Bellaterra journal of teaching and learning language and literature.
Revista plurilingüe, con evaluación externa, sobre la investigación en Didáctica de la Lengua y de la Literatura asociada a los programa de máster en Investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura y los estudios doctorales de la Unidad de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (España).
Últimas adquisiciones:
2015-01-28
22:06

18 p, 244.2 KB
Una secuencia didáctica gramatical : el incremento personal hu, hue del benasqués / Saura Rami, José Antonio (Universidad de Zaragoza)
ResumenLa contribución que presentamos aquí se ha fijado como objetivo fundamental la implantación de una secuencia didáctica de carácter gramatical (SDG) relacionada con la lengua benasquesa, lengua románica minoritaria descendiente del latín tardío y hablada hoy en el Valle de Benasque (Alta Ribagorza occidental). [...]
2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 3 (2014) , p. 47-64 (Articles)  
2014-12-18
13:21

14 p, 305.0 KB
Telecollaborative Foreign Language Networks in European Universities : A Report on Current Attitudes and Practices / Guth, Sarah (Università di Padova. SUNY COIL Center) ; Helm, Francesca (Università di Padova) ; O'Dowd, Robert (Universidad de León)
This paper reports on a survey which sought to identify the state of the art in the practice of telecollaboration in Europe. It was the first large scale survey carried out on the practice of telecollaboration in Europe and was carried out as part of the European Commission funded project, INTENT - Integrating Telecollaborative Networks into Foreign Language Higher Education. [...]
En este artículo se presentan los resultados de una encuesta por medio de la cual se pretendía identificar el estado actual de la telecolaboración en las Universidades Europeas. Dicha encuesta supuso el primer estudio importante acerca de la práctica de la telecolaboración en Europa y se enmarcó dentro del proyecto INTENT – (La integración de las redes telecolaborativas en la enseñanza de lenguas extranjeras en la Educación Universitaria) financiado por la Comisión Europea. [...]
Questo articolo presenta i risultati di un sondaggio che aveva lo scopo di identificare lo stato dell’arte della pratica di telecollaborazione in Europa. Il sondaggio e’ stato il primo al livello europeo ed e’ costituita la prima parte del progetto INTENT (Integrating Telecollaborative Networks into Foreign Language Higher Education) inanziato dalla commissione europea. [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 1-14 (Invited Authors)  
2014-12-18
13:21

8 p, 258.4 KB
Editor's Notes / Dooly, Melinda (Universitat Autònoma de Barcelona)
Our commissioned article is co-authored by three leading figures in research and practice in Online Intercultural Exchange (OIE) applied to the field of language teaching and learning: Sarah Guth, Francesca Helm (University of Padova, Italy) and Robert O’Dowd (University of León, Spain). [...]
Notre premier article est co-signé par trois personnes reconnues dans la recherche et la pratique de l'Échange Interculturel en Ligne ('Online Intercultural Exchange' en anglais) appliquée au domaine de l'enseignement et l'apprentissage des langues: Sarah Guth, Francesca Helm (Université de Padoue, Italie) et Robert O'Dowd (Université de León, Espagne). [...]
El nostre primer article és co-escrit per tres persones reconegudes en la investigació i la pràctica de l'Intercanvi Intercultural en línia ('Online Intercultural Exchange' a anglès) aplicat al camp de l'ensenyament i aprenentatge d'idiomes: Sarah Guth, Francesca Helm (Universitat de Padova, Itàlia) i Robert O'Dowd (Universitat de Lleó, Espanya). [...]
Nuestro primer artículo es co-escrito por tres personas reconocidas en la investigación y la práctica del Intercambio Intercultural en Línea ('Online Intercultural Exchange' en inglés) aplicado al campo de la enseñanza y aprendizaje de idiomas: Sarah Guth, Francesca Helm (Universidad de Padova, Italia) y Robert O'Dowd (Universidad de León, España). [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. i-viii (Editor's Note)  
2014-12-18
13:21

5 p, 130.7 KB
Book Review / Shockett, Enkelena (University of Minnesota. CARLA)
Thinking through Children’s Literature in the Classroom, edited by Agustín Reyes – Torres, Luis S. Villacañas – de- Castro and Betlem Soler – Pardo; Cambridge Scholars Publishing 2014; ISBN 978 1 4438 5336 1; pp. [...]
Thinking through Children’s Literature in the Classroom, édité par Agustín Reyes - Torres, Luis S. Villacañas - de- Castro et Betlem Soler - Pardo; Cambridge Scholars Publishing 2014; ISBN 978 1 4438 5336 1; pp. [...]
Thinking through Children’s Literature in the Classroom, editat per Agustín Reyes - Torres, Luis S. Villacañas - Betlem de Castro i Soler - Pardo; Cambridge Scholars Publishing, 2014; ISBN 978 1 4438 5336 1; pp. [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 74-78 (Book Reviews)  
2014-12-18
13:21

9 p, 187.9 KB
Ressources en transformation : multimodalitat, plurilingüismo, acquisizione – seen from an interactional perspective. Una entrevista amb Lorenza Mondada / Llompart Esbert, Julia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Aquesta entrevista amb la Dra Lorenza Mondada, Catedràtica de lingüística general i lingüística francesa a la Universitat de Basilea, Suïssa, està escrit en quatre idiomes (francès, italià, anglès i espanyol). [...]
Esta entrevista con la Dra Lorenza Mondada, Catedrática de lingüística general y lingüística francesa de la Universidad de Basilea, Suiza, está escrito en cuatro idiomas (francés, italiano, inglés y español). [...]
This interview with Dr. Lorenza Mondada, Professor of French language and general linguistics at the University of Basel, Switzerland, is written in four languages (French, Italian, English and Spanish). [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 79-87 (Interviews)  
2014-12-18
13:21

