Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural - Labcompublica

El Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural – Labcompublica de la UAB, és un grup d’investigació consolidat i reconegut per la Generalitat de Catalunya (SGR976). Es va crear l’any 2012, com a resultat de la fusió del Feminari Dones i Cultura de Masses i el Laboratori de Comunicació Pública.
Les investigacions d’aquests equips van coincidir en assenyalar que el periodisme ha centrat la seva mirada en les institucions, les entitats i les dades abstractes. Com a conseqüència d’aquesta deshumanització, és necessari que les investigacions s’orientin a desenvolupar metodologies i eines innovadores per facilitar que una ciutadania cada vegada més plural, pugui exercir els seus drets democràtics, començant per disposar d’una informació completa i comprensible. .
En els darrers anys, hem desenvolupat una metodologia per a la millora de la transparència de les administracions públiques locals, aplicant un procediment d’avaluació rigorós i una estratègia de comunicació eficaç. Els resultats d’aquest treball han demostrat que es pot contribuir a la millora de la comunicació pública des de l’àmbit acadèmic universitari. Partint d’aquesta experiència, desenvolupem també un projecte perquè les entitats sense ànim de lucre disposin de recursos que els hi facilitin diagnosticar l’estat de la seva comunicació i millorar-la..
Per assolir aquests objectius, l’equip ha desenvolupat diferent eines, com el Mapa Interactiu dels Mitjans de Comunicació a Catalunya o el Mapa Infoparticipa, i actualment també està desenvolupant les plataformes HumanismePlural.com i TransparEnt.info.

Darreres entrades:
2015-02-13
18:47
21 p, 184.8 KB Infoparticip@ : periodismo para la participación ciudadana en el control democrático. Criterios, metodologías y herramientas / Moreno, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Molina Rodríguez-Navas, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Corcoy, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aguilar Pérez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Borrás Farran, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona)
El periodismo de información general se ha deshumanizado: ha expulsado a las ciudadanas y los ciudadanos como protagonistas de la democracia y del debate público. Es necesario renovarlo para que recupere una credibilidad que afecta también a la credibilidad de la democracia. [...]
Overview journalism has dehumanized: has expelled the citizens as protagonists of democracy and public debate. It is needed to renew it in order to retrieve its credibility that also affects the credibility of democracy. [...]

2013 - 10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43471
Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 19, Num. 2 (2013) , p. 783-803  
2014-04-02
11:12
11 p, 397.7 KB Televisión, cine y publicidad, fuentes de conocimiento del pasado y del presente / Molina Rodríguez-Navas, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Ibarz Gelabert, Jordi (Universitat de Barcelona)
Los medios de comunicación son una fuente de estudio del pasado y del presente que permiten mostrar la articulación de los cambios sociales colectivos con las transformaciones individuales. En este artículo presentamos un método de análisis que hemos experimentado con productos cinematográficos, televisivos y de publicidad. [...]
Mass Media are a source of research for past and present knowledge that permit to show the articulation between social and collective changes with the individual transformations. In this article, we present a method of analysis that we have experimented with film, television and advertising products. [...]

2013 - 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44342
Historia y comunicación social, Vol. 18, Núm. Esp (Diciembre 2013) , p. 461-471  
2014-01-24
09:54
139 p, 408.6 KB Utilización didáctica de la prensa del corazón en la etapa instrumental de la formación básica de adultos / Molina Rodríguez-Navas, Pedro ; Moreno, Amparo, 1947-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació
1995  
2013-10-31
18:56
27 p, 1.0 MB La información de las administraciones públicas locales. Las webs de los ayuntamientos de Cataluña / Moreno, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Molina Rodríguez-Navas, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Corcoy, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
"Introducción". La información de las administraciones públicas ha de ser completa e inteligible para que la ciudadanía pueda ejercer su derecho a la participación de forma fundamentada y para que los profesionales de los medios de comunicación dispongan de fuentes fiables. [...]
"Introduction". The information issued by government institutions must be complete and intelligible so that citizens are able to exercise their right to participation based on informed decisions and the media professionals can use consider these institutions as reliable sources of information. [...]

