Dante e L'Arte
La revista Dante e l’Arte admet a valoració treballs d’investigació (escrits en italià, català, castellà, anglès, francès o alemany), originals, de caràcter interdisciplinar i relacionats amb l’objectiu fonamental de la revista, és a dir, posar en relleu i estudiar la centralitat de Dante en la creació artística del seu temps i dels segles posteriors fins avui. La intenció de la revista és no circumscriure’s a una perspectiva metodològica predeterminada. Els treballs proposats per a la part monogràfica hauran d’adequar-se a les indicacions que en aquest sentit es faran públiques en el seu moment, i no podran superar, indicativament, les 8000 paraules. La secció “articles” admet propostes, d’extensió no superior, indicativament, a les 8000 paraules, des de dues perspectives: en la primera, l’atenció es focalitza exclusivament en la presència de qualsevol modalitat artística (iconografia, música, teatre, etc.) en l’obra de Dante; en la segona, en la recepció de l’obra de Dante en les diferents modalitats artístiques (teatre, arts visuals i escèniques, música, literatura etc.), fins avui. S’admeten a valoració també notes breus i ressenyes de publicacions recents relacionades amb la temàtica de la revista, de fins a 1500 paraules.

 

Estadístiques d'ús Els més consultats
Darreres entrades:
2023-12-19
05:06
18 p, 2.6 MB Una «bufera infernal» di debiti e citazioni : Gianfranco Baruchello rifacitore cannibale di Doré / Portesine, Chiara (Scuola Normale Superiore (Pisa, Itàlia))
Il contributo si propone di indagare le citazioni e i debiti da Gustave Doré esibite (o criptate) da Gianfranco Baruchello in una litoserigrafia realizzata per il libro d'artista di Antonio Porta intitolato La mia versione del canto V dell'Inferno (1991). [...]
L'aportació pretén investigar les cites i els deutes de Gustave Doré exposats (o xifrats) per Gianfranco Baruchello en una litoserigrafia creada per al llibre d'artista d'Antonio Porta titulat La mia versione del canto V dell'Inferno (1991). [...]
This article aims to analyze those quotes and literary debts from Gustave Doré that Gianfranco Baruchello has insert (or has hidden) in a lithography made for Antonio Porta's book, titled La mia versione del canto V dell'inferno (1991). [...]
El artículo pretende investigar las citas y deudas con Gustave Doré expuestas (o encriptadas) por Gianfranco Baruchello en una litoserigrafía creada para el libro de artista de Antonio Porta titulado La mia versione del canto V dell'Inferno (1991). [...]
L'artcle vise à étudier les citations et les dettes envers Gustave Doré exposées (ou cryptées) par Gianfranco Baruchello dans une lithosérigraphie créée pour le livre d'artiste d'Antonio Porta intitulé La mia versione del canto V dell'Inferno (1991). [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.190
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 107-124 (Dossier monografico)  
2023-12-19
05:06
12 p, 123.5 KB Fra Alain de Lille e Dante : passaggi di immagini / Ciccuto, Marcello (Università di Pisa)
Con questo saggio cerco di mostrare come nell'ambiente culturale padovano di inizio '300 la riflessione attorno alla funzione delle immagini e delle personificazioni in poesia - che Dante avrebbe considerato prima all'altezza della Vita Nova e quindi nei canti purgatoriali del 'visibile parlare' - ebbe a radicarsi sulla diffusione in quell'ambiente dei testi di Alain de Lille (Anticlaudianus, De planctu Naturae). [...]
Amb aquest assaig pretenc mostrar com en el mitjà cultural paduà dels principis del segle XIV la reflexió sobre la funció de les imatges i les personificacions en la poesia -que Dante va considerar primer a la Vita Nova i després als cants purgatorials del "visible". [...]
With this essay, I seek to show how in the Paduan cultural milieu of the early 14th century, reflection on the function of images and personifications in poetry - which Dante would consider first in the Vita Nova and then in the purgatorial cantos of 'visible speech' - took root in the dissemination in that milieu of the texts of Alain de Lille (Anticlaudianus, De planctu Naturae). [...]
Con este ensayo pretendo mostrar cómo en el medio cultural paduano de principios del siglo XIV la reflexión sobre la función de las imágenes y las personificaciones en la poesía -que Dante consideraría primero en la Vita Nova y luego en los cantos purgatoriales del "discurso visible"- arraigó con la difusión en ese medio de los textos de Alain de Lille (Anticlaudianus, De planctu Naturae). [...]
Dans cet essai, je cherche à montrer comment, dans le milieu culturel padouan du début du XIVe siècle, la réflexion sur la fonction des images et des personnifications dans la poésie - que Dante envisagera d'abord dans la Vita Nova, puis dans les cantos purgatoriaux de la "parole visible" - s'est enracinée dans la diffusion, dans ce milieu, des textes d'Alain de Lille (Anticlaudianus, De planctu Naturae). [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.201
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 29-40 (Dossier monografico)  
2023-12-19
05:06
8 p, 53.0 KB Il teatro della Commedia : Dante e il genere drammatico / De Ventura, Paolo (University of Birmingham)
Ressenya de Piermario Vescovo, Il teatro della Commedia, Roma, Carocci, 2023.
Recensione a Piermario Vescovo, Il teatro della Commedia, Roma, Carocci, 2023.

