Escola de Cultura de Pau
CatalanEspañol (spanish formal Internacional)English (United Kingdom)

dins del web
El conflicte pels xips dels mòbils. PDF Imprimeix Correu electrònic
dijous, 17 de febrer de 2011 08:50

Josep Mª Royo Aspa, Investigador de l'Escola de Cultura de Pau, Universitat Autònoma de Barcelona.
Publicat al Diari ARA

Pocs dels assistents al Mobile World Congress que avui es tanca a Barcelona es pregunten per les repercussions que la indústria del mòbil té arreu del món, i en especial en els llocs on els minerals imprescindibles per a la fabricació dels xips que formen part d'aquests aparells d'alta tecnologia, com és el coltan, poden estar contribuint a incentivar i perllongar la guerra a l'est de la República Democràtica del Congo (RDC).

RDC En aquesta guerra, una de les més actives de l'actualitat i que ja ha causat centenars de milers de morts -algunes organitzacions parlen de 5 milions-, el benefici derivat de l'explotació il·legal d'aquest mineral és un dels principals motius per a la continuïtat d'aquest conflicte, ja que tant els grups armats com sectors de les forces armades congoleses, així com negociants sense escrúpols i algun dels països veïns, s'estan lucrant, cosa que els permet continuar mantenint l' status quo . Aquest mineral, el coltan, del qual la RDC disposa del 80% de les reserves mundials, acaba formant part dels dispositius electrònics presents als telèfons mòbils, els reproductors de música portàtils i els ordinadors. Atesa la manca de transparència a la cadena de subministrament d'aquests minerals, els consumidors no tenen manera de saber que no estan finançant la continuïtat de la guerra.

Finançant una guerra?

L'organització Enough Project ha iniciat una campanya anomenada Raise Hope for Congo en què, a més de denunciar la situació que pateix aquest país, ha realitzat una avaluació de les 21 principals empreses d'alta tecnologia vinculades al sector de l'electrònica, que són Acer, Apple, Canon, Dell, Hewlet Packard, IBM, Intel, Ienovo, LG, Microsoft, Motorola, Nintendo, Nokia, Panasonic, Philips, RIM, Samsung, Sandisk, Sharp, Sony Ericsson i Toshiba, per determinar el progrés que realitzen aquestes companyies a l'hora d'aconseguir que la seva cadena de subministrament no estigui vinculada al sector de la mineria que alimenta el conflicte de la RDC i fer el procés més transparent.

Encara que algunes han fet progressos, queda un llarg camí per garantir que el consum d'aquests productes no està contribuint a la continuïtat de la violència i el desplaçament forçat de població congolesa. La comunitat internacional encara no s'ha atrevit a sancionar aquest comportament. Tanmateix, el Congrés nord-americà i el president Barack Obama, a iniciativa de diverses organitzacions internacionals com Global Witness, van aprovar el juliol del 2010 una llei per garantir que les empreses nord-americanes no fan servir minerals procedents del conflicte.

A Catalunya, la Xarxa d'Entitats per la República Democràtica del Congo està promovent diferents activitats per donar a conèixer aquesta situació i intentar que formi part de l'agenda política. Es tracta no només d'organitzar aquest certamen, sinó també de com Barcelona i Catalunya poden contribuir a la lluita contra la impunitat i afavorir la protecció dels drets humans i la construcció de la pau al món, i les empreses que hi participen tenen molt a dir i a fer en aquesta qüestió.

Curs "transformació de conflictes en l'espai públic".
Centre Cívic Parc Sandaru, en Barcelona
Del 18 de setembre al 9 d'octubre - Dimarts de 10:00 a 14:00
Per Míriam Acebillo

Nova edició del curs de formació obert a treballadors municipals vinculats al treball en situacions de conflicte en espais públics (mediadors, educadors, tècnics municipals, etc.).
Amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona.
Veure BUTLLETÍ DE L'ECP, Núm. 20, agost/setembre2012

Conflictes i
Construcció de Pau
  • Butlletí mensual:
    Semàfor 267
  • Informe Alerta!
  • Baròmetre

• Processos de Pau
  • “Col·lecció HD Centre”
  • Colòmbia

• Educació per la pau
  • Banc de Recursos de Jocs i dinàmiques