Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura
ANÀLISI trata de la comunicación y la cultura en general, y especialmente de los fenómenos relacionados con los medios de comunicación de masas. Intenta fomentar la colaboración interdisciplinaria, y el análisis crítico y polémico de los temas estudiados: análisis semiótico de la comunicación, repetición y serialidad en el cine y en la televisión, democracia y comunicación, y los medios de comunicación y la política cultural. La línea de la revista se basa sobre todo en temas de actualidad y en problemas centrales en el desarrollo del estudio de la comunicación.
Últimas adquisiciones:
2015-02-24
17:09

13 p, 100.8 KB
Tecnozombis : seres artefacto en la tecnociencia contemporánea / Koval, Santiago (Universidad Argentina de la Empresa)
Este trabajo es un intento por comprender el modo en que interactúan el presente y el pasado a través de la apropiación social de la técnica contemporánea. Específicamente, se propone un recorrido por las principales pulsiones culturales, y por las más importantes corrientes filosóficas y cosmogonías mítico-religiosas, que confluyen en el desarrollo de dispositivos que se han naturalizado durante las últimas décadas y que constituyen, actualmente, el sustento técnico de nuestras interacciones humanas. [...]
This paper is an attempt to understand how the present and the past interact through the social appropriation of contemporary technology. Specifically, it proposes a route through the major cultural impulses, and the most important philosophical and religious mythical cosmogonies that shaped the development of devices that have been naturalized in recent decades and that constitute now the technical support of our human interactions. [...]
to our cultural practices and, therefore, to the way we establish relationships with our body and with our reality– and ancient traditions –archaic figures that enable particular conceptions of the body, subjectivity, willpower and consciousness–. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i51.2331
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 51 (Desembre 2014) , p. 65-77  
2015-02-24
16:47

15 p, 1.2 MB
Prácticas de cocreación en vídeos musicales : el caso de Evolution of Get Lucky / Roig Telo, Antoni (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació) ; San Cornelio Esquerdo, Gemma (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació)
El presente artículo se centra en el análisis de iniciativas de creación colectiva de carácter audiovisual, en las que la música y la imagen tienen un papel clave. Partiendo de una revisión de las formas emergentes de implicación de los públicos en relación con la música popular, nos centraremos en el estudio de caso de Evolution of Get Lucky, un experimento del músico francés y celebridad de YouTube, PV Nova, que consistió en tomar una de las canciones más populares del año 2013, Get Lucky de Daft Punk, y reinterpretarlo a partir de las convenciones musicales de diferentes décadas. [...]
The present paper is focused on the analysis of an initiative of audiovisual collective creation where the relationship between music and image has a key role. Drawing from a review of emergent forms of engagement of publics in relation to popular music, we will focus on the case study of Evolution of Get Lucky, an experiment by the French musician and YouTube celebrity PV Nova, who took one of the hits of 2013, Daft Punk’s Get Lucky and re-interpreted it through the conventions of different musical decades building up a music remix. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i51.2321
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 51 (Desembre 2014) , p. 49-63  
2015-02-24
16:12

18 p, 1.7 MB
La creatividad en el medio exterior del sector de la telefonía móvil : análisis en España y Portugal / Breva Franch, Eva (Universitat Jaume I) ; Balado Albiol, Consuelo (Universitat Jaume I) ; Lopes, Paula
La publicidad exterior es un medio que requiere una creatividad específica, adaptada a sus características y al momento en que el público tiene contacto con él. A pesar de la revolución que el medio está viviendo, gracias a la digitalización de algunos de sus soportes, no se pueden olvidar las reglas creativas básicas de creación para este medio, ya que el papel todavía es el elemento que impera en sus soportes. [...]
Outdoor media requires a specific creativity tailored due to their characteristics and to the moment when the public has contacted with him. Despite the revolution that the outdoor advertising is going through, and due to the digitization of some of their supports, it is not possible to forget the best way to design the creativity in this media, because the paper is still prevailing in their brackets. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i51.2006
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 51 (Desembre 2014) , p. 17-34  
2015-02-24
16:04

15 p, 106.7 KB
El sobreconsumo y el infraconsumo de televisión en España / Etayo Pérez, Cristina (Universidad de Navarra. Departamento de Empresa Informativa) ; Bayo Moriones, Alberto (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Gestión de Empresas)
La televisión continúa siendo una de las actividades a las que mayor cantidad de tiempo dedicamos diariamente. Sin embargo, en ocasiones se le dedica menos tiempo del que se quisiera (infraconsumo), mientras que en otras sucede lo contrario (sobreconsumo). [...]
Television viewing is one of the activities to which we devote a significant amount of time every day. At times, however, people may watch less TV than they would like (underconsumption), while at other times, the opposite is the case (overconsumption). [...]

