromarketing) ; Puente, José Enrique (Sociograph Neuromarketing)
Una de las cuestiones recurrentes en publicidad está relacionada con la eficacia de la misma. En ocasiones, se mencionan los premios de publicidad obtenidos por los spots en festivales como medida de éxito. [...]
One of the most recurrent issues in advertising is related to effectiveness. Sometimes the obtained advertising awards are used as a measure of success. However, the psychological processes of attention and excitement recorded by the spots seem to be a more reliable indicator for measuring success, even more so considering the importance of these two mental processes in the generation of memories by the target audience. [...]

2016
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 54 (juny 2016) , p. 75-95