|
|
|
|
CAL
UN NOU ESTIL |
|
Durant un mes, l'edifici
del Rectorat de la
UAB ha estat ocupat
per un cert nombre
d'estudiants membres
de la denominada Coordinadora
d'Assemblees de Facultat.
Els ocupants reivindicaven
que el Rector ordenés
l'entrada en vigor
immediata d'algunes
de les recomanacions
aprovades a la sessió
del Claustre de la
universitat que es
va reunir els dies
21 i 22 de març.
Al llarg d'aquestes
setmanes, han coexistit
al rectorat grups
d'estudiants que hi
passaven la nit i
que durant el dia
realitzaven reunions,
discussions, etc.,
amb l'activitat administrativa
normal de la casa.
Aquesta coexistència
s'han trencat en dues
ocasions: els dies
7 i 8 de maig l'edifici
va ser impracticable,
ja que els ocupants
van bloquejar-ne les
entrades; i de nou,
i de forma més
greu, els dies 14
i 15, en què
un grup de persones
encaputxades i amb
passamuntanyes van
tancar l'accés
a l'interior de l'edifici
amb cadenes i acumulant
mobles a l'entrada.
En canvi, la vaga
general del sector
educatiu del dia 9
de Maig, convocada
a escala de tot Espanya
per sindicats, estudiants
i associacions de
pares, no va ser secundada
pel grup ocupant.
Finalment, el divendres
17, i després
de plantejar-se la
possible intervenció
de la policia, els
ocupants van desallotjar
l'edifici. La corresponent
nota oficial del Rectorat
es pot consultar a
l'adreça http://www.uab.cat/servlet/Satellite/noticies/detall-d-una-noticia/desbloquejat-el-rectorat-de-la-uab-1090226434100.html?noticiaid=1345656141898
la posició
dels ocupants, en
la seva pàgina,
http://desobeimelregimuab.wordpress.com/.
Al llarg d'aquestes
setmanes, i especialment
en els dies en què
l'edifici resultava
inaccesible, i per
tant els treballadors
no podien entrar a
fer la seva feina,
l'activitat de l'administració
s'ha vist seriosament
perturbada, ja que
elements essencials
quedaven completament
paralitzats: procediments
administratius, plans
d'estudis, gestió
de beques, preparació
de nòmines,
etc. Si la situació
s'hagués perllongat
només uns dies
més, s'haurien
produït conseqüències
difícilment
reparables.
Fins aquí la
crònica; però
convé també
reflexionar sobre
el procés viscut
( i potser acabat)
i sobre les seves
implicacions. És
segur que la vitalitat
democràtica
d'una institució
com la universitat
(i en particular la
UAB) ha de permetre
l'expressió
de diferències
de punts de vista
i de desacords entre
els diversos col.lectius
que la integren. Però
és igualment
clar que tots els
membres de la comunitat
hauriem de posar-nos
d'acord en torn de
dos límits
a evitar.
El primer és
el respecte debut
a tota persona. La
crítica pot
ser tan dura com sigui
necessari, però
això no és
equivalent a l'insult,
a l'assetjament o
a la desqualificació
(i ja no diguem la
vexació), que
no són justificables.
I el segon és
la comprensió
exacta del moment
en què ens
trobem, dels riscos
que es plantegen i
de com podem fer-hi
front. Ho hem dit
i repetit, i ho tornarem
a fer: les universitats
públiques catalanes
vivim el moment més
perillós de
la nostra història
(al menys en l'etapa
democràtica),
amenaçades
per retallades pressupostàries
brutals i per projectes
de reformes "des
de dalt", que
apunten a suprimir
l'autonomia universitària
i a qüestionar
la llibertat de càtedra.
En aquest context,
creure que els desacords
interns són
més importants
i més urgents
que la resistència
conjunta contra les
agressions exteriors
és, com a mínim,
un error.
La UAB necessita,
com mai abans, ser
capaç de reflexionar
i d'actuar de manera
global i institucional:
en el seu interior,
l'acord en torn de
la defensa de l'autonomia
és amplíssim.
Però només
podrà actuar
eficaçment
si tots els membres
de la comunitat comparteixen
un clima de confiança
recíproca i
de cooperació;
per això les
confrontacions internes
i la manca de perspectiva
global ens porten
per camins erronis.
