Bellaterra journal of teaching and learning language and literature.
Revista plurilingüe, con evaluación externa, sobre la investigación en Didáctica de la Lengua y de la Literatura asociada a los programa de máster en Investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura y los estudios doctorales de la Unidad de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (España).

 

Estadísticas de uso Los más consultados
Últimas adquisiciones:
2024-03-27
05:14
24 p, 347.0 KB Learning from the streets : a state-of-the-art review about Linguistic Landscapes and Global Citizenship Education / Parrança da Silva, Francisco (Universidade de Aveiro (Portugal))
In this article we discuss how Linguistic Landscapes (LL) as a pedagogical tool can be applied in the framework of Global Citizenship Education (GCE). We explore the pedagogical use of LL, which are the visible representation of multilingualism and diversity in public spaces, and their role for GCE practices. [...]
En aquest article, explorem la utilització dels paisatges lingüístics (PL) com a eina pedagògica dins el marc de l'educació per a la ciutadania global (ECG). Investiguem com els PL, que representen de manera visible el multilingüisme i la diversitat en espais públics, poden contribuir a les pràctiques d'ECG. [...]
En este artículo analizamos las aplicaciones de los Paisajes Lingüísticos (PL) como herramienta pedagógica en el marco de la Educación para la Ciudadanía Global (ECG). Exploramos la utilización pedagógica de los PL y su papel en las prácticas de la ECG. [...]
Dans cet article, nous examinons comment les paysages linguistiques (PL) en tant qu'outil pédagogique peuvent être appliqués dans le cadre de l'éducation à la citoyenneté mondiale (ECM). Nous explorons l'utilisation pédagogique des PL et leur rôle dans les pratiques d'ECM. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1294
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1294 (Articles)  
2024-03-27
05:14
20 p, 285.7 KB Embroidering Growth : a narrative inquiry into an EFL teacher's development through Linguistic Landscapes / Solmaz, Osman (Dicle University (Turquia))
This study explores the Linguistic Landscapes (LL)-oriented professional development of an English as a Foreign Language (EFL) teacher through narrative inquiry. Focusing on her LL-centered growth in an educational setting, it captures her personal narratives to understand the impact of LL activities on her professional development. [...]
Aquest estudi explora el desenvolupament professional orientat als Paisatges Lingüístics (PL) d'una professora d'anglès com a llengua estrangera (ILE) mitjançant una investigació narrativa. L'estudi capta les seves narratives personals per comprendre l'impacte de les activitats de PL en el desenvolupament professional. [...]
Este estudio explora el desarrollo profesional orientado a los Paisajes Lingüísticos (PL) de una profesora de inglés como lengua extranjera (ILE) mediante una investigación narrativa. El estudio capta sus narrativas personales para comprender el impacto de las actividades de PL en su desarrollo profesional. [...]
Cette étude explore le développement professionnel axé sur les paysages linguistiques (PL) d'un enseignant d'anglais langue étrangère (ILE) à travers une enquête narrative. L'étude capture leurs récits personnels pour comprendre l'impact des activités de PL sur leur développement professionnel. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1343
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1343 (Invited Authors)  
2024-03-27
05:14
21 p, 277.1 KB Editor's note : unveiling the pedagogical advantages of Linguistic Landscapes: insights from secondary school students, teachers, and field experts / Kruszynska, Klaudia Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
This monograph extends an invitation for the continued exploration of Linguistic Landscape (LL) as a valuable instrument in secondary and higher education classrooms. The research presented here underscores the benefits of LL in both foreign language and global citizen education (GCE) settings. [...]
Aquesta monografia convida a continuar explorant el paisatge lingüístic (PL) com a instrument valuós a les aules de secundària i educació superior. La recerca presentada aquí subratlla els avantatges del PL, tant en l'ensenyament de llengües estrangeres com en l'educació per a la ciutadania global (ECG). [...]
Esta monografía extiende una invitación para continuar explorando el paisaje lingüístico (PL) como una herramienta valiosa en las aulas de educación secundaria y superior. La investigación presentada aquí resalta los beneficios del PL tanto en entornos de idiomas extranjeros como en entornos de Educación para la Ciudadanía Global (ECG). [...]
