GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi)
El GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis), es un grupo de investigación consolidado de la Universitat Autònoma de Barcelona, creado en 1980, reconocido por la Generalitat de Catalunya (Grup 2009SGR1013) y adscrito al Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad.
Centra su actividad en el estudio de los procesos de producción, difusión y recepción en todos los medios audiovisuales, incluyendo los nuevos medios y soportes.
Sus resultados son aplicables a las estrategias creativas, programáticas y de planificación de la actividad comunicativa, en el campo audiovisual y de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Del mismo modo, también pueden aplicarse a la interpretación de las consecuencias sociales y a la orientación de las políticas de comunicación.

Estadísticas de uso Los más consultados
Últimas adquisiciones:
2023-07-07
16:45
22 p, 218.3 KB A cross-pollination of fame? : star athletes and influencers on Instagram / Fernández Peña, Emilio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ramajo Hernández, Nati (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Nieto Losada, Adolfo
This work focuses on sports stars and fashion Instagrammers and establishes a theoretical discussion about notions such as system and complexity, the logic of the new or the concept of fame, as well as cross-pollination and engagement on social media. [...]
Routledge, 2022 - 10.4324/9781003134176-9
The Dynamics of influencer marketing : a multidisciplinary approach, 2022, p. 143-164  
2023-06-08
19:50
2 p, 2.9 MB Panorama de la radiodifusió privada (?) catalana (?) / Martí, Josep Maria 1950-
1991
Capçalera, Núm. 27 (1991) , p. 10-11  
2023-01-11
20:40
17 p, 317.8 KB The role of cartoons on European generalist televisions between 2010 and 2020 / Gómez-Bernal, Gemma (Euncet Business School) ; García-Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Delgado, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona)
Cartoons have been and still are a fundamental genre in children's television programming and are a key product for the media industry due to their easy interpretation by children and their presence in distribution channels. [...]
Los dibujos animados han sido y son un género fundamental en las programaciones infantiles y un producto clave de la industria audiovisual por su fácil interpretación por parte del público infantil y su presencia en los circuitos de distribución. [...]

2022 - 10.15581/003.35.4.147-163
Communication & Society, Vol. 35 Núm. 4 (2022) , p. 147-163
2 documents
2022-12-06
05:57
15 p, 2.5 MB Framing food transition : the debate on meat production and climate change in three European countries / Palau Sampio, Dolors (Universitat de València) ; Rivas de Roca, Rubén (Universidad de Sevilla) ; Fernández Peña, Emilio (Universitat Autònoma de Barcelona)
The link between meat production and climate change has fostered increasing social debate in recent years. Livestock is a major source of greenhouse gas emissions, among other global problems attached to the meat industry. [...]
2022 - 10.3390/socsci11120567
Social sciences, Vol. 11 Núm. 12 (2022) , p. 567  
2022-11-24
06:14
11 p, 638.5 KB Audiències i streamers a Twitch : patrons de consum i producció en l'àmbit hispanoparlant / Padilla Molina, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona)
En un context de pugna per l'atenció de les audiències, Twitch s'ha consolidat proposant l'emissió en directe de continguts generats pels usuaris mateixos. Aquest article dimensiona la plataforma esmentada centrant-se en la comunitat hispanoparlant i posa el focus sobre els patrons d'emissió dels streamers, el repartiment d'audiències i els cicles de consum. [...]
In the context of the struggle for audience attention, Twitch has gained ground by offering live broadcasts of user-generated content. This article quantifies this platform by focusing on the Spanish-speaking community, specifically by analysing the broadcast patterns of streamers, audience distribution and consumption cycles. [...]

2022
Quaderns del CAC, Vol. 25 Núm. 48 (2022) , p. 67-77
3 documents
2022-06-24
06:42
15 p, 1.1 MB The image choices of social television audiences : the narrative of The Voice UK and La Voz (Spain) viewers on Twitter / Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; García-Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Delgado, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona)
Content shared on social media platforms is increasingly centred on images and conversations discussing television on digital platforms are also influenced by this trend. This article examines the visual data posted by viewers while watching the 2019 edition of the Spanish and British adaptations of the international Reality Show 'The Voice'. [...]
El contenido compartido en las redes sociales se focalizacada vez más en las imágenes y las conversaciones sobre televisión en las plataformas digitales también se han vistoinfluenciadas por esta tendencia. [...]

2022 - 10.15847/obsOBS16220222017
Observatorio (OBS*), Vol. 16 Núm. 2 (2022) , p. 193-207  
2022-05-05
19:06
26 p, 1.7 MB La representación LGTBIQ+ en la serie infantil Steven Universe / Godoy, Marina ; García-Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article unveils the main results of a study on the representation of LGTBIQ+ in the children's animated series Steven Universe, created by Rebecca Sugar and distributed by Cartoon Network Studio. [...]
Este artículo presenta los principales resultados de un estudio sobre la representación de LGTBIQ+ en la serie de animación infantil Steven Universe, creada por Rebecca Sugar y distribuida por Cartoon Network Studio. [...]

2021 - 10.24137/8.16.8
Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, Vol. 8 Núm. 16 (2021) , p. 142-167  
2022-03-04
18:56
13 p, 236.9 KB Olympic channel : digital strategy and content / Fernández Peña, Emilio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ramajo Hernández, Nati (Universitat Autònoma de Barcelona)
2021 - 10.14198/jhse.2021.16.Proc1.01
Journal of Human Sport and Exercise, 16(1proc) , S1-S13 (2021)  
2022-02-11
18:17
14 p, 246.8 KB Organización laboral y perfiles profesionales de los nuevos medios digitales españoles creados por periodistas en tiempos de crisis / Martínez García, Luisa del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona)
La transformación digital de la prensa española se ha desarrollado en paralelo a una profunda crisis económica y propiciando el principio de nuevas formas de hacer periodismo y redefiniendo los perfiles profesionales. [...]
The digital transformation of the Spanish press has developed in parallel to a deep economic crisis leading to new ways of practicing journalism and redefining the professional profiles. The closure of 375 Spanish media since the beginning of the economic crisis in 2008 has favoured the creation of digital media created and/or directed by the journalists themselves. [...]

2018 - 10.5209/ESMP.62227
Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 24 Núm. 2 (2018) , p. 1445-1458  
2020-12-03
22:43
13 p, 5.9 MB 3D display interfaces in e-commerce web applications : an exploratory study / Chistyakov, Alexey (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Soto Sanfiel, María Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Igarashi, Takeo (University of Tokyo. Department of Information Engineering (Japan)) ; Sakamoto, Daisuke (Hokkaido University. Division of Computer Science and Information Technology (Japan)) ; Carrabina Bordoll, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics)
The objective of the present research is to observe to what extent the stereoscopic effect presents a solution for enhancement of user interactions in the Web context. This paper describes an experiment conducted to detect differences in perception between 2D and 3D graphical user interfaces of an e-Commerce web application. [...]
El objetivo de la presente investigación es observar hasta qué punto el efecto estereoscópico es una solución para mejorar la interacción del usuario en el contexto Web. Se describe un experimento llevado a cabo para detectar diferencias de percepción entre las interfaces gráficas de usuario 2D y 3D de una aplicación web de comercio electrónico. [...]

2018 - 10.3145/epi.2018.sep.15
El Profesional de la información, Vol. 27, Num. 5 (Septiembre-Octubre 2018) , p. 1116-1127