17 p, 345.9 KB
Teachers’ First Language Use in Second Language Learning Classroom Context : A Questionnaire-based Study / Mohebbi, Hassan (University of Tehran. English Department) ; Alavi, Sayyed Mohammad (Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Iran)
Recently the issue of having recourse to second language (L2) learners’ first language (L1) in second language acquisition (SLA) is receiving a great amount of attention in SLA research. There has been a great deal of claims and counter-claims with respect to L1 use in L2 learning. [...]
Recientemente, hay considerable debate sobre recurrir o no a la primera lengua (L1) de alumnos en el proceso de aprendizaje del segundo lengua (L2), sobretodo en el campo de ‘La Adquisición de una Segunda Lengua (SLA en inglés). [...]
معلمین از زبان اول در محیط های کلاسی یادگیری زبان دوم: مطالعه ای بر پایه پرسشنامه امروزه موضوع استفاده از زبان مادری فراگیران در یادگیری زبان دوم توجه بسیاری را در پژوهش فراگیری زبان دوم به خود جلب کرده است. [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 57-73 (Articles)  
2014-12-18
13:21

23 p, 296.6 KB
Les effets d'un programme de conscience morphologique sur l'identification des mots en français / Fejzo, Anila (Université du Québec à Montréal) ; Lucie, Godard (Université du Québec à Montréal) ; Line, Laplante (Université du Québec à Montréal)
Cet article rapporte les résultats d'une recherche quasi-expérimentale qui porte sur les effets d'un programme de concsience morphologique sur l'identification des mots plurimorphémiques chez des élèves arabophones de 3e et de 4e année du primaire scolarisés en français.
2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 15-37 (Articles)  
2014-12-18
13:21

19 p, 27.1 MB
Wawqes Pukllas. Prácticas juveniles de escritura quichua (Argentina) / Andreani, Héctor Alfredo (Universidad Nacional de Santiago del Estero / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)
Tomando como referencia una experiencia de taller de escritura quichua en una localidad de la provincia de Santiago del Estero (Argentina), donde un grupo de jóvenes bilingües generó diversos tipos textuales en quichua para la elaboración de un libro de su propia autoría, este trabajo describe etnográficamente actitudes, usos y conflictos propios del proceso de la escritura. [...]
Departing from an experience of a Quichua writing workshop in a village in the province of Santiago del Estero (Argentina), where a group of young bilingual produced several types of texts in Quichua for the elaboration of a book of their own authorship, this work provides an ethnographic description of attitudes, practices and conflicts inherent to the writing process. [...]
Prenent com a referència una experiència de taller d'escriptura quichua en una localitat de la província de Santiago del Estero (Argentina), on un grup de joves bilingües generar diversos tipus textuals en quichua per a l'elaboració d'un llibre de la seva pròpia autoria, aquest treball descriu etnogràficament actituds, usos i conflictes propis del procés de l'escriptura. [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (2014) , p. 38-56 (Articles)  
2014-09-30
16:04

11 p, 217.4 KB
Interview. Social media, fandom and language learning : a roundtable with Shannon Sauro and Steven L. Thorne / Wang, Dean (Universitat Internacional de Catalunya)
Last November, Dr. Shannon Sauro (Malmö University & Lund University) and Dr. Steven L. Thorne (Portland State University & University of Groningen) visited the UAB campus to give lectures on, respectively, ‘Fandom, Social Media and Learning’ and ‘Human development and semiotic remediation through mobile place-based gaming’. [...]
En noviembre del año pasado, la Dra. Shannon Sauro (Universidad de Malmö y Universidad de Lund) y el Dr. Steven L. Thorne (Universidad de Portland State y Universidad de Groningen) visitaron el campus de la UAB para dar conferencias sobre, respectivamente, 'Fandom, las medias sociales y el aprendizaje" y "El desarrollo humano y la remediación semiótica a través de juegos de móviles'. [...]
El novembre de l'any passat, la Dra. Shannon Sauro (Universitat de Malmö i Universitat de Lund) i el Dr Steven L. Thorne (Universitat de Portland State i Universitat de Groningen) van visitar el campus de la UAB per donar conferències sobre, respectivament, 'Fandom, les mitjanes socials i l'aprenentatge "i" El desenvolupament humà i la remediació semiòtica a través de jocs de mòbils'. [...]

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 3 (August-September 2014) , p. 71-81  
2014-09-30
15:44

6 p, 152.3 KB
Book Review / Deal, Mandy (Universitat Internacional de Catalunya)
The Handbook of Conversation Analysis is part of the Blackwell Handbooks in Linguistics series. The stated aim of this 844-page volume is to provide a comprehensive resource about conversation analysis (CA) by consolidating in-depth reviews of current theory, practice and research in this area. [...]
The Handbook of Conversation Analysis es parte del serie de Blackwell Handbooks in Linguistics. El objetivo declarado de este volumen de 844 páginas es proporcionar un recurso completo sobre el análisis de la conversación (CA) mediante un análisis a fondo de la teoría, la práctica y la investigación actual en esta área. [...]
The Handbook of Conversation Analysis és part del sèrie de Blackwell Handbooks in Linguistics. L'objectiu declarat d'aquest volum de 844 pàgines és proporcionar un recurs complet sobre l'anàlisi de la conversa (CA) mitjançant una anàlisi a fons de la teoria, la pràctica i la investigació actual en aquesta àrea. [...]
Index de l'obra ressenyada: Jack SIDNELL ; Tanya STIVERS (ed. ), The Handbook of Conversation Analysis. Wiley-Blackwell, 2012.

2014
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 3 (August-September 2014) , p. 65-70