2014 - 10.7238/a.v0i51.2004
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 51 (Desembre 2014) , p. 1-15  
2015-02-24
15:36

16 p, 134.5 KB
"Dissecting the poisoned honey" : Sexist Humor in Egypt: A linguistic analysis of sexism in Colloquial Cairene Arabic jokes / Nayef, Heba (Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (Egipte)) ; El-Nashar, Mohamed (Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (Egipte))
This paper attempts to shed light on sexism in Egyptian Internet jokes. It examines how language, as an institution largely controlled by men, is manipulated and used to disparage women in this discursive mode of humor. [...]
the "wife" is the category most ridiculed. The data also revealed that in spite of the freedom in anonymity that the internet provides, personal attributes far outnumber the physical features. The jokes conformed to the conservative nature of the society as derision of physical features.
was done through the use of general terms. The analysis has shown that ‘hatefulness’ was the most highly criticised personal attribute, with "stupidity" coming second. It was also shown that under the guise of benign amusement, the effect of these jokes go beyond tolerating gender.
inequality to actually promoting physical violence against women. We conclude that in a patriarchal social system like that of Egypt, which already disparages women as the ‘marked’ and the ‘different’, such jokes should not be dismissed lightly as "just jokes".
Este artículo trata de arrojar luz sobre el sexismo en los chistes de Internet egipcios. Examina cómo el lenguaje, entendido como una institución controlada en gran medida por los hombres, es manipulado y utilizado para desacreditar a las mujeres en esta modalidad discursiva del humor. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2324
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 131-146  
2015-02-24
15:17

13 p, 98.5 KB
Ser noia a l’era de les xarxes socials Being a Girl in the Age of Social Networking / Tortajada, Iolanda (Universitat Rovira i Virgili. Departament d’Estudis de Comunicació) ; Araüna, Núria (Universitat Rovira i Virgili. Departament d’Estudis de Comunicació)
Les xarxes socials han esdevingut un espai privilegiat per a les interaccions dels i les adolescents. Mitjançant la creació i la gestió d’espais d’intercanvi i intimitat, i en connexió amb els contextos offline, els nois i les noies construeixen les seves identitats de gènere. [...]
Social networks have become a most favored space for interaction amongst teenagers. By creating and managing spaces for intimate exchanges, and in close connection with offline contexts, boys and girls build their own gender identities. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2233
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (maig 2014) , p. 117-129  
2015-02-24
15:04

17 p, 177.0 KB
Sui generis : gender portrayals in the italian television advertising / Panarese, Paola (Università degli studi di Roma "La Sapienza". Department of Communication and Social Research)
The article reports the results of a content analysis of 815 Italian commercials and a qualitative research on some case studies. The study aims to determine the level of sex typing in the Italian advertising and try to find some new portrayals of men and women. [...]
El artículo presenta los resultados de un análisis de contenido de 815 anuncios publicitarios italianos y una investigación cualitativa sobre algunos estudios de casos. El estudio tiene como objetivo determinar el nivel de asignación del sexo en la publicidad italiana y tratar de encontrar algunos cambios en las representaciones de género. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2274
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 99-115  
2015-02-24
14:24

13 p, 101.7 KB
Posmachismos y medios de comunicación : nuevos mecanismos para viejos problemas / Rivero Santamarina, Diana (Universidad del País Vasco)
Desde que el art. 14 de la Constitución reconoció la igualdad entre mujeres y hombres se ha extendido la idea de que, efectivamente, la discriminación por razón de sexo ha sido erradicada. Este espejismo de igualdad ya conseguida se ha extendido también a la profesión periodística. [...]
Since Article 14 of the Constitution recognized equality between women and men the idea has spread that discrimination for reasons of sex has been effectively eradicated. This mirage that equality has already been attained has also spread to the journalistic profession. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2268
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 85-97  
2015-02-24
14:15

16 p, 167.3 KB
Mujeres detrás de las cámaras en la industria española de televisión / Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Forga Martel, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
En este artículo se analiza la tarea de las mujeres que trabajan detrás de las cámaras en las series de ficción de producción española emitidas en horario de máxima audiencia durante la temporada 2013-2014. [...]
This article analyses women’s behind the scenes employment on prime-time Spanish television series programs airing on the broadcast networks during 2012-2013. This research is particularly innovative, since there are no existing previous studies that have realized this diagnosis in relation to the Spanish TV fiction. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2252
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 69-84  
2015-02-24
13:39

13 p, 99.6 KB
Sujetos sexuales, objetos comerciales : sexualidad femenina como lifestyle en Cincuenta sombras de Grey / Pujol Ozonas, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Esquirol, Meritxell (Universitat Oberta de Catalunya)
El artículo analiza la sexualización de la cultura popular y la construcción del nuevo imaginario sexual femenino omnipresente en los medios de comunicación y las redes sociales a través del fenómeno de Cincuenta sombras de Grey. [...]
The article discusses the sexualization of popular culture and the construction of new ubiquitous female sexual imagery in the media and social networks through the Fifty Shades of Grey’s success. The proposal is to analyze the codes of representation of the novels in relation with the commercialization of contemporary femininity, closely linked to lifestyle, ie, sexual experience as a market value. [...]

2014 - 10.7238/a.v0i50.2277
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 55-67