2013
Revista latina de comunicación social, Núm. 68 (2013) , p. 502-528  
2013-02-22
15:28
12 p, 380.9 KB Periodismo y ciudadanía plural : problems, routines and challenges / Moreno, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Rovetto, Florencia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Buitrago, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Los resultados de varias investigaciones realizadas por el Feminario Mujeres y Cultura de Masas del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) han puesto de manifiesto que en la prensa de información general española, desde la transición, persisten rutinas de construcción de noticias y formas de enfocar y tratar la realidad que impiden dar cuenta cabalmente de las importantes transformaciones sociales que se han producido en este tiempo. [...]
Several researches bring about by the group Women and Mass Culture Feminary, from the Department of journalism and Communication Sciences at University of Barcelona (UAB), have driven attention to the fact that at the Spanish press, since the transition to democracy after several decades of dictatorship, some routines of the news making process persist and avoid newspapers to properly inform about important social transformations occurred since the begging of the democratic process in Spain. [...]

2007
Estudios sobre el mensaje periodístico, Núm. 13 (2007) , p. 157-168  
2011-02-23
14:54
297 p, 1.9 MB La Representación del trabajo de las mujeres en la prensa : análisis comparativo y cualitativo de la información de actualidad / Rovetto, Florencia ; Simelio i Solà, Núria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
Esta tesis doctoral examina la representación del trabajo de las mujeres en la prensa escrita. El análisis empírico se ha realizado mediante la aplicación del Test ADSH para evaluar la Amplitud, la Diversidad y la Sensibilidad Humana de la información, en el contexto de la promulgación de la Ley Orgánica para la Igualdad Efectiva entre Mujeres y Hombres (LOIEMH), en marzo de 2007. [...]
This PhD thesis examines the representation of women's work in print press. The empirical analysis has been performed by applying the ADSH test to assess the extent, diversity and human sensibility of the information, in the context of the promulgation of the Organic Law for the Effective Equality Between Women and Men (Ley Orgánica para la Igualdad Efectiva entre Mujeres y Hombres, LOIEMH), in March of 2007. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2010  
2011-02-04
19:48
7 p, 56.7 KB Possibilitats de la web 2.0 per a la producció de continguts de forma cooperativa i interactiva en les assignatures d’història de la comunicació / Moreno, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació)
El professorat que imparteix Història de la Comunicació i altres assignatures afins, ha anat desenvolupant diferents materials didàctics que ara estem revisant i actualitzant per a poder-los utilitzar en el marc de la wiki que hem preparat, Passeig per les xarxes de comunicació des de. [...]
The new possibilities of organize and produce all types of documents in digital format, to distribute them by network and their interactive possibilities provoke a radical change in the paradigm that have oriented the content production: from vertical and unidirectional to horizontal, plural, cooperative and interactive. [...]

2008
Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 5es : 2008  
2011-02-02
19:35
14 p, 137.2 KB La complementariedad de las herramientas telemáticas en la enseñanza de las ciencias sociales : forum y espacio wiki. / Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Ibarz, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Pérez, Begoña (Universidad de Almería. Escuela de Educación Infantil) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Dentro de la enseñanza de las Ciencias Sociales la aparición de los espacios Wiki con sus particularidades características permite liberar a la herramienta forum de competencias que le superaban. En esta comunicación presentaremos la coordinación de ambas herramientas que permite una mayor profundización de la enseñanza colaborativa en red por parte del alumnado, la aplicación de la autoevaluación y un control por parte del profesorado tutor mucho más ponderado. [...]
In the framework of Social Sciences studies, the outcome of Wiki spaces permits a wider utilization of different competences than forum spaces. In this article, we present the combination of both in order to permit a wider profundity of collaborative knowledge from students, auto evaluation application and a better control from the teachers. [...]

2007
Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007  
2011-01-31
20:58
7 p, 38.5 KB 20 anys d’innovació docent en comunicació : eines per a la participació en la construcció de coneixement no-androcèntric de ciències socials, humanitats i informació periodística / Moreno, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació)
Des de 1987 els membres de l’equip d’Història de la Comunicació ha desenvolupat diverses experiències d’innovació docent que han conduït a la proposta actual de construir una wiki per a la participació en la construcció de coneixement d’Humanitats, Ciències Socials i informació periodística: 1. [...]
From 1987 the members of History of Communication group research have developed different pedagogical innovations experiences that conducted to the nowadays aim to construct a wiki page. The goals of this wiki page are to construct a new participatory knowledge in Humanities, Social Sciences and journalistic information. [...]

2007
Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007  
2011-01-20
20:06
8 p, 61.9 KB Aprenentatge en col·laboració a història de la comunicació social a Catalunya / Ibarz Gelabert, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Aquesta comunicació pretén donar a conèixer una experiència docent realitzada en l’assignatura Història de la Comunicació Social a Catalunya a les llicenciatures de Periodisme, Publicitat i Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual durant els cursos 2004-2005 i 2005-2006. [...]
2006
Jornada de Campus d’Innovació Docent, 3a : 2006