Potser estaria bé
començar a
explorar altres possibilitats:
l'hora demana complicitat
i cap fred. O en altres
paraules: comença
a fer falta guiar-nos
per dos principis
tan antiquats com
la cortesia i la intel.ligència
...
Joan
Botella Corral, Degà
|
|
|
|
|
|
|
|
ÉS
NOTÍCIA
|
|
|
|
CURS
PROPEDÈUTIC "MÈTODES
QUANTITATIUS" |
|
|
|
El curs propedèutic
de "Mètodes
quantitatius"
que es durà
a terme els 4, 5,
6, 12 i 13 de setembre,
està destinat
a estudiants del Grau
de Ciència
Política i
Gestió Pública,
Grau de Sociologia
i Grau de Criminologia.
És altament
recomanable per a
alumnes que es matriculin
a 2n curs i no hagin
cursat matemàtiques
en l'ensenyament secundari.
La matrícula
al curs és
del 13 de maig al
28 de juny de 2013
a la Gestió
Acadèmica de
la Facultat.
|
|
|
|
FACEBOOK
AL CENTRE DE DOCUMENTACIÓ
EUROPEA |
|
|
|
El Centre de Documentació
Europea (CDE) que
va néixer el
1984 fruit d'un conveni
entre el Rectorat
de la UAB i la Comissió
Europea i que té
com a objectiu fomentar
la recerca sobre la
Unió Europea
i la difusió
de les seves polítiques
dins la comunitat
univeristària,
ha estrenat recentment
un perfil a Facebook,
on podreu trobar a
més de notícies
rellevants sobre la
UE, també ofertes
de treball, beques,
premis, entre d'altres
temes interessants.
No us ho perdeu!
|
|
|
|
PUBLICACIÓ:
LA EDUCACIÓN PARA TODOS EN
AMÉRICA LATINA |
|
|
|
El professor titular
del departament de
Sociologia de la nostra
Facultat i investigador
del Grup
Interdisciplicar de
Política Educativa,
Xavier Rambla, ha
editat el llibre "La
Educación para
Todos en América
Latina". Aquest
llibre recopila les
contribucions d'un
equip internacional
d'investigadors entre
2009 i 2011, que analitzen
l'impacte real del
Programa EPT i que
fixa uns objectius
internacionals que
haurien de complir-se
pel 2015 en educació
a nivell mundial.
|
|
|
|
CURS:
TÈCNIQUES PER AL DISSENY
DE PROCESSOS D'INNOVACIÓ
I TRANSFORMACIÓ SOCIAL |
|
|
|
Un altre curs formatiu
del Col·legi
de Politòlegs
i Sociòlegs,
sobre la transformació
social. En concret
es tractaran els problemes
generats per l'actual
context socieconòmic
que requereixen de
solucions i respostes
que sovint tenen a
veure amb noves formes
de comunicació
i cooperació
entre els actors implicats.
Diferents tipus de
tècniques permeten
investigar sobre noves
tendències
socials i formular
projectes que contribueixin
a nous sistemes d'innovació
en els que els usuaris/ciutadans
es converteixin en
actors actius i no
només en receptors.
Aquest curs tindrà
lloc del 28 de maig
al 4 de juny. La matrícula
restarà oberta
fins el 21 de maig.
|
|
|
|
CONFERÈNCIA:
LA EUROPEIZACIÓN DE LA SOCIEDAD |
|
|
|
El Goethe-Institut
junt amb l'investigador
Peter Wagner, i amb
la col·laboració
de l'ICREA, el Departament
de Teoria Sociològica
de la Facultat d'Economia
i Empresa de la UB
i el projecte d'investigació
TRAMOD (Trajectòries
de la Modernitat),
organitzen a un cicle
de 6 conferències
sobre el tema "Europa
y la crisis".
La propera serà
"La europeización
de la sociedad",
i tindrà lloc
el proper dimarts
21 de maig a les 19:30
en el Goethe-Institut
de Barcelona (C/Manso,
24-28, Barcelona).
|
|
|
|
CURS
D'ANÀLISI DE DADES QUANTITATIVES
SOBRE ELECCIONS I OPINIÓ
PÚBLICA |
|
|
|
L'Institut de Ciències
Polítiques
i Sociologia (ICPS),
ha organitzar un nou
curs anomenat "Dades
quantitatives sobre
eleccions i opinió
pública".