Cette monographie invite à poursuivre l'exploration du paysage linguistique (PL) en tant qu'instrument précieux dans les classes d'enseignement secondaire et supérieur. Les études présentées ici soulignent les avantages du PL dans les contextes des langues étrangères et de l'ECM. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1342
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1342 (Editors' Note)  
2024-03-27
05:14
21 p, 865.5 KB Beyond classroom walls : high school foreign language learning with Linguistic Landscape activities / Bal, Nesrin (Ministry of National Education)
In addition to its widespread use in various disciplines, LL has garnered attention from researchers in education for its role in enhancing language learning and promoting linguistic diversity. However, its systematic integration into language teaching contexts, particularly in high school settings, remains limited. [...]
A més del seu ús generalitzat en diverses disciplines, la Lingüística del Paisatge (LP) ha cridat l'atenció dels investigadors en l'àmbit de l'educació pel seu paper en millorar l'aprenentatge de llengües i promoure la diversitat lingüística. [...]
Además de su uso generalizado en diversas disciplinas, el Paisaje Lingüístico (PL) ha captado la atención de los investigadores en educación por su papel en mejorar el aprendizaje de idiomas y promover la diversidad lingüística. [...]
En plus de son utilisation généralisée dans diverses disciplines, la Linguistique du Paysage (LP) a attiré l'attention des chercheurs en éducation pour son rôle dans l'amélioration de l'apprentissage des langues et la promotion de la diversité linguistique. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1345
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1345 (Articles)  
2024-03-27
05:14
10 p, 167.6 KB "All we do has humans at its heart" : linguistic Landscape's Value in Scholarship and Pedagogy / Morlan, Marguerite (University of California)
Four prominent Linguistic Landscape (LL) scholars reflect on the value of LL research and its utility in education. Elana Shohamy is a Professor Emerita in the Multilingual Education program at Tel Aviv University. [...]
Quatre experts en paisatge lingüístic (PL) reflexionen sobre el valor de PL per a la recerca i l'educació. Elana Shohamy és professora emèrita del programa d'Educació Multilingüe a la Universitat de Tel Aviv. [...]
Cuatro expertos en paisaje lingüístico (PL) reflexionan sobre el valor de PL para la investigación y la educación. Elana Shohamy es profesora emérita del programa de Educación Multilingüe en la Universidad de Tel Aviv. [...]
Quatre experts du paysage linguistique (PL) réfléchissent à la valeur de la PL pour la recherche et l'éducation. Elana Shohamy est professeure émérite du programme d'éducation multilingue à l'Université de Tel Aviv. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1340
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1340 (Interviews)  
2024-03-27
05:14
23 p, 998.8 KB "Their heritage language suddenly plays a role" : teachers' beliefs on integrating multilingual linguistic landscapes in the plurilingual language classroom / Brinkmannn, Lisa Marie (Universität Hamburg (Alemanya))
The aim of this article is to analyse teachers' beliefs on integrating multilingual linguistic landscapes into the plurilingual language classroom. In an empirical study, a focus group interview was conducted with teachers of Spanish, French and Latin who have worked with linguistic landscapes in the realm of a language project day. [...]
L'objectiu d'aquest article és analitzar les creences de professors sobre la integració de paisatges lingüístics multilingües al'aula d'idiomes plurilingüe. En un estudi empíric, es va fer una entrevista en grup amb professors de l'espanyol, el francès i el llatí que han treballat amb paisatges lingüístics en l'àmbit d'un dia de projecte d'idiomes. [...]
El objetivo de este artículo es analizar las creencias de profesores y profesoras sobre la integración de paisajes lingüísticos multilingües al aula de idiomas plurilingüe. En un estudio empírico, se hizo una entrevista en grupo con profesores del español, francés y latín que han trabajado con paisajes lingüísticos en el ámbito de un día de proyecto de idiomas. [...]
L'objectif de cet article est d'analyser les croyances des enseignants sur l'intégration des paysages linguistiques multilingues dans la classe de langue plurilingue. Dans le cadre d'une étude empirique, un entretien de groupe a été mené avec des enseignant. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1268
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1268 (Articles)  
2024-03-27
05:14
20 p, 931.9 KB "I have learned a lot of things about other neighborhoods" : secondary students as Linguistic Landscapes ethnographers / Kruszynska, Klaudia Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Linguistic Landscape (LL) has been recognized as a valuable tool by foreign language teachers that allows them to incorporate the "outside" world into the classroom (Kruszynska & Dolly, 2023). In this study, secondary school students, as ethnographers, investigated LL in their neighborhoods. [...]
El paisatge lingüístic (PL) és considerat com una eina valuosa pels docents de llengües estrangeres, permetent-los integrar el món "extern" a l'aula (Kruszynska i Dolly, 2023). En aquest estudi, els estudiants de secundària van investigar el PL als seus barris. [...]
