formats

Els governs de la UE es comprometen a reforçar l’EPD

Els governs europeus reforcen el compromís d’enfortir l’educació per al desenvolupament i sensibilització en les Conclusions del Consell d’Afers Exteriors, que es va reunir el 15 d’octubre de 2012 a Luxemburg.

En les conclusions, el Consell declara:

15. La UE seguirà promovent un enfocament estratègic per augmentar el nivell i la qualitat de l’Educació per al Desenvolupament i Sensibilització (DEAR en anglès), així com la capacitat de les xarxes de les OSC en aquest sentit.

[..]

“19. El Consell insta les ONG europees per associar-se amb les organitzacions dels països socis amb acords d’associació a llarg termini i equitatiu basat en la demanda local, que han d’incloure el seguiment i la promoció de la coherència política per al desenvolupament, sensibilització i educació sobre temes relacionats amb el desenvolupament, assessorament, entrenament i aprenentatge entre iguals, xarxes i l’establiment de vincles des del nivell local fins al nivell mundial.

Amb aquestes conclusions, el Consell reacciona a una Comunicació de la Comissió Europea sobre el paper de la societat civil en el desenvolupament (“Les arrels de la democràcia i el desenvolupament sostenible: compromís d’Europa amb la societat civil en les relacions exteriors“), que per desgràcia no s’ocupa del paper de la societat civil en l’Educació per al Desenvolupament en absolut.

La Comunicació oblida abordar la qüestió de la participació dels ciutadans a través de l’EPD a Europa i fora de forma estratègica“, escriu CONCORD, la Confederació Europea d’ONG de Desenvolupament en una reacció a la publicació de la Comissió Europea. En conseqüència, la confederació es congratula que els estats membres van reconèixer la importància de la EPD (DEAR) en les conclusions del Consell.

Aquest compromís reforçat del Consell per involucrar els ciutadans amb el desenvolupament ve només uns mesos després que un fort cridat pel Parlament Europeu per enfortir l’educació per al desenvolupament a Europa, a través de l’ adopció d’una declaració escrita en l’educació per al desenvolupament i la ciutadania global activa.

Escrit per Tobias Troll

Pres de deeep.org

 
Tags:
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 
formats

Publicat el decret que modifica els ensenyaments mínims de primària i secundària en el que té a veure a l’àrea d’Educació per a la Ciutadania

Avui 4 d’agost s’ha publicat el Reial decret 1190/2012, de 3 d’agost, pel qual es modifiquen el RD 1513/2006 i el RD 1631/2006 en els quals s’estableixen els ensenyaments mínims d’Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria.

La modificació substancial té a veure amb l’àrea d’Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans.

Deixem aquí, l’enllaç al Butlletí Oficial de l’Estat per conèixer aquestes modificacions.

També aprofitem per incloure el text del decret pel que fa a la contribució de l’àrea al desenvolupament de les competències bàsiques:

Primària:

“L’Educació per a la ciutadania contribueix a desenvolupar alguns aspectes destacats de diverses competències, però es relaciona directament amb la competència social i ciutadana. En relació amb aquesta competència, l’àrea afronta l’àmbit personal i públic implícit en ella: propicia l’adquisició d’habilitats per viure en societat i per exercir la ciutadania democràtica. Així, l’àrea pretén el desenvolupament de nens com a persones dignes i íntegres, la qual cosa exigeix reforçar l’autonomia, l’autoestima, l’afany de superació, i afavorir l’esperit crític per ajudar a la construcció de projectes personals de vida. També es contribueix a la competència i a millorar les relacions interpersonals en la mesura que l’àrea proposa la utilització sistemàtica del diàleg. Per a això, l’àrea inclou continguts específics relatius a la convivència, la participació, al coneixement de la diversitat i de les situacions de discriminació i injustícia, que han de permetre consolidar les habilitats socials i els hàbits cívics necessaris per a una societat democràtica.

Així mateix, l’àrea contribueix a l’adquisició del coneixement dels fonaments i les maneres d’organització de les societats democràtiques, a la valoració de la conquesta dels drets humans i al rebuig dels conflictes entre els grups humans i davant les situacions d’injustícia. Són continguts específics de l’àrea els principis continguts a la Declaració Universal dels Drets Humans, la Convenció dels Drets del Nen i la Constitució Espanyola, així com la seva aplicació per part de diverses institucions.

La identificació dels deures ciutadans i l’assumpció i exercici d’hàbits cívics adequats a la seva edat en l’entorn escolar i social permetrà que els futurs ciutadans s’iniciïn en la construcció de societats més cohesionades, lliures, pròsperes, equitatives i justes.

