Grupo de Investigación Educación y Trabajo (GRET)

El Grupo de Investigación Educación y Trabajo (GRET) del Departamento de Sociología de la UAB es un grupo fundado el año 1987, que desarrolla proyectos de investigación en tres áreas:

a) Transición de las personas jóvenes: análisis de los itinerarios formativos y laborales de las personas jóvenes, en particular desde que acaban la escuela obligatoria y dejan de estudiar o escogen estudios de formación profesional.
b) Estudios universitarios: análisis de las trayectorias formativas de acceso, abandono, aprendizaje e inserción laboral de los estudiantes universitarios.
c) Educación, trabajo y desigualdades sociales: análisis de la relación entre formación y mercado de trabajo, de los cambios en la oferta y demanda de competencias, así como de los efectos en la equidad y la igualdad de oportunidades.

El GRET desarrolla investigación fundamental y también aplicada, en convenio con instituciones públicas, organizaciones sociales y de la comunidad educativa para la mejora de las oportunidades sociales y educativas de las personas y de la sociedad. El análisis y evaluación de las políticas públicas es un eje transversal, en particular las políticas educativas, como los dispositivos contra el abandono escolar, la promoción de la formación profesional o la reforma universitaria.

Últimas adquisiciones:
2016-10-10
12:36
8 p, 71.7 KB Continuing training for young adults - follow - on or second chance? / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Grup de Recerca en Educació i Treball)
The changes that have been taking place in industry in recent years - rapid technological progress, new manufacturing processes and products, greater job mobility and new forms of work organisation - mean that education and training are beoming necessary throughout a person’s working life. [...]
1996
European journal of vocational training, Vol. 3 Núm. 8-9 (1996) , p. 71-125  
2016-10-07
14:15
16 p, 106.4 KB Two or three vocational training pathways? An assessment and the current situation in Spain / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
This article outlines the development of vocational training in Spain through the provisions of the major education Laws of 1970, 1990 and 2002. It discusses the extent to which vocational training has been introduced into the education system, i. [...]
2006
European journal of vocational training, Vol. 1 Núm. 37 (2006) , p. 52-67  
2016-10-07
13:38
7 p, 61.9 KB The complexities of assessing ESF performance : some specific examples / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Grup de Recerca en Educació i Treball) ; Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Grup de Recerca en Educació i Treball)
During the 1990/91 academic year the ESF Assessment Unit asked us to coordinate the work of a group of European experts from institutions and countries with considerable experience in assessment work - CEREQ (France), IAB (Germany), ISFOL (Italy) and the University of Warwick in the United Kingdom, the aim being to draw up a proposal concerning the methodology for a retrospective evaluation of programmes funded with ESF assistance (Planas and Garcia 1991). [...]
1994
European journal of vocational training, Vol. 3 (1994) , p. 32-38  
2016-10-06
12:46
13 p, 129.4 KB The national and european qualifications frameworks : a new Jerusalem? The spanish evidences / Plana, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Sala, Guillem (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
2009
Qualifications for lifelong learning and employability. Thessaloniki, : 2009  
2016-10-06
12:06
9 p, 35.1 KB Diplomas and the labour market : the debate so far / Planas, Jordi, 1950- (Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional)
Thessaloniki European Centre for the Development of Vocational Training 1998 (CEDEFOP panorama. Seminar)
Agora I : raising the level of diplomas and their distribution on the labour market: the lessons of the past and prospects for the future : Thessaloniki, 30 June 1997, 1998, p. 31-41  
2016-10-06
11:34
51 p, 657.9 KB New and Emerging issues in vocational education and training research beyond 2010 / Béduwé, Catherine (Université des sciences sociales de Toulouse) ; Germe, Jean-François (Ecole doctorale Entreprise, Travail, Emploi) ; Leney, Tom ; Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Poumay, Marianne (Université de Liège) ; Armstrong, Russell
This paper is a cooperation between researchers from three areas of vocational education and training (VET) and lifelong learning research. It aims to identify several new and emerging issues that will be crucially relevant to VET research in the post-Lisbon decade. [...]
Luxembourg Office for Official Publications of the European Communities 2009 (CEDEFOP reference series; 70)
Modernising vocational education and training. Fourth report on vocational training research in Europe: background report, 2009, p. 15-65  
2016-10-05
13:16
6 p, 25.7 KB Parvenir à une plate-forme minimale d’enseignement pour tous : stratégies et options politiques. Quelle sorte d’école obligatoire? Avec quel curriculum? / Planas, Jordi, 1950-
Quelles stratégies et options politiques pour parvenir à une plate-forme minimale d’enseignement pour tous ? Répondre à la question posée revient à débattre de l’actuel modèle d’école obligatoire qui, bien qu'ayant permis une élévation considérable du niveau d’éducation pour la majorité de nos concitoyens, n’a pas été capable de le faire pour tous. [...]
Thessaloniki CEDEFOP 1998 (CEDEFOP panorama)
Agora IV: Les bas niveaux de qualification sur le marché du travail: prospective et options polítiques, 1998  
2016-10-03
12:33
11 p, 82.2 KB Identifying interactions between global and local developments : the Observatory for the detection of skill and training needs in the Barcelona region / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Grup de Recerca en Educació i Treball)
The project presented in this article (1) defines the content and methods for identifying vocational training needs in the Barcelona region from a standpoint different from, and critical of, the ‘technocratic’ methods that have long dominated the monitoring of labour market and training trends. [...]
Luxembourg : Office for official publications of the European Communties, 2007 (CEDEFOP reference series; 52)
Identifying skill needs for the future From research to policy and practice, 2007, p. 106-116  
2016-09-26
22:39
97.6 KB Las actitudes de los estudiantes de magisterio / Masjuan, Josep M.
Resultados de un trabajo realizado sobre las aptitudes sociales y profesionales de los estudiantes de Magisterio de la Universitat Autònoma de Barcelona durante el curso 81-82. La falta de expectativas laborales agudiza el que las escuelas de Magisterio sean consideradas como centros universitarios de segundo grado.
1988
Cuadernos de pedagogía, Vol. 161 (1988) , p. 72-74  
2016-09-26
22:39
25.0 KB El magisterio como profesión / Masjuan, Josep M.
Reflexión sobre la profesión del enseñante: sus características personales y el rol que desempeña en una escuela en crisis. El elevado grado de feminización es una de las características más generalizadas en todos los países, además de una imagen socialmente reforzada y/o condicionada de una profesión jerarquizante. [...]
1979
Cuadernos de pedagogía, Vol. 39 (1979) , p. 13-15