Latest additions:
2014-10-30
14:45

18 p, 125.0 KB
La promoción de una economía no-capitalista : el grupo Mondragón / Santa Cruz Ayo, Ignacio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Flecha Fernández de Sanmamed, Ainhoa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Serradell Pumareda, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona)
Mondragón es hoy el séptimo grupo empresarial de España según la variable cifra de “ventas”, y el tercero de acuerdo con la variable “empleo”. Se trata de una cooperativa que ofrece una alternativa no capitalista cuyo éxito demuestra la posibilidad de transformación social, dejando obsoletas las Teorías de la Reproducción que defienden que la educación no puede contribuir a superar las desigualdades sociales. [...]
Mondragón is at present the seventh entrepreneurial group in Spain according to sales volume and the third according to employment. As a cooperative, it offers a non-capitalist alternative of success, demonstrating that social transformation is possible and invalidating the theories of reproduction, which defend that education can not contribute to the overcoming of social inequalities. [...]

2009
Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información (TESI), Vol. 10, Num. 3 (Nov 2009) , p. 180-197  
2014-10-30
13:25

22 p, 954.2 KB
Subtitle synchronization across multiple screens and devices / Rodríguez Alsina, Aito (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Accessibilitat i Intel·ligència Ambiental de Catalunya (CAIAC)) ; Talavera Velilla, Guillermo (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Accessibilitat i Intel·ligència Ambiental de Catalunya (CAIAC)) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Accessibilitat i Intel·ligència Ambiental de Catalunya (CAIAC)) ; Carrabina Bordoll, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Accessibilitat i Intel·ligència Ambiental de Catalunya (CAIAC))
Ambient Intelligence is a new paradigm in which environments are sensitive and responsive to the presence of people. This is having an increasing importance in multimedia applications, which frequently rely on sensors to provide useful information to the user. [...]
2012
Sensors, Vol. 12 Núm. 7 (July 2012) , p. 8710-8731  
2014-10-30
10:34

30 p, 2.3 MB
Aportaciones para repensar la teoría y la práctica educativas desde las emociones / Darder, Pere (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Bach Corbacho, Eva
La finalidad del trabajo que presentamos consiste en destacar el nuevo enfoque científico de las dimensiones emocionales y sus funciones para el desarrollo personal y social, así como la nueva consideración teórica y práctica de la educación que éste exige. [...]
The aim of the work presented is to highlight the new scientific approach to emotional dimensions and their functions for personal and social development, as well as the new theoretical and practical consideration of education that this approach requires. [...]
Le travail que nous présentons a pour objectif de présenter la nouvelle approche scientifique des. dimensions émotionnelles et ses fonctions dans le développement personnel et social, ainsi que la remise en question théorique et pratique de l'éducation que cette approche implique. [...]

2006
Teoría de la educación, Vol. 18 (2006) , p. 55-84  
2014-10-30
10:34

20 p, 91.5 KB
Avanza la crisis y el racismo : respuestas desde abajo / Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gounari, Panayota (University of Massachusetts) ; Macedo, Donaldo P., 1950- (University of Massachusetts)
En el actual contexto de crisis económica mundial los discursos racistas y xenófobos están cada vez más presentes en la esfera pública. Acciones y medidas que criminalizan y problematizan a la población inmigrante y a las minorías culturales están reforzando las desigualdades que ya existían. [...]
Amidst the economic crisis, racist and xenophobic discourses are increasingly present in the public sphere. Actions and measures that criminalize immigrants and cultural minorities are reinforcing previously existing inequalities. [...]

2009
Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información (TESI), Vol. 10, Num. 3 (2009) , p. 198-217  
2014-10-30
10:33

26 p, 113.4 KB
Potencialidad formativa de la lectura de textos fenomenológicos desde la perspectiva de Van Manen / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo se centra en la gran potencialidad formativa encerrada en la experiencia de la lectura por parte de los educadores de un tipo singular de textos pedagógicos. Más en concreto, en este estudio se analiza la naturaleza virtualmente formativa de los textos fenomenológicos, que son –a su vez– los frutos finales de investigaciones fenomenológico-hermenéuticas tal como son entendidas y aplicadas por Van Manen y sus seguidores. [...]
This paper is focused on the great formative potential hidden in the experience of educators’ reading a unique type of pedagogical text. Specifically, in this study we analyzed the potential formative nature of the phenomenological texts which are, at the same time, the final outcomes of phenomenologic-hermeneutic research as they are understood and applied by Van Manen and his followers. [...]
Cet article est centré sur la grande potentialité formative inhérente à l’expérience de la lecture faite d’un type singulier de textes pédagogiques par des éducateurs. On y analyse, en particulier, la nature virtuellement formative des textes phénoménologiques qui sont –à leur tour– les fruits finaux des recherches phénoménologique- hermenéutiques telles qu’elles ont été comprises par Van Manen et ses partisans. [...]