El paisaje lingüístico (PL) destaca como una herramienta valiosa por los profesores de lenguas extranjeras, permitiéndoles incorporar el mundo "externo" al aula (Kruszynska y Dolly, 2023). En esta investigación, estudiantes de secundaria, actuando como etnógrafos, investigaron el PL en sus barrios. [...]
Le paysage linguistique (PL) se distingue comme un instrument précieux pour les enseignants de langues étrangères, leur permettant d'intégrer le monde "externe" en classe (Kruszynska et Dooly, 2023). [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1265
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1265 (Articles)  
2023-12-31
06:36
18 p, 657.3 KB Escritura y evaluación colaborativas en la universidad : percepción del alumnado / de la Peña Portero, Alicia
En este artículo se presenta un estudio de casos en el que se investiga acerca de la percepción de los participantes (estudiantes universitarios hablantes no nativos de español en estancia de estudios en España) sobre diferentes aspectos de una tarea colaborativa de escritura y evaluación de textos argumentativos con rúbrica. [...]
En aquest article es presenta un estudi de casos en que s'investiga la percepció dels participants (estudiants universitaris parlants no natius d'espanyol en estada d'estudis a Espanya) sobre diferents aspectes d'una tasca col·laborativa d'escriptura i avaluació de textos argumentatius amb rúbrica. [...]
This article presents a case study that inquires about the perception of the participants (university students, non-native Spanish speakers on a study abroad program in Spain) about different aspects of a collaborative task to write and evaluate argumentative texts with a rubric. [...]
Cet article présente une étude de cas qui examine la perception des participants (des étudiants universitaires hispanophones non natifs étudiant en Espagne) sur différents aspects d'une tâche collaborative d'écriture et d'évaluation de textes argumentatifs avec une grille d'évaluation. [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1113
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 4 (2023) , p. e1113 (Articles)  
2023-12-31
06:36
13 p, 260.3 KB Intercambios virtuales en formación docente : estado del arte y desafíos para la enseñanza de la lengua / De Luca, Natalia Romina (Universidad Nacional de San Martín (Argentina))
En este artículo, se presenta una revisión de antecedentes por investigaciones que han tomado como objeto, desde diferentes enfoques y metodologías, una práctica educativa relativamente novedosa: los intercambios virtuales en formación docente. [...]
En aquest article, es presenta una revisió d‟antecedents per investigacions que han pres com a objecte, des de diferents enfocaments i metodologies, una pràctica educativa relativament nova: els intercanvis virtuals en formació docent. [...]
This article presents a background review of research that has taken as its object, from different approaches and methodologies, a novel educational practice: virtual exchanges in teacher training. This pedagogical practice requires a review of the specialized bibliography that takes into account this constitutive heterogeneity when presenting advances in the field. [...]
Cet article présente une revue de fond d'une recherche qui a pris pour objet, à partir de différentes approches et méthodologies, une pratique éducative relativement nouvelle : les échanges virtuels dans la formation des enseignants. [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1207
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 4 (2023) , p. e1207 (Articles)  
2023-12-31
06:36
3 p, 86.2 KB Nota de l'editora / Moore de Luca, Emilee (Universitat Autònoma de Barcelona)
We present a new issue of BJTLLL. The issue includes six articles. It begins with a contribution by Javier Matos Palacios and José Soto Vázquez, "Explorando Patrones de Publicación en Revistas Académicas de Educación Lingüística: un Análisis Estadístico con Especial Atención a la Revista Bellaterra Journal". [...]
Us presentem un nou número de BJTLLL. El número inclou sis articles. Comença amb una contribució de Javier Matos Palacios i José Soto Vázquez, "Explorando Patrones de Publicación en Revistas Académicas de Educación Lingüística: un Análisis Estadístico con Especial Atención a la Revista Bellaterra Journal". [...]
Presentamos un nuevo número de BJTLLL. El número incluye seis artículos. Comienza con una contribución de Javier Matos Palacios y José Soto Vázquez, "Explorando Patrones de Publicación en Revistas Académicas de Educación Lingüística: un Análisis Estadístico con Especial Atención a la Revista Bellaterra Journal". [...]
Nous présentons un nouveau numéro de BJTLLL. Le numéro comprend six articles. Il commence par une contribution de Javier Matos Palacios et José Soto Vázquez, « Explorando Patrones de Publicación en Revistas Académicas de Educación Lingüística: un Análisis Estadístico con Especial Atención a la Revista Bellaterra Journal ». [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1331
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 4 (2023) , p. e1331 (Editors' Note)