|
|
LA
PROPOSTA DE NOU MODEL
DE PLA DOCENT |
|
El passat dilluns
31 de gener, l'equip
de deganat va posar
a consideració
de la Junta de Facultat
un projecte de nou
model de Pla Docent
per als Graus de Ciència
Política i
Gestió Pública
i de Sociologia. Aquest
model, que va obtenir
un primer vist-i-plau
majoritari, en cas
de ser finalment aprovat,
representaria un canvi
de molta transcendència
en els hàbits
i rutines que hem
seguit fins ara. L'abast
dels canvis que introdueix
el nou model de Pla
Docent respon a la
importància
dels actuals desafiaments
als quals ha de donar
resposta un servei
públic. I el
primer de tots, el
d'oferir la màxima
qualitat educativa
als estudiants. Com
que un canvi d'aquestes
característiques
necessita, més
enllà de la
voluntat de l'equip
de govern, el consens
ampli de tota la Facultat,
hem cregut convenient
fer-ne una presentació
completa per tal que
tota la comunitat
disposi de tota la
informació,
en faci un judici
crític, s'evitin
percepcions precipitades
i errònies
i, en definitiva,
es puguin fer els
suggeriments i les
objeccions al deganat
que es creguin oportunes.
|
|
|
|
|
ELS
PRINCIPIS DEL NOU MODEL |
|
|
|
L'entrada
a l'Espai Europeu d'Educació
Superior (EEES) ha suposat, primer,
obrir la Facultat a una oferta d'estudis
global que ens obliga a ser més
competitius i, després, adaptar-nos
a una metodologia docent homologada
a tot l'àmbit europeu, que
ens ha de permetre una més
gran qualitat i uns millors resultats
per tal de donar una resposta responsable
als recursos públics que
la societat ens confia. Cal, doncs,
acomodar l'organització docent
a aquestes noves exigències,
sabent que la vella organització
docent, pensada per a unes altres
circumstàncies i metodologies,
no ens permetria arribar al fons
dels canvis que són necessaris.
Així doncs, els principis
del model són tres:
- aconseguir una millora substantiva
de la qualitat del treball i
els resultats docents
- fer possible una més
gran racionalitat organitzativa,
i
- impulsar la conciliació
d'horària entre vida
acadèmica i vida personal
|
|
1.
La qualitat docent |
|
La millora de la qualitat docent,
més enllà de ser un
propòsit genèric sempre
present a la nostra Facultat, actualment
ha de respondre a dos nous reptes:
un, el de la competitivitat creixent
interna i externa -entre titulacions
per tenir estudiants, però
també entre professors per
consolidar les seves carreres acadèmiques-,
simplement pel fet d'estar situats
en un espai educatiu global; i dos,
el de l'obligació de donar
comptes de com utilitzem els
recursos públics i, en concret,
de complir els objectius que ens
exigeix el govern de Catalunya,
la UAB i els que vam adquirir en
la redacció dels nous Plans
d'Estudis -taxes d'abandonament,
rendiment i èxit, ratios
alumnat/professorat, etc.-, sense
els quals es posa en perill l'obtenció
dels recursos materials i de recursos
humans necessaris per desenvolupar
en bones condicions la nostra responsabilitat
social. |
|
En
particular, el nou model es proposa
dues fites. En primer lloc, acomodar-nos
a les exigències de les noves
metodologies docents, que estableixen
amb tota exactitud el temps de treball
dels nostres estudiants i que es
correspon al valor de les taxes
que ells mateixos paguen i als recursos
públics que completen els
costos de la seva formació.