Aquest curs pretén
fomentar l'estudi
de l'opinió
pública a través
dels principals mètodes
i tècniques
d'anàlisi quantitatiu.
No es requereixen
coneixements previs
ni d'estadística
ni d'ofimàtica.
Les sessions es duran
a terme al juliol,
però es requereix
una inscripció
prèvia. Les
classes s'impartiran
pel professor de Ciències
Política de
la UAB, Robert Liñeira.
|
|
|
|
SEMINARI
DOCTORAL UAB/ESSEX |
|
|
|
El Dr. David Marrani,
de la Universidat
d'Essex, impartirà
el Seminari sobre
"El Regne Unit
a la Unió Europea.
Balanç i perspectives",
el dia 20 de maig
de 2013, a les 17,30
h., en el Seminari
Von Jhering. (Més
info al Departament).
|
|
|
|
|
I
CONGRÉS INTERNACIONAL DE
CIÈNCIES DE L'EDUCACIÓ
I DEL DESENVOLUPAMENT |
|
|
|
|
La Fundación
General Universidad
de Granada i el Grup
CEYD de la Universidad
de Granada organitzen
a Santander, del 8
a l'11 d'octubre de
2013, el I CONGRESO
INTERNACIONAL DE CIENCIAS
DE LA EDUCACIÓN
Y DEL DESARROLO. Es
tracta d'un congrés
adreçat a investigadors
i professionals de
Sociologia, Psicologia,
Pedagogia, Psicopedagogia,
Educació Social,
Treball Social, Magisteri
interessats en compartir
i debatre coneixements
teòrics i pràctics
en l'entorn científic
sobre les diverses
àrees temàtiques
que s'abordaran.
|
|
|
|
CURS:
ANÀLISI DE XARXES SOCIALS |
|
|
|
El Col·legi
de Politòlegs
i Sociòlegs
de Catalunya, ha organitzat
un curs d'anàlisi
de xarxes socials.
Avui en dia, l'estudi
de les xarxes socials
permet tenir una perspectiva
diferent i alhora
molt pròxima
a la societat actual.
En aquest curs es
pretén introduir
l'aproximació
relacional, a nivell
teòric, i les
seves aplicacions
per a l'anàlisi
en les ciències
socials.
|
|
|
|
BEQUES
PER A CURSOS INTENSIUS DE LLENGÜES |
|
|
|
El Servei de Llengües
de la UAB convoca
40 beques per a participar
en els cursos intensius
del mes de juliol.
Les 40 beques consisteixen
en una reducció
del 50 % de l'import
de la matrícula.
Les podreu trobar
al cercador de beques
i ajuts de la UAB.
|
|
|
|
PREMIOS
INAP 2013 PARA TESIS DOCTORALES |
|
|
|
L'Institut Nacional
d'Administració
Pública (INAP)
ha convocat el Premi
INAP 2013 per a tesis
doctorals que abordin
les tendències
de reforma en l'Administració
pública des
de les Ciències
Socials o Jurídiques.
El termini per a presentar
les tesis és
fins al 30 de juny
de 2013. (Bases).
|
|
|
|
PREMIS
NACIONALS DE JOVENTUT 2013 |
|
|
|
El Ministeri de
Sanitat, Serveis Socials
i Igualtat, a través
de l'Institut de la
Joventut, convoca
els Premis Nacionals
de Joventut 2013,
que suposen un reconeixement
a la tasca desenvolupada
pels joves en diferents
àmbits de la
societat. (Bases)
|
|
|
|
BEQUES
DE RECERCA EN EL CAMP DE LES CIÈNCIES
SOCIALS "BEQUES L'HOSPITALET" |
|
|
|
L'Ajuntament de
L'Hospitalet convoca
dues beques de formació
en la recerca per
a persones amb llicenciatura
o grau universitat
i, amb la finalitat
de promoure l'estudi
de la ciutat en el
camp de les ciències
socials. (Bases).
|
|
|
|
|
|
Si
ens voleu fer arribar alguna notícia
que creieu interessant difondre
a través del butlletí,
envieu-nos-la a fcps.butlleti@uab.cat |
|
Si
voleu opinar i aportar propostes
per millorar el butlletí:
http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1317986979&ref=ts
|
|
Si
us voleu donar de baixa envieu un
missatge a fcps.butlleti@uab.cat |
|
|
|
|
|
|
|
|
AGENDA |
|
13/05/2013-
28/06/2013, Inscripció al curs propedèutic
A la Gestió Acadèmica
de la Facultat.
