Medievalia
Medievalia is the official journal of the Institute of Medieval Studies (http://centresderecerca.uab.cat/iem/) of the Autonomous University of Barcelona. It is devoted to research on the Middle Ages, adopting a decidedly interdisciplinary approach. The volumes which have been published so far gather a huge variety of studies focusing on the medieval period, both with a view to European as well as universal history. The large review section surveys recent debates and trends in historiography.
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2016-03-23
08:05

11 p, 667.8 KB
En torno al arte y las visionarias / Sanmartín Bastida, Rebeca (Universidad Complutense, Madrid)
En este trabajo se indaga en las relaciones que se establecen entre las visionarias del Medievo y la temprana Edad Moderna y las artes plásticas, centrándose en dos mujeres castellanas con fama de santidad: María de Ajofrín y María Vela y Cueto. [...]
This paper deals with the relationship between medieval and early modern visionary women and visual arts, focusing on two Castilian aspiring saints: María de Ajofrín and María Vela y Cueto. Considering the way in which these artistic images interact with female visionaries, we realize that not only Teresa of Avila was keen on visual arts, but also other saintly women who precede her or live at her times.

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 357-367 (Arte y visiones)  
2016-03-23
08:05

16 p, 3.1 MB
The Chancellor’s Chains : Ex-Votos and Marian Devotion in the «Rimado de Palacio» / Giles, Ryan D. (Indiana University)
The purpose of this article is to analyse poems in the Pero López de Ayala’s Rimado de Palacio that refer to the Chancellor’s imprisonment in Portugal, and include pleas for deliverance as well as vows in which the poet promises to visit Marian shrines to venerate the Virgin. [...]
El propósito de este artículo es analizar los poemas de Pero López de Ayala en el Rimado de Palacio que se refieren a la encarcelación del canciller en Portugal, e incluyen plegarias de liberación, además de votos en los cuales el poeta promete visitar santuarios marianos para venerar a la Virgen. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 27-42 (La Sagrada Familia, santa)  
2016-03-23
08:05

21 p, 1.9 MB
Belleza y virtud en las «vidas de María» castellanas / Baños Vallejo, Fernando (Universidad de Alicante)
En los textos que conocemos genéricamente como “vidas de María” apenas hay descripciones de la belleza física de la Virgen. Esa escasez se explicaría porque tal motivo no se encuentra en los evangelios apócrifos relacionados con el Pseudo-Mateo, que son la fuente habitual de los relatos sobre la infancia y juventud de María. [...]
There are very few descriptions of the Virgin’s physical beauty in the texts we know generically as “Lives of Mary”. This shortage could be explained by the fact that this topic is not in the apocryphal gospels related with the Pseudo-Matthew, which are the usual source of stories about the early life of Mary. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 43-63 (La Sagrada Familia, santa)  
2016-03-23
08:05

33 p, 2.1 MB
El «Romance de la sacratísima Magdalena» de Ambrosio Montesino : escritura (1485), reescritura (1508) y censura / Bustos, Álvaro (Universidad Complutense de Madrid)
Ambrosio Montesino (ca. 1450-1514), franciscano cercano a Cisneros y a los Reyes Católicos, incluyó su Romance de María Magdalena en las dos ediciones de su Cancionero religioso (Toledo, Juan Vázquez, ca. [...]
Ambrosio Montesino (ca. 1450-1514), Franciscan poet close to Cisneros and to the Catholic Kings, edited twice his Romance de María Magdalena (Toledo, ca. 1485, and Toledo, 1508). His links poet with the Toledo’s courts, especially those integrated by aristocratic and devoted women, are hereby explored. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 119-151 (La Sagrada Familia, santa)  
2016-03-23
08:05

29 p, 1.8 MB
Demonio y mujer : la marca de satán y el combate contra él / Paz Torres, Margarita (Universidad de Alcalá)
El presente trabajo realiza un recorrido desde el simbolismo demonio-mujer y el carácter femenino de lo demoníaco, heredado del discurso misógino, desde una perspectiva comparativa que arraiga en la moral judeocristiana, se desarrolla en la tradición medieval y continúa en los Siglos de Oro. [...]
This article aims at drawing an overview of devil-woman symbolism and feminine character of the demonic, inherited from the misogynist discourse from a comparative perspective, showing that they are rooted in the Judeo-Christian moral, which developed in the Middle Ages, and continued during the Golden Age. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 325-353 (Los contornos de la santidad: Textos y documentos)  
2016-03-23
08:05