2008
Teoría de la educación, Vol. 20 (2008) , p. 125-150  
2014-10-30
10:33

19 p, 88.5 KB
Estrategias de gestión temporal en las actividades colaborativas mediadas por ordenador. Análisis cualitativo de los episodios estratégicos / Monereo i Font, Carles, 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació) ; Romero, Margarida (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació)
El aprendizaje durante toda la vida y el desarrollo de propuestas de formación a distancia basadas en dispositivos informáticos, ha permitido desarrollar el Aprendizaje Colaborativo Mediado por Ordenador (ACMO). [...]
During the last years, lifelong learning policies and distance learning possibilities are constanly growing, which allow to develop Computer Supported Collaborative Learning. In distance learning, space and time become flexible dimensions, which demand the student’s self-regulation competency. [...]
L’apprentissage à vie et l’essor des projets de formation á distance fondés sur l’ordinateur ont permis de développer l’Apprentissage en Collaboration Assisté par Ordinateur (ACAO). Dans ce contexte pédagogique, l’espace et le temps prennent des dimensions flexibles, ce qui exige de l’étudiant une grande capacité d’autorégulation, sans laquelle les chances de succès diminuent. [...]

2007
Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información (TESI), Vol. 8, Num. 3 (2007) , p. 149-167  
2014-10-30
10:32

2.3 MB
Educación intercultural y sociedad plural / Jordán, Josep Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Ortega Ruiz, Pedro (Universidad de Murcia. Departamento de Teoría e Historia de la Educación) ; Mínguez Vallejos, Ramón (Universidad de Murcia. Departamento de Teoría e Historia de la Educación)
Sin duda, una de las principales causas de nuestra mayor pluralidad social es la creciente inmigración. Este trabajo comienza con un análisis crítico de la visión negativa y estereotipada de los inmigrantes, así como del racismo cultural originado por el temor de muchos autóctonos a que los inmigrantes pongan en peligro su identidad cultural. [...]
There is no doubt that one cause of our greater social plurality is the increasing immigration. This paper starts with a critical analysis of the negative and stereotyped view of the immigrant people, as well as the cultural racism caused by the fear that many natives may feel about immigrants as a potential threat to their own cultural identity. [...]
Une des causes indiscutables de notre grande pluralité sociale est, sans doute, la croissante immigration. D'abord, ce travail présente, par une analyse critique, la vision négative et stéréotypée des immigrés, ainsi que du racisme culturel créé par la crainte de beaucoup d'authoctones qui croient mettre en danger leur propre identité culturelle. [...]

2002
Teoría de la educación, Vol. 14 (2002) , p. 93-119  
2014-10-29
22:06

20 p, 197.5 KB
Quality in Action Research : Reflections for Second-Order Inquiry / Martí Olivé, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Villasante, Tomás R. (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Sociología)
One of the current debates in action research concerns the quality of these practices. Up to now, many contributions have focused on defining specific criteria based on action research epistemology. This article sustains (1) that prior to dealing with these questions, it is necessary to define for what purpose and for whom we are making the evaluation; (2) that this leads us to make a distinction between different evaluation models; and (3) that the quality strategies and criteria will be different for each model. [...]
2009
Systemic Practice and Action Research, Vol. 22, Num. 5 (2009) , p. 383-396  
2014-10-27
17:02

4 p, 61.0 KB
Companys, avui / Figueres, Josep M. (Josep Maria) 1950-
1998
Urtx : revista cultural de l'Urgell, Núm. 11 (1998) , p. 215-218  
2014-10-27
14:01

4 p, 45.8 KB
La estrategia internacional de la educación en medios / Pérez Tornero, José Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
2007
Comunicar : revista de medios de comunicación y educación, Vol. 15, Núm. 28 (marzo 2007) , p. 129-132