Al desenvolupament de la competència per aprendre a aprendre es contribueix en la mesura en què l’àrea proposa l’estímul de les habilitats socials, l’impuls del treball en equip, la participació i l’ús sistemàtic de l’argumentació, que requereix el desenvolupament d’un pensament propi. La síntesi de les idees pròpies i alienes, la presentació raonada del propi criteri i la confrontació ordenada i crítica de coneixement, informació i opinió, afavoreixen també els aprenentatges posteriors.

Des de l’àrea s’afavoreix la competència d’autonomia i iniciativa personal, en la mesura en què es desenvolupen iniciatives de planificació, presa de decisions, participació, organització i assumpció de responsabilitats. L’àrea entrena en el diàleg i el debat, en la participació, en l’aproximació respectuosa a les diferències socials, culturals i econòmiques i en la valoració crítica d’aquestes diferències així com de les idees. El currículum atén, des de l’argumentació, a la construcció d’un pensament propi i a la presa de postura sobre problemes i possibles solucions. Amb això, s’enforteix l’autonomia de l’alumne per analitzar, valorar i decidir, des de la confiança en si mateix i el respecte a les altres persones.

A la competència en comunicació lingüística es contribueix a partir del coneixement i de l’ús de termes i conceptes propis de l’àrea. A més, l’ús sistemàtic del debat, procediment imprescindible en aquesta àrea, contribueix específicament a aquesta competència, perquè exigeix exercitar-se en l’escolta, l’exposició i l’argumentació”.

 

Secundària:

 

“L’Educació per a la ciutadania i els drets humans i l’Educació Ètic-cívica es relacionen directament amb la competència social i ciutadana però, a més, contribueixen a desenvolupar alguns aspectes destacats d’altres competències bàsiques.

En relació amb la competència social i ciutadana s’afronta l’àmbit personal i públic implícit en ella: propicia l’adquisició d’habilitats per viure en societat i per exercir la ciutadania democràtica. A més de contribuir a reforçar l’autonomia, l’autoestima i la identitat personal, afavoreix el desenvolupament d’habilitats que permeten participar, prendre decisions, triar la forma adequada de comportar-se en determinades situacions i responsabilitzar-se de les decisions adoptades i de les conseqüències derivades de les mateixes. També contribueix a millorar les relacions interpersonals lloc que treballa les habilitats encaminades a aconseguir la presa de consciència dels propis pensaments, valors, sentiments i accions.

Es contribueix també a la competència a partir de l’adquisició del coneixement dels fonaments i les maneres d’organització dels Estats i de les societats democràtiques i d’altres continguts específics com l’evolució històrica dels drets humans i la forma en què es concreten i es respecten o es vulneren al món actual, particularment, en casos de conflicte o per part de règims no democràtics.

Es contribueix directament a la dimensió ètica de la competència social i ciutadana, afavorint que els alumnes reconeguin els valors de l’entorn i, alhora, puguin avaluar-los i comportar-se coherentment amb ells, en prendre una decisió o en afrontar un conflicte. Així mateix, s’ha d’afavorir el coneixement dels valors universals i els drets i deures continguts a la Declaració Universal dels Drets Humans, en el Conveni Europeu de Drets i Llibertats i en la Constitució Espanyola.

L’Educació per a la ciutadania contribueix al desenvolupament de la competència d’aprendre a aprendre, fomentant l’estímul de les habilitats socials, l’impuls del treball en equip, la participació i l’ús sistemàtic de l’argumentació, la síntesi de les idees pròpies i alienes, la confrontació ordenada i crítica del coneixement, informació i opinió.

Des dels procediments de l’àrea es contribueix al desenvolupament de la competència bàsica d’autonomia i iniciativa personal, perquè es desenvolupen iniciatives de planificació, presa de decisions, participació i assumpció de responsabilitats. El currículum atén especialment a l’argumentació, a la construcció d’un pensament propi, a l’estudi de casos que suposin una presa de postura sobre un problema i les possibles solucions.

L’ús sistemàtic del debat contribueix a la competència en comunicació lingüística, perquè exigeix exercitar-se en l’escolta, l’exposició i l’argumentació. D’altra banda, la comunicació de sentiments, idees i opinions, imprescindibles per aconseguir els objectius d’aquestes matèries, en utilitzar tant el llenguatge verbal com l’escrit, la valoració crítica dels missatges explícits i implícits en fonts diverses i, particularment, en la publicitat i en els mitjans de comunicació, també ajuden a l’adquisició de la competència. Finalment, el coneixement i de l’ús de termes i conceptes propis de l’anàlisi social, possibiliten l’enriquiment del vocabulari.”

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 
formats

Declaració del Parlament Europeu sobre educació i ciutadania global activa en matèria de desenvolupament

Després d’una intensa campanya de 4 mesos, el Parlament Europeu adopta la declaració escrita sobre educació per al desenvolupament i ciutadania global activa.