2023 - 10.5565/rev/dea.214
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 191-198 (Recensioni)  
2023-12-19
05:06
6 p, 47.6 KB Davide Fara : la musica di Dante / Cappuccio, Chiara (Univesidad Complutense de Madrid)
Recensione a Davide Fara, La musica di Dante, Roma, Aragno, 2023.
Review of Davide Fara, La musica di Dante, Roma, Aragno, 2023.
Reseña de Davide Fara, La musica de Dante, Roma, Aragno 2023.

2023 - 10.5565/rev/dea.212
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 199-204 (Recensioni)  
2023-12-19
05:06
2 p, 37.1 KB Introduzione / Puma, Giulia (Université Côte d'Azur)
2023 - 10.5565/rev/dea.210
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 7-8 (Presentazione)  
2023-12-19
05:06
16 p, 104.1 KB Qualche pista di indagine per il collezionismo dantesco in Francia e in Italia, tra Otto e Novecento / Girotto, Carlo Alberto (Université Sorbonne Nouvelle)
Tra Otto e Novecento, oltre che nel mondo degli studi eruditi e in quello dell'editoria, la fortuna dell'opera di Dante si misura anche nell'ambito, compatto e talora ristretto, del collezionismo librario. [...]
Durant els segles XIX i XX, així com en el món dels estudis erudits i el de l'edició, la fortuna de l'obra de Dante es mesura també en l'àmbit compacte i de vegades restringit del col·leccionisme de llibres. [...]
Between the nineteenth and twentieth centuries, in addition to the world of scholarly studies and that of publishing, the fortunes of Dante's texts can also be measured in the compact and sometimes restricted sphere of book collecting. [...]
Entre los siglos XIX y XX, además del mundo de los estudios eruditos y de la edición, la fortuna de la obra de Dante se midió también en la esfera compacta y a veces restringida del coleccionismo de libros. [...]
Entre le XIXe et le XXe siècle, outre le monde des études et de l'édition, la fortune de l'œuvre de Dante se mesure également dans la sphère compacte et parfois restreinte de la collection de livres. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.205
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 13-28 (Dossier monografico)  
2023-12-19
05:06
12 p, 81.9 KB Dante cibernetico. L'esperienza vaticana in una mostra online / Ponzi, Eva (Università degli Studi della Tuscia)
Il settimo centenario della morte di Dante (1321-2021) è stata una propizia occasione per rinnovare il rapporto con il Poeta, con la sua opera sempre complessa e sempre ricca di suggestioni, con gli 'oggetti' che la tramandano - dai manoscritti agli album d'artista, per rimanere in un ambito circoscritto. [...]
El setè centenari de la mort de Dante (1321-2021) va ser una oportunitat favorable per renovar la relació amb el Poeta, amb la seva obra sempre complexa i sempre rica en suggeriments, amb els 'objectes' que la transmeten -des dels manuscrits als àlbums com a artista, per romandre dins d'un àmbit limitat. [...]
The seventh centenary of Dante's death (1321-2021) was a propitious opportunity to renew the relationship with the Poet, with his work always complex and always full of suggestions, with the 'objects' that hand it down - from manuscripts to artist albums. [...]
El séptimo centenario de la muerte de Dante (1321-2021) era una ocasión propicia para renovar la relación con el Poeta, con su obra, siempre compleja y siempre rica en sugerencias, con los "objetos" que la transmiten -desde manuscritos a álbumes de artista- para permanecer en una esfera circunscrita. [...]
Le septième centenaire de la mort de Dante (1321-2021) a été une occasion propice pour renouveler la relation avec le poète, avec son œuvre, toujours complexe et toujours riche en suggestions, avec les "objets" qui la transmettent - des manuscrits aux albums d'artistes, pour rester dans une sphère circonscrite. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.202
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 125-136 (Dossier monografico)  
2023-12-19
05:06
22 p, 21.3 MB "Come pintor che con esemplo pinga..." (Pg. XXXII) / Vaquero Turcios, Joaquín
Ofrecemos en estas páginas las reflexiones que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) publicó en el tercer volumen de su edición ilustrada de la Divina Comedia (1965) en las que aborda el tema del significado que tiene hoy en día ilustrar la obra de Dante y que podríamos resumir con la frase: con los ojos de Dante.
Oferim en aquestes pàgines les reflexions que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) va publicar en el tercer volum de la seva edició il·lustrada de la Divina Comedia (1965) en les que tracta el tema del significat que té avui il·lustrar l'obra de Dante y que podríem resumir amb la frase: amb els ulls de Dante.
We offer in these pages the reflections that Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) published in the third volume of his illustrated edition of the Divine Comedy (1965) in which he tackles the subject of the meaning that illustrating Dante's work has today and which we could summarise with the phrase: with Dante's eyes.
Nous proposons dans ces pages les réflexions que Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) a publiées dans le troisième volume de son édition illustrée de la Divine Comédie (1965), où il aborde le thème du sens de l'illustration de l'œuvre de Dante aujourd'hui, que nous pourrions résumer par l'expression : avec les yeux de Dante.
Proponiamo in queste pagine le riflessioni che Joaquín Vaquero Turcios (1933-2010) pubblicò nel terzo volume della sua edizione illustrata della Divina Commedia (1965) in cui affronta il tema del significato dell'illustrazione dell'opera dantesca oggi, che potremmo riassumere con la frase: con gli occhi di Dante.

