Ciències
La revista Ciències publica articles originales en català sobre temas relacionados con la enseñanza y/o divulgación de las ciencias. Está destinada a profesorado de primaria y secundaria en su función educativa : facilitando el intercambio de experiencias y actividades prácticas, ayudándolo a mantenerse al día en contenidos científicos y didácticos e, informándolo de las iniciativas de la propia comunidad profesional.
Últimas adquisiciones:
2014-07-14
09:55

6 p, 770.6 KB
L’experiment BICEP2 i la detecció d’ones gravitatòries / Nofrarías, Miquel (Institut de Ciències de l'Espai)
El 17 de març de 2014 l’equip d’investigadors del telescopi BICEP2 (de les sigles Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarisation) van donar a conèixer en una roda de premsa al Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics la detecció de l’empremta causada per les ones gravitatòries en la polarització del fons d’ones còsmic de microones. [...]
On 17 March 2014, researchers from the telescope BICEP2 (acronym of “Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization”) announced the detection of the footprint of gravitational waves in the polarization of the cosmic microwave background. [...]

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 27 (Març 2014) , p. 34-39  
2014-07-04
10:46

3 p, 58.5 KB
III Jornada del Treball de Recerca a l’Escola Pia Sarrià-Calassanç / Hinojosa, Julià (Escola Pia Sarrià-Calassanç)
Hem gosat compartir aquesta experiència en la que els alumnes de batxillerat assaborei-xen, de primera mà i de forma absolutament real, la vivència de participar en un congrés científic, ja que després de portar-la a terme per tercer curs consecutiu la valoració és molt positiva i engrescadora. [...]
2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 30-32  
2014-07-04
10:40

3 p, 147.3 KB
Etnoastronomia, etnoclimatologia i les festes “dels quaranta dies” / Climent Giner, Daniel (IES Badia del Baver (Alacant, País Valencià))
En aquest article discutim breument el rerefons i les explicacions astronòmiques i climàti-ques que han portat històricament al desenvolupament d’algunes de les festivitats, i seguidament analitzem algunes de les característiques etnobotàniques d’algunes d’aquestes festes al migjorn del País Valencià.
In this paper we discuss briefly the background and explanations of astronomical and climate that historically led to the development of some of the festivities, and then we anal-yze some of the ethnobotanical features of some of those festivities from the south of Valencia.

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 27-29  
2014-07-04
10:33

6 p, 79.7 KB
El nou marc d’avaluació de la competència científica PISA 2015 : revisió i reflexions didàctiques / Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Després d’uns primers anys en què l’anomenat ensenyament per competències ha estat omnipresent en gran part dels sistemes educatius, el nou marc d’avaluació de la compe-tència científica de PISA 2015 planteja d’una manera molt més operativa i pràctica l’educació per formar ciutadans científicament alfabetitzats. [...]
After some recent years in which the well-known competence-based teaching has been omnipresent in most educational systems, the new framework for assessing scientific liter-acy in PISA 2015 presents in a much more operational and practical way the education for the achievement of scientific literacy. [...]

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 21-23  
2014-07-04
10:23

4 p, 63.8 KB
Buscant el camí cap a la creativitat a l'aula de ciències / Torras Galán, Anna (Universitat Pompeu Fabra)
Els adolescents que es troben en un aula escolar són diferents, tenen diverses potenciali-tats i interessos. Els seus nivells d'atenció també són variats i alguns presenten limitacions significatives en aquest aspecte. [...]
Teenagers who are in a classroom school are different; they have several potentialities and interests. Their levels of are varied and some have significant limitations One factor that determines the attention is creativity to carry out a specific task. [...]

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 17-20  
2014-07-04
10:17

4 p, 181.9 KB
Propostes experimentals per entendre i compro-var el Principi de Pascal / Arnau Marco, Ernest (IES Quartó de Portmany (St. Antoni de Portmany – Eivissa))
Comprovació experimental del Principi de Pascal amb la construcció d’una premsa hidràu-lica i una esfera de Pascal. En la part final de l’article compartim l’experiència del Barril de Pascal, visualitzem l’efecte d’una columna d’aigua i realitzem el càlcul de la pressió que fa rebentar un barril de vi.
Experimental verification of Pascal’s principle by the construction of a hydraulic clamp and Pascal’s sphere. Pascal’s barrel experiment is developed in the final part of the article, analyzing the effect of a water column and calculating the pressure that makes the wine barrel burst.

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 13-16  
2014-07-04
10:05

3 p, 68.9 KB
Llançament de coets de paper propulsats amb alumnes de primària / Hernández Rodríguez, María Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
En aquest article presentem una activitat realitzada durant els anys 2013 i 2014, en el marc del projecte CROMA amb estudiants de cicle mitjà i superior d’educació primària. En aquesta activitat s’ha utilitzat una llançadora d’aire comprimit per propulsar coets de paper fets per nens i nenes de 9 a 11 anys, la qual cosa els ha permès realitzar un estudi dels factors que intervenen en que l’abast del coet sigui major o menor. [...]
In this paper we present a teaching activity carried out in 2013 and 2014, within the framework of the CROMA project with primary school students (Grades 3-6). In this teach-ing activity a compressed air rocket launcher was used to propel paper rockets built by 9 - 11 year-old pupils. [...]

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 10-12  
2014-07-04
09:56

3 p, 84.1 KB
Realització d’un treball de recerca a partir d’una sèrie televisiva d’èxit / Olivés Marí, Irene (INS Numància (Santa Coloma de Gramenet, Catalunya)) ; Miquel Plana, Irene (INS Numància (Santa Coloma de Gramenet, Catalunya))
En aquest article explicarem com s’ha realitzat un treball de recerca a partir de la sèrie nord-americana “The Big Bang Theory”. En el treball s’han buscat les referències a aspec-tes científics que feien els protagonistes i s’ha comprovat si aquestes eren certes i rigoro-ses. [...]
This work explains how to use the scientific references that can be found in the sitcom “The Big Bang Theory” in the research work at the end of the upper secondary school studies. These gags can also be used to introduce scientific contents to the students.

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 7-9  
2014-07-04
09:49

5 p, 349.3 KB
Utilització de simuladors en l’estudi de les característiques de les reaccions d’equilibri / Hernández Santadaría, José Ángel (INS Badalona VII)
Els simuladors permeten disposar, d’una manera ràpida i senzilla, de models de l’evolució dels sistemes químics a nivell microscòpic i macroscòpic. Les activitats que es presenten en aquest article tenen com a objectiu facilitar que l’alumnat pugui deduir les principals ca-racterístiques de les reaccions d’equilibri a partir de l’anàlisi i la interpretació de les dades generades amb diferents simuladors.
Simulators allow us to have, in a quick and simple way, models of evolution of chemical systems at a microscopic and macroscopic level. The activities set forth in this article aim at facilitating the students' deduction of the main features of balance reactions by analy-sing and processing the data obtained from different simulators.

2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 28 (Juny 2014) , p. 2-6  
2014-04-22
17:21

3 p, 176.8 KB
Grup d’innovació DIATIC : Ensenyament de les ciències a través de les TIC / Universitat Autònoma de Barcelona. Grup DIATIC ; Catalunya. Departament d’Ensenyament
La formació continuada del professorat és una característica tant desitjada com necessà-ria pels professionals de l’educació. No obstant, tot i que existeixen múltiples formes de plantejar la formació, no totes elles impliquen la mateixa dedicació per part del professorat ni els suposen els mateixos guanys d’aprenentatge. [...]
2014
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 27 (Març 2014) , p. 38-40