És a dir, l'alumnat té
el dret -i l'obligació- de
destinar, per a un curs regular
de 60 crèdits ECTS, una dedicació
completa que correspon a 1500 h
(37,5 hores en 40 setmanes). I el
professorat, ha de dedicar el 40
per cent del seu temps de treball
a la docència. El punt de
partida és que hem d'abandonar
definitivament la idea que els nostres
estudis de Ciència Política
i Gestió Pública i
de Sociologia són de "segona
categoria" i que, a diferència
de les titulacions "serioses",
les nostres es poden seguir amb
una mitja dedicació horària
i una "apretadeta" final
quan s'acosten exàmens. No
és, per tant, que desaparegui
el torn de tarda, sinó que,
d'acord amb el que sol ser la pràctica
habitual a les universitats europees,
s'acaba amb la mateixa idea de torns,
també de matí. I,
en qualsevol cas, tots sabem que
no hi haurà augment de la
qualitat en els resultats si no
es garanteix més dedicació
regular per part dels estudiants,
i més disponibilitat i intensificació
de la dedicació docent del
propi professorat. |
En
segon lloc, el model vol donar
una resposta honesta i amb possibilitats
d'èxit a l'alumnat que es
vol acollir a la via lenta.
La via lenta és la fórmula
adequada per a l'estudiant que no
disposa d'un temps complet, bé
sigui per raó de treball,
però també de situacions
personals específiques -cura
de persones, incorporació
tardana als estudis o altres-. Sabem
prou bé que atesos els canvis
en l'estructura del mercat laboral
dels darrers anys, l'esquema "treball
de matins i estudis de tarda"
és cada vegada més
residual entre els nostres estudiants
i que es treballa, també,
a les tardes, els caps de setmana
o de manera intermitent. La via
lenta, per tant, i a partir d'ara,
serà possible seguir-la de
manera planificada en horari de
matí i en horari de tarda.
|
|
Analitzant
els resultats acadèmics,
hem constatat que, només
a primer curs de grau, el 2009-2010,
el model "horari de tardes"
amb dedicació completa, multiplicava
per tres els no presentats i disminuïa
en més d'un quinze per cent
el rendiment. Si tenim presents
les noves normatives de permanència
i avaluació, el cert és
que amb l'actual model estaríem
condemnant aquest perfil d'alumne
de tarda a la seva progressiva eliminació
del sistema sense haver-lo advertit
convenientment de les noves dificultats.
En canvi, el nou model vol garantir
la possibilitat de vies lentes -de
matí, de tarda, o altres
modalitats- adaptades a les possibilitats
reals d'aquest tipus d'alumnat sense
posar en risc ni les seves expectatives
de qualitat docent ni els possibles
resultats que n'espera obtenir.
La via lenta, això sí,
ens obliga a una planificació
docent no pas curs a curs, sinó
estable per tal que sigui possible
dissenyar-la en el mig termini amb
totes les garanties de continuïtat.
En qualsevol cas, seria un frau
que, amb una actitud condescendent,
enganyéssim els nostres estudiants
sobre les possibilitats d'èxit
acadèmic en el marc de l'exigència
de qualitat que tenim l'obligació
d'oferir per responsabilitat social,
i encara més quan és
un alumnat que està disposat
a fer un esforç superior. |
És
també en aquest marc de més
competitivitat internacional i d'exigència
de qualitat, que el model proposa
incorporar l'anglès com a
llengua de docència de manera
progressiva però decidida. |
|
|
|
2.
La racionalitat organitzativa |
|
La
nova metodologia docent fa del tot
inviable mantenir els actuals empaquetaments
de docència concentrats en
quatre hores, cinc dies a la setmana.
Les competències que s'han
d'assolir a través de l'oferta
docent inclouen no tan sols les
que ofereixen els crèdits
de classe teòrica a l'aula,
sinó tot una sèrie
d'altres fórmules docents
-seminaris, pràctiques, tutories,
conferències...-, així
com el treball de grup o la utilització
dels serveis de biblioteca, informàtica
i altres. I això, necessàriament,
obliga a l'alumnat i el professor
a una permanència superior
a la mateixa universitat, amb horaris
esponjats i temps disponibles per
a totes les activitats previstes
a les Guies Docents. |
|
|
Ja hem parlat, també,
de la necessitat de plans docents
estables per oferir la màxima
seguretat en la planificació
del treball dels estudiants -i
també del professorat-,
però cal considerar altres
desafiaments que en els darrers
anys ens han estat formulats pels
mateixos estudiants, el professorat
i l'administració econòmica
o la gestió acadèmica.
