Globalisation, Education and Social Policies (GEPS)

El grup The Globalisation, Education and Social Policies (GEPS) is a research group at the Department of Sociology of the UAB. GEPS has a sound experience in researching on social and education policies. Since the mid nineties, GEPS develops competitive and applied research on the politics, policy implementation and impact of a range of social and education policies. Since 2005, GEPS belongs to the Interdisciplinary Group on Education Policies (GIPE), a consolidated research group recognised by the Catalan Government (Generalitat de Catalunya), that develops national and international research project in the fields of economics of education, sociology of education and comparative studies of education systems and policies.

Key areas of expertise of our team include: social policies and social inequalities; education policies evaluation; health policies; education, poverty and social exclusion; markets and education; global governance.

Latest additions:
2017-01-18
19:44
18 p, 216.3 KB De las Rocallosas a los Andes : el experimento de escuelas charter en el contexto político argentino / Moschetti, Mauro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gottau, Verónica (Universidad Torcuato Di Tella)
En 1999, se aprobó en la Provincia de San Luis (Argentina) la creación de las denominadas 'Escuelas Experimentales Autogestionadas', inspiradas en el modelo charter norteamericano aunque con importantes diferencias. [...]
In 1999, the Province of San Luis (Argentina) approved the creation of the so-called 'Escuelas Experimentales Autogestionadas ' inspired by the North-American charter schools but with important differences. [...]
En 1999, la création de ce qu'on appelle Escuelas Experimentales Autogestionadas a été approuvée à San Luis (Argentine), inspirées par les écoles charter des États-Unis, mais avec des différences importantes. [...]

2016 - 10.1590/ES0101-73302016156075
Educação and Sociedade, Vol. 37 Núm. 134 (Jan/Mar 2016) , p. 55-72  
2017-01-18
18:02
15 p, 1.4 MB ¿Una segunda fase de privatización de la matrícula escolar? Los sectores populares y la educación privada en la Ciudad de Buenos Aires / Judzik, Dario (Universidad Torcuato Di Tella) ; Moschetti, Mauro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Hacia finales de la década de 1940, el sistema educativo argentino comenzó a experimentar un proceso de privatización educativa expresado en la matriculación creciente de alumnos en escuelas privadas. [...]
By the late 1940s, the Argentine educational system began to experience a process of educational privatization expressed in the increasing enrollment of students in private schools. Due to its sociodemographic characteristics and structural aspects of its educational system, the Autonomous City of Buenos Aires (CABA) has been the epicenter of the privatization process. [...]

2016
RASE : Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Vol. 9 Núm. 2 (2016) , p. 197-211  
2017-01-18
16:04
23 p, 590.5 KB Between open and internal privatization : the Argentine educational system from 1940 through 2010 / Gottau, Veronica (Universidad de San Andrés) ; Moschetti, Mauro Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona)
The educational system of Argentina has undergone a process of decentralization along with a steady growth in private schools enrolment. This complex process is usually subsumed under the general concept of ‘privatization’. [...]
En las últimas décadas, el sistema educativo Argentino ha experimentado un proceso de descentralización acaecido en paralelo de un proceso de crecimiento de la matrícula en las escuelas privadas. [...]

2016 - 10.17583/hse.2016.2010
Historia Social y de la Educacion, Vol. 5 Núm. 2 (2016) , p. 112  
2017-01-17
20:15
6 p, 1.2 MB Privatización educativa y globalización : una realidad poliédrica / Bonal, Xavier (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials) ; Verger, Antoni (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials)
2016
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación : RASE, Vol. 9 Núm. 2 (2016) , p. 175-180  
2017-01-17
19:43
15 p, 1002.8 KB La cuestión del desclasamiento social educativo / Bogino Larrambebere, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presenta una conceptualización del fenómeno del desclasamiento y se propone la noción del desclasamiento social educativo para abordar la situación de los individuos de la cohorte de treintañeros que se encuentran en lo alto de la estructura educativa y en una posición relativamente más baja de la estructura ocupacional-salarial. [...]
This article presents a conceptualization of downclassing. To begin with, it is proposed the notion of socio-educational downclassing to address the situation of individuals in their thirties who are at the top of the educational structure and in a relatively low position in the pay scale structure. [...]

