Ciències
La revista Ciències publica articles originales en català sobre temas relacionados con la enseñanza y/o divulgación de las ciencias. Está destinada a profesorado de primaria y secundaria en su función educativa : facilitando el intercambio de experiencias y actividades prácticas, ayudándolo a mantenerse al día en contenidos científicos y didácticos e, informándolo de las iniciativas de la propia comunidad profesional.
Últimas adquisiciones:
2015-06-02
16:29

6 p, 412.3 KB
Una vacuna pel virus de l’Ebola : un repte de desenvolupament i comunicació / Velasco Muñoz, César (Hospital Clínic i Provincial de Barcelona) ; Casajuana, Cristina (Hospital Clínic i Provincial de Barcelona) ; Bosque-Prous, Marina (Agència de Salut Pública de Barcelona)
L'Ebola es una malaltia transmissible, greu i sovint mortal. Els epidemiòlegs controlen les epidèmies d'ebola mitjançant mesures d'aïllament i seguiment de contactes. Quan el nombre de contagis és elevat una vacuna pot ser crucial en la disminució de la transmissió. [...]
Ebola disease is highly transmissible, serious and often deadly. Epidemiologists control Ebola epidemics by isolation measures and contact tracing. When the number of infections is high a new vaccine can be crucial in reducing transmission. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 37-42 (Aprofundim en la ciència)  
2015-06-02
16:18

8 p, 392.7 KB
La clau de tot plegat : la importància de “què” ensenyar a l’aula de ciències / Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)
Quan es parla d’innovació a l’ensenyament de les ciències hom es refereix, generalment, a formes noves d’organitzar els “com” ensenyar o a nous “per a què” ensenyar. Generalment, però, la innovació didàctica no es relaciona amb canviar o millorar el “què ensenyar”, es a dir “què” de ciència i “quina” ciència fer viure a l’aula. [...]
When talking about innovation in science teaching, we generally refer to new ways of organizing "how to teach” or "why teaching” science. However, innovation is not usually related to changes into "what to teach”, it is, "which" science and "how" to make students live science in classroom. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 29-36 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
2015-05-22
12:22

4 p, 334.5 KB
Recursos per treballar a l’aula la formulació i nomenclatura de química inorgànica / Hernández Santadaría, José Ángel (Institut Badalona VII)
L’article presenta diversos recursos i activitats elaborats per l’autor que permeten treballar la formulació i nomenclatura de química inorgànica a les classes de química d’educació secundària i de batxillerat, seguint les darreres recomanacions de la IUPAC de l’any 2005.
This article sets forth several resources and activities designed by the author which allow the inclusion of formula writing and nomenclature of inorganic chemistry in the chemistry lessons of compulsory secondary education and Baccalaureate, following the latest IUPAC recommendations in 2005.

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 25-28 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2015-05-22
12:10

10 p, 457.0 KB
Pràctiques mudes, congressos científics, seminaris de recerca i altres dinàmiques científiques d'oralitat al laboratori i a l'aula / Besson, Isabel (INS Bellula (Canovelles, Catalunya)) ; Goytia, Elisa (Col.legi Sagrat Cor (Vic, Catalunya)) ; Miró, Martí (INS Marta Mata (Montornès del Vallès, Catalunya)) ; Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup LIEC)
L'ensenyament de les ciències demana una atenció explícita als seus gèneres comunicatius i elements lingüístics. En aquest article descrivim diverses iniciatives per a explorar els gèneres comunicatius orals propis de les ciències, aplicades en diversos contextos i centres educatius. [...]
Communication and linguistic aspects are key elements in Science Education. In this article we describe science education activities from several contexts and schools, exploring the oral communication genres of science. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 15-24 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2015-05-22
11:45