En primer lloc, el problema de
la gran desigualtat en el nombre
d'alumnes matriculats en els grups
de matí i tarda respectivament,
que repercuteix greument tant
en les possibilitats d'un bon
treball -per excés o per
defecte del nombre d'alumnes-
com a partir d'ara, també,
en el càlcul de la dedicació
docent del professorat. En segon
lloc, cal considerar el problema
de l'ocupació desigual
dels espais docents segons horaris,
amb sobreocupacions esporàdiques
en uns casos i, encara pitjor,
amb malbaratament sovintejat dels
espais en molts altres.
També, en temps d'estretors
de recursos docents, cal buscar
una planificació que en
racionalitzi l'ús, evitant
els petits grups insostenibles
o les redundàncies de classes
magistrals on el nombre d'estudiants
no és rellevant. Tot, per
posar-ho al servei de la subdivisió
dels grups-classe per a la realització
de pràctiques i seminaris.
En aquest sentit, el model fa
una proposta als departament i
unitats de la Facultat que puguin
assumir sense dificultats afegides
i sense produir sobrecàrregues
en l'activitat docent del professorat.
|
|
3.
La conciliació horària |
|
Finalment, el model vol afavorir
el respecte als criteris més
generals de conciliació horària,
evitant jornades inacabables i que
no tan sols fan pensar en una reducció
dels rendiments intel·lectuals,
sinó també en la impossibilitat
de disposar de temps per a la vida
personal (activitats socials, de
lleure, de lectura...) i familiar. |
|
|
|
ELS
CRITERIS DEL NOU MODEL |
|
La
resposta a totes aquestes exigències
creiem que queden ben recollides
en la proposta concreta que segueix.
En el benentès, és
clar, que ni els recursos ni el
temps disponibles són il·limitats,
i que les demandes particulars són
tan variades que s'han de prioritzar
les de caràcter més
general, sabent que n'hi ha d'individuals
que poden quedar menys ben ateses.
En aquest sentit, som conscients
que determinades situacions particulars
s'hauran d'estudiar amb detall i
que hauran de ser canalitzades a
través d'una acció
tutorial específica i amb
solucions ad hoc. A mig termini,
i tal com ja se'ns ha suggerit,
es poden posar en marxa sistemes
on-line de seguiment dels cursos
i altres fórmules que les
noves tecnologies fan accessibles
a tothom. |
|
|
En
definitiva, aquesta és la
proposta de nou model de planificació
docent:
- Es defineix un marc horari
hàbil per als graus,
cada dia de 9:00 del matí
a 17:00 de la tarda
- S'estableixen tres franges
horàries bàsiques,
de dilluns a divendres,
de 9:00 a 11:00
de 11:00 a 13:00
de 15:00 a 17:00
- Es prioritza la franja de
13:00 a 15:00 com a horari de
tutories individualitzades,
a més d'altres alternatives
dins l'horari regular o fora
d'aquest, si s'acorda amb l'estudiant
- A primer de grau -i, en la
mesura del possible, a la resta
de cursos-, es reserven els
dimecres al matí per
tal de planificar activitats
que exigeixin sumar grups per
conferències, visionats
audiovisuals, etc., així
com per a l'organització
d'activitats complementàries
del centre i d'iniciativa estudiantil
- A primer de grau s'ocuparà
un espai de 17:00 a 19:00, un
sol dia a la setmana, per tal
de garantir la via lenta de
tarda i encabir-hi tres assignatures
de 2+2 hores. Esporàdicament,
i per assegurar les compatibilitats
en cursos de tercer de sociologia,
s'haurà d'ocupar parcialment
la franja de tarda fins a les
18:00
- S'estudiaran les circumstàncies
específiques dels estudiants
de grau que ja havien començat
enguany en un torn de tarda
per adaptar-se al nou model
pel curs 2011-2012
- La via lenta de tarda pressuposa
la disponibilitat de la franja
horària de 17:00 a 19:00
per als treballs de grup i altres
activitats que també
hi ha previstes a la via lenta
de matins
- Es mantenen quatre grups
per primer de grau i dos per
segon, amb horaris que eviten
l'encavalcament d'assignatures
per permetre que un mateix professor
pugui fer més d'un grup.
