Ciències
La revista Ciències publica articles originals en català, sobre temes relacionats amb l’ensenyament i/o divulgació de les ciències. Està destinada a professorat de primària i secundària en la seva tasca educativa: facilitant l'intercanvi d'experiències i activitats pràctiques, ajudant-lo a mantenir-se al dia en continguts científics i didàctics, i informant-lo de les iniciatives de la pròpia comunitat professional.
Darreres entrades:
2016-07-06
08:58

7 p, 825.9 KB
Origen i reconstrucció paleoambiental dels jaciments d'icnites de Titanosaure de Fumanya / Marmi, Josep (Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont)
Els jaciments de Fumanya (Berguedà) han estat tristament notícia degut a l’esllavissada del passat 10 de maig de 2016, que ha suposat una gran pèrdua patrimonial, científica i turís-tica. Es tracta d’una basta superfície de roca on es poden observar milers de petjades de titanosaure juntament amb restes vegetals corresponents a palmeres i coníferes extingides. [...]
The Fumanya megatrack sites (Berguedà) has been unfortunately in the news due to a landslide occurred on 10th may 2016, which has resulted in a great loss in terms of heritage, science and tourism. These megatrack sites cosist of a vast rock surface showing thousands of titanosaur footprints with plant remains assigned to palms and extinct conifers. [...]

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 42-48 (Aprofundim en la ciència)  
2016-07-06
08:58

5 p, 271.8 KB
I tanmateix es mou! La relativitat del moviment a 2n d’ESO / Carrió, Esperança ; Pintó, R. (Roser) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)
És impossible definir el moviment sense un sistema de referència (SR). En la nostra recerca, havent recollit les respostes d’una pregunta d’examen de les tres línies de 2n d’ESO de l’INS Eugeni d’Ors de L’Hospitalet del Llobregat (Barcelona) (en total 87 alumnes), hem observat que els alumnes que han estat capaços de concretar un SR argumenten de ma-nera més madura (especificant un canvi de posició respecte al punt de referència) que els que no han concretat el SR. [...]
It is impossible to define motion without using a reference system (RS). In our research, we collected and analyzed all the information given by 87 students answering an exam question about motion. The students were from the three groups of 2nd year of secondary school Eugeni d’Ors (L’Hospitalet del Llobregat, Barcelona). [...]

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 37-41 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2016-07-06
08:58

8 p, 675.2 KB
Les concepcions de l’alumnat sobre la nutrició humana i com han evolucionat al llarg d’una Unitat Didàctica / Ferrer Sánchez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)) ; Pintó, R. (Roser) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)
La nutrició humana és un dels temes més essencials en l’Educació Secundària degut a la seva relació amb la salut humana. Des d’un punt de vista socioconstructivista, les concepcions alternatives de l’alumnat relacionades amb els fenòmens de la nutrició humana són molt importants perquè el procés d’ensenyament i aprenentatge s’ha de basar en la reconstrucció del coneixement a partir d’aquestes concepcions. [...]
Human nutrition is one of the most essential issues in high school education due to its rela-tionship with human health. From a socioconstructivistic point of view, the students’ miscon-ceptions related to the phenomena of human nutrition are very important because the teach-ing and learning process should be based on the knowledge reconstruction from these mis-conceptions. [...]

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 29-36 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2016-07-06
08:58

8 p, 576.9 KB
XYZ-Stars i Solar System Pathway : una experiència museística de treball per projectes sobre les constel·lacions i el Sistema Solar / Domènech, Xavier (Institut de Granollers) ; Llorente, Isabel (Institut de Granollers) ; Ruiz, Neus (Institut de Granollers) ; Serra, Carles (Institut de Granollers) ; Ulldemolins, Maria (Institut de Granollers) ; Arrizabalaga, Antoni (Museu de Ciències Naturals de Granollers) ; Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals)
L’alumnat de secundària sol presentar concepcions errònies relatives a les dimensions i proporcions de l’Univers i els cossos celests. Les metodologies actives (com el treball per projectes) suposen una oportunitat per a ubicar aquestes concepcions en el marc d’un con-flicte cognitiu. [...]
High school students usually present misconceptions related with the dimensions and pro-portions of the Univers and celestials bodies. Active methodologies (as project work) repre-sent an opportunity to put these misconceptions in a situation of a cognitive conflict. [...]

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 21-28 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2016-07-06
08:58

9 p, 599.0 KB
Investiguem i ens comuniquem científicament : una proposta de centre com a dinamització de la Competència Científica / Álvarez, Joan Antoni (INS de Vilanova del Vallès) ; Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals) ; Garrote, Anna (INS de la Roca del Vallès) ; Gasco, Jesús (INS de Granollers) ; Oliveros, Carlos (INS de Vilanova del Vallès) ; Rodríguez, Lluís (INS de Vilanova del Vallès)
El desenvolupament de la competència científica implica la participació en primera persona en activitats d’investigació i comunicació científica. Es presenta una experiència de centre duta a terme els cursos acadèmics 2013-2014 i 2014-2015 en la que, en el marc de la Setmana de la Ciència, han participat els alumnes de tots els cursos i el professorat de ciències de l’Institut de Secundària INS Vilanova. [...]
The development of the scientific competence implies participating in first person in scientific communications and investigation activities. Here, we present an experience developed dur-ing 2013-2014 and 2014-2015 academic courses in the The Science Week in which science teachers and students from all courses from the high school INS Vilanova have participated. [...]

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 12-20 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2016-07-06
08:58

5 p, 574.6 KB
Tractament d'idees alternatives de física en educació secundària / Torres Climent, Àngel Luis (IES Joanot Martorell d'Elx)
El present treball mostra una proposta metodològica per canviar certes idees alternatives de la Física de l'Educació Secundària, per idees científiques. La proposta persegueix arri- bar al canvi conceptual i metodològic a través del plantejament de situacions d'indagació, discussió i comunicació dels alumnes, ocupant un paper fonamental del procés, la contrastació experimental de les hipòtesis.
The present work shows a methodological propose to change some alternative ideas related with Physics in high school education, for scientific ideas. That propose tries to get a conceptual and methodological change by proposing inquiry situations, students’ discussion and communication, in which experimental contrast of the hypotheses occupies a fun-damental role in the process.

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 7-11 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2016-07-06
08:58

5 p, 441.2 KB
La creació d’un hort : oportunitats per l’aprenentatge de les ciències / Arnau Marco, Ernest (IES Quartó de Portmany, Sant Antoni, Eivissa) ; Arnau Marco, Sandra ; Serrano Flich, Raquel ; Serrano Flich, Maria Rosa
Creació d’un hortet per part d’alumnes de primària i secundària a partir del qual es realit-zen preguntes per tractar el currículum de Biologia i Geologia. Al mateix temps es fomenta el treball en equip, el respecte per la natura i la feina en el camp junt a introduir-los a la in-vestigació basada en el mètode científic.
Creation of a garden by primary and secondary students, through which several questions are made to study Biology and Geology curriculums. At the same concepts such as team work, respect for nature and field labour are fostered, as well as connecting students to in-vestigation based in the scientific method.

2016
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 2-6 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2016-03-15
11:56

1 p, 38.0 KB
Autoavaluació / Diez Calzada, Mª Carmen
2011
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 19 (2011) , p. -0  
2016-03-15
11:53

1 p, 18.2 KB
Treball per a l’excel·lència / Díez, Mª Carmen
2011
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 19 (2011) , p. -0  
2016-03-15
11:49

2 p, 41.9 KB
Un cas : la prevenció de lesions / Díez, Mª Carmen
2011
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 19 (2011) , p. -0