29 p, 4.8 MB
Revaluación de Juan de Valdés Leal : claves de «In ictu oculi» / Gómez Moreno, Ángel (Universidad Complutense de Madrid)
De los elementos que componen el programa iconográfico de esta célebre vanitas cabe decir que transmiten un mensaje común y coherente. Ciertamente, In ictu oculi está en perfecta sintonía con el edificio que lo acoge (el Hospital de la Caridad de Sevilla), el espacio en que se exhibe (el sotocoro de la Iglesia de dicha institución religiosa) y el cuadro gemelo que lo acompaña (Finis Gloriae Mundi, del propio Valdés Leal). [...]
The iconographic elements that compose this painting on the topic of vanitas convey a unitary and coherent message. In ictu oculi is in tune with the building where it is exhibited (the Hospital de la Caridad in Seville), its location (the area below the choir in the church of this institution), and the painting that accompanies it (Finis Gloriae Mundi by Valdés Leal). [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 369-397 (Arte y visiones)  
2016-03-23
08:05

16 p, 999.3 KB
Ser mujer y santa (Península Ibérica, siglos XV-XVII) / Morrás, Maria (Universitat Pompeu Fabra)
Se enmarcan desde un punto de vista historiográfico y metodológico los trabajos incluidos en el número monográfico La construcción de la santidad femenina en los siglos XV al XVII. Se acompaña con una visión general de los trabajos incluidos que se comentan y se enlazan entre sí para situarlos en el contexto de los estudios de género, de la santidad y de la historia de las literaturas hispánicas.
A methodological framework is provided for the studies included in the monograph The making of female sanctity form the fifteenth to the sixteenth century, together with a historiographical overview. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 9-24 (Introducción)  
2016-03-23
08:05

32 p, 5.3 MB
Torture, Identity, and the Corporeality of Female Sanctity : the Body as Locus of Meaning in the Legend of St Margaret Of Antioch / Beresford, Andrew M. (University of Durham)
The legend of St Margaret of Antioch problematizes a range of conceptions of selfhood, particularly the relationship between the body and identity, by constantly blurring the dialectical clarity of the opposition between self and other, between internal and external. [...]
La leyenda de Santa Margarita de Antioquía problematiza una serie de concepciones de la individualidad, sobre todo la relación entre el cuerpo y la identidad, al complicar constantemente la claridad dialéctica de la oposición entre el ser y el otro, entre lo interno y lo externo. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 179-210 (Los contornos de la santidad: Textos y documentos)  
2016-03-23
08:05

21 p, 1.3 MB
El modelo hagiográfico de Santa Ana en la Valencia tardomedieval / Ramon i Ferrer, Lluís (Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir)
Este trabajo analiza el modelo de santidad femenina generado por la hagiografía de santa Ana, para lo cual se han comparado la Vida de la gloriosa Santa Anna de Joan Roís de Corella, las Vitae Christi de Ludolfo de Sajonia, Francesc Eiximenis e Isabel de Villena y la Vida de la sacratíssima verge Maria de Miquel Peres. [...]
This paper analyzes the model of feminine holiness generated by the hagiography of St. Anne thorugh the comparison of Vida de la gloriosa Santa Anna by Joan Roís de Corella, versions of Vitae Christi by Ludolf of Saxony, Francesc Eiximenis, and Isabel de Villena, and Vida de la sacratíssima verge Maria by Miquel Peres. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 97-117 (La Sagrada Familia, santa)  
2016-03-23
08:05

18 p, 1.2 MB
Representación de la «ansiedad masculina» como discurso de santidad en Teresa de Cartagena / Kim, Yonsoo (Purdue University)
La escritora medieval, Teresa de Cartagena, representa la primera escritora castellana que nos legó dos obras completas: Arboleda de los enfermos y Admiraçión operum Dey. Los críticos que han investigado sobre Teresa todavía debaten su trayectoria intelectual y espiritual por la complejidad discursiva que manifiesta su primera obra. [...]
The medieval writer Teresa de Cartagena was the first Castilian writer who bequeathed us two complete works: Arboleda los enfermos and Admiraçión operum Dey. Because of the complexity of her first work, critics who have researched Teresa still debate her intellectual and spiritual paths. [...]

2015
Medievalia, Vol. 18 Núm. 2 (2015) , p. 211-228 (Los contornos de la santidad: Textos y documentos)