2023 - 10.5565/rev/dea.209
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 155-176 (Articoli)  
2023-12-19
05:05
16 p, 3.3 MB Autour de la Françoise de Rimini d'Eugène Deully (1897) : fortunes et infortunes de Dante dans les dernières années du XIXe siècle français / Dutheillet de Lamothe, Sophie (Palais des Beaux-arts de Lille)
En 1897, le peintre lillois Eugène Deully (1860-1933) expose au Salon des Champs-Elysées Françoise de Rimini, immense toile présentant la rencontre de Dante avec Paolo et Francesca enlacés dans la tourmente infernale. [...]
El 1897, el pintor de Lille Eugène Deully (1860-1933) va exposar al Salon des Champs-Elysées Françoise de Rimini, un immens llenç que presenta la trobada de Dante amb Paolo i Francesca entrellaçats en el turment infernal. [...]
In 1897, the painter Eugène Deully (1860-1933), from Lille (North of France) exhibited Françoise de Rimini at the Salon des Champs-Elysées, a huge canvas depicting Dante's encounter with Paolo and Francesca embraced in the infernal torment. [...]
En 1897, el pintor de Lille Eugène Deully (1860-1933) expone en el Salón de los Campos Elíseos Françoise de Rimini, un inmenso lienzo que representa el encuentro de Dante con Paolo y Francesca abrazados en el tormento infernal. [...]
Nel 1897, il pittore di Lille Eugène Deully (1860-1933) presenta al "Salon des Champs-Elysées" Françoise de Rimini, un'immensa tela che rappresenta l'incontro di Dante con Paolo e Francesca abbracciati nella bufera infernale. [...]
En 1897, le peintre lillois Eugène Deully (1860-1933) expose au Salon des Champs-Elysées Françoise de Rimini, immense toile présentant la rencontre de Dante avec Paolo et Francesca enlacés dans la tourmente infernale. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.187
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 75-90 (Dossier monografico)  
2023-12-19
05:05
16 p, 5.5 MB Dante esoterico e Dante essoterico nella Parigi di fine Ottocento : I Saloni della Rose Croix e la statua di Dante di Jean-Paul Aubé / Argurio, Silvia (Université Sorbonne Nouvelle)
Nell'articolo sono illustrati due aspetti della produzione artistica parigina incentrata sulla figura di Dante tra la fine del XIX e l'inizio del XX secolo. Il primo esempio riguarda la funzione pubblica e sociale, agli albori della Terza Repubblica francese, della statua di Dante realizzata dallo scrittore Jean-Paul Aubé e collocata dinanzi al Collège de France. [...]
L'article il·lustra dos aspectes de la producció artística parisenca centrats en la figura de Dante entre finals del segle XIX i principis del XX. El primer exemple es refereix a la funció pública i social, en les albors de la Tercera República Francesa, de l'estàtua de Dante creada per l'escriptor Jean-Paul Aubé i col·locada davant del Collège de France. [...]
The article illustrates two aspects of Parisian artistic production centred on the figure of Dante in the late 19th and early 20th centuries. The first example concerns the public and social function, at the dawn of the French Third Republic, of the statue of Dante created by the sculptor Jean-Paul Aubé, and placed in front of the Collège de France. [...]
El artículo ilustra dos aspectos de la producción artística parisina centrada en la figura de Dante a finales del siglo XIX y principios del XX. El primer ejemplo se refiere a la función pública y social, en los albores de la Tercera República francesa, de la estatua de Dante creada por el escritor Jean-Paul Aubé y colocada frente al Collège de France. [...]

2023 - 10.5565/rev/dea.188
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 91-106 (Dossier monografico)