|
|
Fins
el 21 de maig, pràctiques professionals
Tot l'estudiantat que vulgui fer les pràctiques
professionals el curs 2013/2014 cal que ho sol·liciti
fins el dia 21 de maig. |
|
23/05/2013,
III Jornada d'UNIDISCAT
Aula Magna de la Faculat de Filosofia i de Geografia
i Història (C/ Montalegre, 6, 08001 de Barcelona) |
|
29/05/2013,
12:30h, Defensa de tesi doctoral
Sala de Graus de la Facultat de Ciències
Polítiques i Sociologia. El doctorand Juan
Miguel García Nogueroles defensarà
la tesi doctoral "La nova classe treballadora
de serveis: Un anàlisi longitudinal 1999".
Dirigida pel doctor Fausto Miguélez Lobo.
|
|
31/05/2013,
12:00h, Defensa de tesi doctoral
Sala de Graus de la Facultat de Ciències
Polítiques i Sociologia. El doctorand Raül
Tormos Marín defensarà la tesi doctoral
" The Rhythm of Modernization. Contextual Effects
ans Within-Cohort Value Change", dirigida per
al Doctora Eva Anduiza Perea. |
|
|
|
EL PERFIL
|
|
|
La Marta Gallardo
es llicencià en Ciències Polítiques
i de l'Administració en la promoció
de l'any 2000.
|
Ha fet estudis de postgrau sobre
Dret de la UE a la Universitat de Barcelona. També
ha treballat com a assistent, redactora i coordinadora
de publicacions. Actualment treballa com a assessora
en polítiques europees a la Delegació
del Govern de la Generalitat davant la UE.
|
|
En què consisteix la teva feina?
Com vas accedir-hi?
Actualment treballo com a assessora en polítiques
europees a la Delegació del Govern de la
Generalitat davant la UE. La feina consisteix
a fer el seguiment de l'actualitat política
i legislativa europea des d'una òptica
catalana. Aquest seguiment inclou, entre d'altres,
la cerca d'informació sobre els dossiers
de més interès per a Catalunya,
el plantejament i disseny d'estratègies
d'actuació institucional de Catalunya a
la UE, el suport a les actuacions davant la UE
tant del Govern com d'altres representants de
la societat civil catalana.
Vaig accedir a la feina el 2005, a través
del Patronat Català Pro Europa.
Com valores la formació rebuda
a la Facultat?
La valoro molt positivament tot i que recordo
que quan jo estudiava havíem d'optar entre
marxar d'Erasmus o fer pràctiques professionals.
No sé si això encara és així
avui dia però, si és el cas, crec
que s'hauria de corregir. Ambdues opcions són
complementàries i no excloents. Crec que
les pràctiques professionals són
importantíssimes atès que et permeten
una primera presa de contacte amb el món
laboral d'un sector relacionat amb els teus estudis.
Aquesta primera feina és de vegades molt
complicat trobar-la per desconeixement, per desinformació,
etc... i el suport de la universitat en l'ingrés
al món laboral dels estudiants és
bàsic.
Com valores la Facultat des de la pràctica
professional? Quines coses creus que es podrien
millorar?
En el meu cas, com ja he dit, vaig trobar a faltar
més orientació professional, és
a dir, explicar millor les implicacions que té
apostar per un o altre itinerari acadèmic.
Quin consell donaries als futurs politòlegs
i sociòlegs de la Facultat?
Crec que l'itinerari d'especialització
que es tria condiciona fortament la formació
posterior i les opcions laborals que se'n derivaran.
Per tant, els aconsellaria que l'elecció
de l'itinerari estigui ben reflexionada. Per altra
banda, també els aconsellaria l'aposta
per la formació contínua i per les
llengües, actualment imprescindibles.
Si voleu contactar amb la Marta Gallardo podeu
fer-ho a: marta.gallardo@gencat.cat
|
|
|
ENLLAÇOS
|
|
Aquesta setmana us recomanem l'enllaç
del Centre de Serveis a les Associacions de
l'Ajuntament de Barcelona, Torre
Jussana. La qual organitza, els proper 31
de maig i 1 de juny, el Fòrum Primavera
de les Associacions, que enguany se centrarà
en l'anàlisi de la participació
i la mobilització avui.
Feu-hi un cop d'ull!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|