4 p, 424.4 KB
Com podem preveure la caiguda dels arbres a causa del vent? / Sánchez Guerrero, Francisco M. (Escola de Port-rodó (Campredó, Catalunya))
Un dia la Maria (9 anys) va preguntar: “Mestre, com podem preveure la caiguda dels arbres a causa del vent i la pluja?” Respondre aquesta pregunta ha implicat i compromès a tota l’escola, a la comunitat educativa i al municipi en general. [...]
One day Maria (a 9 years old girl) asked: "Teacher, how can we predict tree falling due to wind and rain?" Without planning, this question has involved and engaged the whole school, the educational community and the town. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 11-14 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2015-05-22
11:39

9 p, 1.0 MB
Molta pressió / Senra Jiménez, Raül Oswaldo (IES Azorín (Petrer)) ; Díaz-Crespo Ramírez, José María (Escola Científic Avel·li Corma (Moncofa, Castelló))
Al Taller de ciència amb alumnes de 5 anys a la nostra escola, el nostre objectiu principal ha estat desenvolupar habilitats de pensament científiques en els xiquets i xiquetes, mitjançant propostes i experiments senzills organitzats per sessions i que té un fil conductor: la pressió atmosfèrica. [...]
In the science workshop with 5-year-old children in our school, our aim has been to develop scientific thinking abilities in them through easy experiments in different sessions. The common purpose is atmospheric pressure. [...]

2015
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 2-10 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
2015-02-18
10:37

7 p, 75.9 KB
Ensenyar ciències a l’ESO / Aliberas i Maymí, Joan (IES Josep Puig i Cadafalch (Mataró, Catalunya))
La realitat a les aules de secundària ha canviat tant que requereix repensar moltes de les idees implícites que hi ha darrera de la nostra activitat docent. Es proposa optar per una classe de ciències que proporcioni noves maneres de mirar el món i d’actuar-hi, que tingui en compte els aspectes emocionals de l’aprenentatge, que aprofiti la potència del treball en equip, i que desenvolupi en els alumnes capacitats d’autoregulació dels aprenentatges. [...]
2008
Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, N. 9 (2008) , p. 28-34  
2014-07-14
09:55

6 p, 770.6 KB
L’experiment BICEP2 i la detecció d’ones gravitatòries / Nofrarías, Miquel (Institut de Ciències de l'Espai)
El 17 de març de 2014 l’equip d’investigadors del telescopi BICEP2 (de les sigles Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarisation) van donar a conèixer en una roda de premsa al Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics la detecció de l’empremta causada per les ones gravitatòries en la polarització del fons d’ones còsmic de microones. [...]
On 17 March 2014, researchers from the telescope BICEP2 (acronym of “Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization”) announced the detection of the footprint of gravitational waves in the polarization of the cosmic microwave background. [...]

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 27 (Març 2014) , p. 34-39  
2014-07-04
10:46

3 p, 58.5 KB
III Jornada del Treball de Recerca a l’Escola Pia Sarrià-Calassanç / Hinojosa, Julià (Escola Pia Sarrià-Calassanç)
Hem gosat compartir aquesta experiència en la que els alumnes de batxillerat assaborei-xen, de primera mà i de forma absolutament real, la vivència de participar en un congrés científic, ja que després de portar-la a terme per tercer curs consecutiu la valoració és molt positiva i engrescadora. [...]
2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 30-32  
2014-07-04
10:40

3 p, 147.3 KB
Etnoastronomia, etnoclimatologia i les festes “dels quaranta dies” / Climent Giner, Daniel (IES Badia del Baver (Alacant, País Valencià))
En aquest article discutim breument el rerefons i les explicacions astronòmiques i climàti-ques que han portat històricament al desenvolupament d’algunes de les festivitats, i seguidament analitzem algunes de les característiques etnobotàniques d’algunes d’aquestes festes al migjorn del País Valencià.
In this paper we discuss briefly the background and explanations of astronomical and climate that historically led to the development of some of the festivities, and then we anal-yze some of the ethnobotanical features of some of those festivities from the south of Valencia.

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 27-29