2016 - 10.7203/RASE.9.1.8407
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación : RASE, Vol. 9 Núm. 1 (2016) , p. 114-128  
2017-01-13
20:07
31 p, 178.7 KB La nueva economía y la sobrecualificación entre los jóvenes catalanes. Principales resultados de un nuevo sistema de indicadores / Serracant, Pau (Generalitat de Catalunya. Observatori Català de la Joventut)
El artículo presenta los principales resultados de un nuevo sistema de indicadores para medir la sobrecualificación entre la población ocupada a partir de un tratamiento específico de los datos de la EPA. [...]
This article presents the main results of a new indicators system to measure overqualification among the employed through an specific treatment of the Spanish Labour Force Survey. In the first section, the main concepts related to overqualification are defined and the author exposes his perspective. [...]

2006
Cuadernos de relaciones laborales, Vol. 24 Núm. 1 (2006)  
2017-01-13
18:18
22 p, 2.2 MB Focalización educativa y lucha contra la pobreza : reflexiones a partir de algunas experiencias en América Latina / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Este trabajo realiza una valoración crítica de las políticas educativas focalizadas como mecanismo de lucha contra el fracaso escolar y de reducción de la pobreza. Su ràpida extensión en la región latinoamericana a partir de la segunda mitad de los años noventa y su protagonismo entre las reformas de segunda generación impulsadas por los organismes internacionales y por los propios gobiernos nacionales han convertido a las políticas focalizadas en el instrumento central de las políticas sociales actuales en América Latina. [...]
2003 - 10.15446/rcs
Revista colombiana de sociologia, Núm. 21 (2003) , p. 119-140  
2016-12-05
22:41
23 p, 193.4 KB Sistematizando experiencias : análisis y recreación de la acción colectiva desde la educación popular / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El presente artículo explora en profundidad la Sistematización de Experiencias (SE), un método de investigación participativa muy próximo a la Educación Popular. La SE tiene sus orígenes en América Latina, donde se implementa desde la década de los ochenta. [...]
This article explores the Experiences Systematisation (ES), i. e. , a participatory research method related to Popular Education. ES has its roots in Latin America where it has been implemented since the 80's. [...]

2007
Revista de educación (Madrid), Vol. 343 (2007) , p. 623-645  
2016-12-05
22:35
24 p, 2.7 MB Una evaluación de la equidad del sistema educativo español / Bonal, Xavier
Este artículo presenta una evaluación de la equidad en el sistema educativo español desde una perspectiva sistémica, es decir, a partir de la consideración de la educación como un proceso productivo en el que intervienen indicadores de input, proceso, output y resultados. [...]
This article presents an assessment of equity in the Spanish educational system from a systemic perspective, that is, considering education as a productive process in which indicators of input, process, output and results intervene. [...]

2003
Revista de educación (Madrid), Vol. 330 (Apr 2003) , p. 59-82  
2016-12-01
22:38
24 p, 618.4 KB Políticas de mercado, estado y universidad / Verger, Antoni (Universiteit Van Amsterdam (Holanda). Faculty of Social and Behavioural Sciences)
La mercantilización educativa es una tendencia de alcance global, que evoca simultáneamente significados y dimensiones de impacto muy dispares. El presente artículo tiene dos objetivos principales: en primer lugar, explicar en qué consiste el fenómeno de la mercantilización en los sistemas de Educación Superior atendiendo a sus agentes y factores causales; y, en segundo lugar, definir la mercantilización educativa desde un enfoque multidimensional. [...]
Education commodification is a global trend that evokes a range of meanings and impact dimensions. This article has two main objectives. First, to explain the phenomenon of higher education commodification based on its causal and agential factors. [...]

2013 - 10.4438/1988-592X-RE-2011-360-111
Revista de educación (Madrid), Núm. 360 (Gener-Abril 2013)