A tercer, hi haurà assignatures
amb dos grups i amb un, i les
optatives de quart només
es desdoblaran quan així
hi obligui la dimensió
del grup
- Des del curs 2011-2012 es
posa en funcionament el 3r i
4rt curs de grau, amb les lògiques
adaptacions per fer-lo compatible
amb l'extinció de les
llicenciatures. S'anunciarà
amb tota claredat quines assignatures
es fan per darrera vegada per
tal d'evitar improvisacions
en la tria i facilitar les eleccions
més adequades
- Es planifiquen els cursos
2011-2012 i 2012-2013, per tal
d'establir les possibles vies
lentes amb les corresponents
alternances horàries
a dos cursos vista
- El professorat de les assignatures
que corresponguin a cursos de
grau i de llicenciatura simultàniament,
i mentre duri el procés
d'extinció, tindran en
compte les particularitats de
cada situació, tant en
l'acomodació del nombre
de crèdits -incrementant
o disminuint la càrrega
del temari sobre l'alumne-,
com en la forma d'avaluació
que respecti els drets i deures
de cada circumstància
- La disponibilitat del professorat
per fer docència en anglès
-que és previst que sigui
incentivada en el càlcul
de la seva dedicació
docent- determinarà la
possibilitat d'anar-ne estenent
l'oferta, tant per poder atendre
correctament els estudiants
estrangers que es matriculen
a la nostra facultat, com per
familiaritzar els estudiants
autòctons en l'ús
d'aquesta llengua franca
|
|
Totes aquestes i altres consideracions
de més detall, i l'atenció
a totes les observacions que es
facin, ajudaran a minimitzar els
inconvenients del canvi en la nova
planificació docent, però
a fer possible els grans avantatges
que reportarà a tota la comunitat.
Ara bé, per la responsabilitat
que se'ns ha encomanat, també
volem advertir dels enormes riscos
d'actuar de manera conservadora,
aferrant-nos al vell model i renunciant
als canvis estructurals que aquí
es proposen i que poden portar a
la frustració de les expectatives
que hem posat en el nou Pla d'Estudis
i que poden fer impossible complir
els compromisos que hem adquirit
de millora dels resultats. |
|
A
finals de febrer, i a partir de
totes les observacions rebudes,
es portarà a la Junta de
Facultat per a sotmetre'l a aprovació
definitiva el nou model amb els
ajustaments i les cauteles que es
considerin necessàries i
possibles. En aquest sentit us demanem
la màxima participació
en la seva anàlisi i l'expressió
directa o a través dels representants
de cada estament dels problemes
i virtuts que s'hi observin per
tal de poder prendre entre tots
la millor decisió possible. |
|
|
|
Gràcies
per la vostra col·laboració |
|
|
|
|
|
Si
ens voleu fer arribar alguna notícia
que creieu interessant difondre
a través del butlletí,
envieu-nos-la a fcps.butlleti@uab.cat |
|
Si
voleu opinar i aportar propostes
per millorar el butlletí:
http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1317986979&ref=ts
|
|
Si
us voleu donar de baixa envieu un
missatge a fcps.butlleti@uab.cat |
|
|
|
|
|
|