|
L’any 2014 Catalunya ha rebut 16,7 milions de visitants estrangers dels quals més de 8 han triat la ciutat de Barcelona, la tercera ciutat europea més visitada només darrere de Londres i París. La nostra ciutat és una de les predilectes del turisme jove, la primera del món en nombre de congressistes i la quarta en nombre de reunions.
La posició de lideratge mundial en l’àmbit del turisme de reunions, que en els darrers 20 anys ha experimentat un creixement del 95%, es deu a factors com la fortalesa de la marca Barcelona, les infraestructures que poden acollir esdeveniments de grans dimensions, les campanyes de promoció, la creativitat i la innovació, però també al fet que hi ha una comunitat científica de gran prestigi, especialment de l’àmbit mèdic, que convoca un nombre significatiu de congressos i altres reunions.
En el moment actual, en ple debat sobre el model turístic que es vol per la ciutat de Barcelona, l’aposta per un turisme sostenible i de qualitat comporta un renovat interès per atraure aquest tipus de visitants, que ja són més d’1,6 milions i que representen el 10% del total de turistes estrangers de Catalunya.
Aquesta situació positiva ha tingut el seu reflex en la presència d’aquest tipus d’activitats en els nostres campus: a Bellaterra, l’Hotel Campus i algunes facultats han acollit un total de 18 congressos, de tipologia molt variada, a més d’altres reunions científiques i cursos de formació. Destaquen les 6 Escoles d’Estiu sobre temàtiques tan diverses com química, tecnologia ambiental, producció d’aliments d’origen animal, simulació social i comunicació. A Casa Convalescència, a Barcelona, s’hi han celebrat 17 congressos, molts de ciències de la salut i de la vida, i també cursos i reunions de temàtica diversa.
Els promotors d’aquestes activitats són membres de la comunitat de la UAB i del seu Parc de Recerca en un 50% aproximadament i l’altre 50% laboratoris farmacèutics, empreses de formació, Institucions d’àmbit sanitari i d’altres, a Casa Convalescència. A l’Hotel Campus destaca la presència d’empreses del Vallès, institucions culturals i polítiques de la comarca i també les de tipus social i religiós.
L’altre gran segment de visitants que marca tendència a nivell mundial i també a casa nostra és el dels joves, els Millenials, querepresenten més o menys el 20% dels viatgers internacionals.l’Estat Espanyol és la tercera destinació predilecta a nivell mundial (només darrere dels EEUU i França) i en particular Barcelona.. Aquests joves viatgen per plaer (47%), per estudiar idiomes (22%), per estudiar altres matèries (15%), per adquirir experiència laboral (15%), per fer esport, etc..
Els nostres campus, per la seva mateixa naturalesa i per la qualitat dels seus serveis, són idonis per acollir moltes de les activitats que interessen els joves. Així, l’any 2014 hem acollit i allotjat a Vila Universitària i a l’Hotel Campus 11 grups d’estudiants del programa Study Abroad Taylor Made, asiàtics llatinoamericans i d’altres llocs del món, interessats en temes de cultura catalana i espanyola, cuina mediterrània, llengua castellana, negocis i empresa, finances, veterinària, traumatologia i ortopèdia, política, etc. El programa University Residential Camps, adreçat als més joves, ha aportat 5 grups interessats en activitats educatives i esportives.
A més l’Hotel Campus ha allotjat 5 grups de joves que han participat en competicions esportives (hoquei, tenis, etc.) i d’altres que feien viatges de final de curs. Vila Universitària ha acollit també molts viatgers individuals.
Malgrat la persistència dels efectes de la crisi econòmica i de l’augment exponencial de la competència, s’ha mantingut el 2014 una activitat intensa en els nostres campus. La consolidació de la tendència a l’austeritat en l’organització dels esdeveniments i el manteniment a l’Estat Espanyol de la política de retallades expliquen, però, que la recuperació dels resultats econòmics sigui tímida, lenta i difícil.
L’any 2014 hi ha hagut símptomes esperançadors: ha començat a augmentar l’activitat de les empreses, i els investigadors i professionals en general han continuat promovent trobades, comptant amb fons europeus o amb el suport de partenaires de països amb economies més potents. Confiem que el 2015 aquesta dinàmica positiva es mantingui i que els nostres campus puguin acollir moltes, diverses i interessants activitats. |
|
|
La xarxa d’Oficines de Congressos de les Universitats i Fundacions Universitàries de l’Estat Espanyol (OCUE) ha celebrat la seva desena trobada aquest mes de març a la Universitat Politècnica de València. Les institucions que formaven part de la xarxa van decidir, després d’un temps, constituir una associació que ha funcionat des de l’any 2011, presidida des del començament per l’Agència de Promoció d’Activitats i de Congressos de la UAB.
Amb la seva activitat l’ Asociación de Oficinas de Congresos de Universidades y Fundaciones Universitarias s’ha proposat d’assolir dos objectius principals: contribuir a la consolidació de les Universitats com a llocs de trobada i d’organització d’esdeveniments, tot potenciant els seu rol i la seva visibilitat en l’àmbit de la indústria de reunions, i també compartir coneixements i experiències amb altres institucions nacionals i internacionals, amb experiència en l’organització d’esdeveniments i en la utilització d’espais i serveis universitaris per aquesta finalitat, perquè els associats millorin la seva pràctica professional i puguin donar un servei de qualitat als usuaris.
Passats aquests 10 anys, les 14 institucions associades valorem molt positivament la feina feta en relació als objectius de l’Associació: hem après molt els uns dels altres, hem millorat les nostres pràctiques i anem tendint a l’harmonització dels diferents models d’oficines que existeixen.
El proper objectiu és l’elaboració d’un estudi, a partir del qüestionari que s’ha enviat a totes les Oficines, que analitzi la situació actual de la gestió i acolliment d’esdeveniments en les diverses universitats de l’Estat, per tal de fer-ne un instrument útil pel debat sobre el futur d’aquest servei i àmbit de negoci, tant en el si de les nostres institucions com en el sector turístic. |
|