El passat 5 de juliol, el Parlament Europeu ha adoptat oficialment la declaració per escrit sobre educació per al desenvolupament i ciutadania global activa en matèria de desenvolupament, co-presentat per les i els europarlamentaris Filip KaczmarekMaria Badia i Cutchet, Catherine Greze, Fiona Hall i Michael Gahler.

La declaració, que promou l’enfortiment de les polítiques d’educació per al desenvolupament, tant a nivell nacional com a europeu, representa una fita fonamental polític per al sector de l’educació per al desenvolupament.

Encara que diversos Estats membres ja han adoptat una estratègia nacional d’educació per al desenvolupament, un gran nombre de països no la tenen, o no l’han aplicat plenament encara.

Més informació en http://citizens.concordeurope.org/

Vist en: Docentes para el Desarrollo

 
Tags:
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
1 Comment  comments 
formats

Conferència: “Incorporació de l’Educació per al Desenvolupament en l’Educació Formal”

Published on 6 julio 2012 by in General

Per donar inici a les Jornades d’Intercanvi d’Experiències, el 6 de juliol a les 12:00 hs, l’especialista en EPD Juanjo Celorio va dictar la conferència: “Incorporació de l’Educació per al Desenvolupament en l’Educació Formal”

Posteriorment es va realitzar un debat amb representants de diferents plataformes, ONG, administracions i la Universitat per aprofundir en el tema i consensuar alguns dels reptes a curt i llarg termini del treball d’EPD a l’Escola.

Pots escoltar una entrevista realitzada a l’expositor

 

 
o baixar-te el resum de la conferència i del debat ho pots trobar aquí (PDF en Castellà)

També pots mirar la presentació utilitzada per Juanjo aquí:

 

 
Per veure més sobre les Jornades fes clic aquí

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 
formats

Reptes per la Incorporació de l’Educació per al Desenvolupament en l’Educació Formal

Published on 5 julio 2012 by in General

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 
formats

Centre Jacint Verdaguer (Sant Sadurní d´Anoia)

Us presentem una presentació del Centre Jacint Verdaguer que forma part dels centres que des del blog Competents se suggereix conèixer per mirar exemples de pràctiques de referència en el treball de Competències Bàsiques.

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 
formats

Convocatòria Jornades d’intercanvi d’experiències 2012

Published on 10 mayo 2012 by in General

Edualter i l’Escola de Cultura de Pau, amb la col·laboració de la Fundació Solidaritat UB organitzen la Jornades d’intercanvi d’experiències 2012: Incorporació de l’EPD en l’educació formal.

Aquestes jornades s’emmarquen en els treballs d’anàlisis, formació i reflexió del projecte Competències i EPD.

Objectius:

  • Facilitar la trobada de persones que treballen l’Educació per a la Pau, el Desenvolupament, els Drets Humans i la Interculturalitat en espais educatius formals per compartir experiències i inquietuds sobre la incorporació d’aquests continguts en el currículum de primària i secundària.
  • Presentar els avanços del procés de reflexió i la proposta de concreció curricular del projecto Competències i EPD (incorporació de l’EPD al currículum des de la perspectiva de les Competències Bàsiques)

Participants:

  • 50 persones (20 places d’allotjament per a persones de fora de Barcelona)
  • Professorat, voluntariat i personal tècnic d’ONGD, especialistes en EPD.

Dates:

  • 6, 7 i 8 de juliol de 2012

Lloc:

Programa:

Característiques de les experiències a compartir:

  • Quatre categories per presentar experiències: l’EPD en el currículum de primària, l’EPD en el currículum de secundària, estratègies didàctiques més adequades per l’EPD i avaluació d’intervencions d’EPD a l’escola.
  • Experiències amb temàtiques vinculades a la Pau, Drets Humans, Desenvolupament, Gènere, Solidaritat, Medi ambient.
  • Desplegament explícit de continguts en el currículum.
  • Experiències que puguin compartir-se i replicar-se en altres contextos
  • Possibilitat de compartir obstacles i reptes de l’experiència perquè assistents contribueixin a millorar les intervencions

Inscripció d’experiències i calendari.

  • Mitjançant formulari en línia fins al 8 de juny
  • Selecció de 12 experiències per ser compartides en les sessions simultànies (15 de juny) (Ja les tenim!, mirar el programa)
  • Selecció de participants fins a completar aforament (22 de juny)

Registre de participants

  • Les persones interessades a participar en les Jornades hauran d’omplir el formulari en línia (fins al 29 de juny) i informar sobre la seva estada i necessitats personals per facilitar la seva participació (si fos necessari algun suport per a la conciliació familiar, dieta especial, etc.)
  • Les confirmacions definitives de participació s’enviaran per correu electrònic el 2 de juliol.

Suport per a experiències seleccionades provinents de fora de Barcelona:

  • Despeses de trasllat i allotjament
  • Espai familiar per facilitar conciliació
 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments