Artículos de investigación

Colección de artículos científicos escritos por el personal docente e investigador de la Universidad Autònoma de Barcelona o bien publicadas en las revistas de la universidad.

Últimas adquisiciones:
2017-04-24
19:40
7 p, 85.7 KB How the economic crisis in Europe promotes media literacy / Pérez Tornero, José Manuel
The article examines the impact of the economic crisis in Europe on media quality and advocates that although the crisis has jeopardized communication and education, and created serious social and political problems, it promotes a new attitude towards the media which can be considered as a new awareness towards it. [...]
2014
MILID Yearbook, 2014, p. 327-333  
2017-04-24
19:29
27 p, 257.7 KB Media literacy policy in European Union : a new horizon / Pérez Tornero, José Manuel ; Pi, Mireia
The recognition of media literacy in the European Audiovisual Services Directive (Art. 37) and the consequent development of the media literacy indicators –applied to all people, even youths and children (is a result of a long process in which organizations such as UNESCO1 and the European Commission (EC) have played an important role, and not only in the development of the public dimension of media literacy but also in the acceptance of the importance of media education in the political agenda. [...]
2013
MILID Yearbook, 2013  
2017-04-24
19:18
15 p, 154.2 KB Avancing MILID / Pérez Tornero, José Manuel ; Pulido, Cristina ; Tejedor, Santiago
This article describes the recent activity of the Gabinete of Communication and Education at the Autonomous University of Barcelona in relation to the Cooperation Programme on UNESCO-UNAOC UNITWIN Global Chair on Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue. [...]
2013
MILID Yearbook, 2013, p. 99-113  
2017-04-24
16:27
83 p, 3.9 MB MIL competences: from theory to practice. Measuring citizens’ competences on media and information literacy / Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Gabinet de Comunicació i Educació) ; Durán Becerra, Tomás (Universitat Autònoma de Barcelona. Gabinet de Comunicació i Educació) ; Esteban Abengozar, Almudena (Universitat Autònoma de Barcelona. Gabinet de Comunicació i Educació) ; Villegas Simón, Isabel María (Universitat Autònoma de Barcelona. Gabinet de Comunicació i Educació)
This article presents the analysis and classification of different studies carried out to measure the media literacy skills of citizens. The text is presented in three parts. The first part presents the main theoretical categories of the analysis that define the concept of media literacy and the major frameworks designed for the study of media competences. [...]
2014
eLearning papers, Núm. 38 (May 2014) , p. 18-30  
2017-04-24
11:17
18 p, 347.3 KB Juventud rural : factores que influyen en el desarrollo de la actividad agropecuaria. Reflexiones sobre el caso argentino / Sili, Marcelo (Universidad Nacional del Sur) ; Meiller, Andrés (Nexos Economía y Desarrollo) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona)
El éxodo o la permanencia de los jóvenes en el medio rural es un tema sumamente discutido en América Latina. Este trabajo pretende contribuir a esta discusión sobre la base de una investigación empírica realizada a 400 jóvenes en Argentina, en la cual se muestran cómo influyen diferentes variables en el mantenimiento de los jóvenes en el medio rural realizando actividades agropecuarias. [...]
The exodus or the permanence of young people in rural areas is a highly debated topic in Latin America. This work aims to contribute to this discussion based on an empirical research with a survey of 400 young people in Argentina. [...]

2016 - 10.1590/1234-56781806-94790540403
Revista de economia e sociologia rural, Vol. 54 Núm. 4 (out/dez 2016)  
2017-04-21
17:12
20 p, 598.9 KB «Contra la imposició, defensem l’educació» : crònica de la mobilització educativa a les Illes Balears (2013-2015) / Parcerisa, Lluís ; Verger, Antoni
Durant la legislatura 2011-2015, el sector educatiu de les Illes Balears va estar immers en un profund procés de canvi que combinà l’aplicació de mesures severes d’austeritat (reducció de plantilles, precarització de les condicions laborals dels docents, retallades en atenció a la diversitat, beques menjador, etc. [...]
Durante la legislatura 2011-2015, el sector educativo de las Islas Baleares estuvo inmerso en un profundo proceso de cambio que combinó la aplicación de severas medidas de austeridad (reducción de plantillas, precarización de las condiciones laborales de los docentes, recortes en atención a la diversidad, becas comedor, etc. [...]

2016
Anuari de l'educació de les Illes Balears, 2016, p. 354-373  
2017-04-19
22:35
Applied prevalence ratio estimation with different regression models : an example from a cross-national study on substance use research / Espelt, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut) ; Marí-Dell'Olmo, Marc, 1978- (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut) ; Bosque-Prous, Marina (Agència de Salut Pública de Barcelona)
To examine the differences between Prevalence Ratio (PR) and Odds Ratio (OR) in a cross-sectional study and to provide tools to calculate PR using two statistical packages widely used in substance use research (STATA and R). [...]
Examinar las diferencias entre la Razón de Prevalencia (RP) y la Odds Ratio (OR) en un estudio transversal y proporcionar herramientas para calcular la RP usando dos paquetes estadísticos ampliamente utilizados en la investigación de adicciones (STATA y R). [...]

2017 - 10.20882/adicciones.823
Adicciones, Vol. 29, núm. 2 (2017) , p. 105-112  
2017-04-19
18:02
16 p, 553.2 KB Las políticas de convergencia de la educación superior : un estudio comparado entre el proceso de Bologna y el MERCOSUR / Hermo, Javier Pablo ; Verger, Antoni
El documento analiza dos procesos de regionalización y convergencia de la educación superior: el del Sector Educativo del MERCOSUR en América Latina y el Proceso de Bologna en Europa. El análisis que se realiza en el documento tiene dos dimensiones diferentes. [...]
2010
Revista Gestão Universitária na América Latina : GUAL, Vol. 3 Núm. 1 (2010) , p. 1-16  
2017-04-19
17:34
22 p, 211.1 KB El habitus institucional : una herramienta teórica y metodológica para el estudio de la cultura escolar / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials) ; Curran, Marta (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials)
El objetivo de este artículo es avanzar en el debate académico sobre los efectos que genera la cultura escolar sobre las oportunidades educativas de los estudiantes. Para ello, el articulo defiende la importancia del habitus institucional como herramienta teórica y metodològica para avanzar en el estudio de la cultura escolar y abrir la caja negra dentro de la cual se ha tendido a mantener el concepto. [...]
The Institutional habitus: a methodological and Theoretical Tool to Analyse The School Culture». The aim of the paper is to proceed with the academic debate around the effect of school culture on students’ educational opportunities. [...]

2015
Témpora : revista de sociología de la educación, Núm. 18, 2ª época (enero 2015) , p. 37-58  
2017-04-19
16:56
20 p, 1.1 MB Mercados educativos y segmentación de la oferta escolar : efectos sobre las desigualdades educativas en Chile / Zancajo, Adrià (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En 1988 Chile introdujo un ambicioso sistema de vouchers convirtiéndose en uno de los países con una mayor trayectoria en la implementación de políticas de cuasi-mercado en América Latina, y en uno de los pocos del mundo que utiliza este modo de financiación a gran escala. [...]
Education markets and school supply segmentation: effects on educational inequalities in Chile». In 1988, Chile introduced an ambitious voucher system becoming one of the countries with greater experience in the implementation of quasi-market policies in Latin America and one of the few in the world to use this financing scheme at a national scale. [...]

2014
Tempora : revista de sociología de la educación, Núm. 17, 2ª época, (octubre 2014) , p. 11-30