186
maig-juny 2012
Sabies que...

Més sobre el dilema ensenyament-aprenentatge
Loris Malaguzzi

Plana oberta

Els primers dies a l’escola
Mina Vilardebó i Montserrat Miró

Educar
de 0 a 6 anys

Les relacions interpersonals
H. Rudolph Schaffer

Bones pensades

Qui mou les ombres del jardí?
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3

Les activitats quotidianes
Tiziana Morgandi

L'entrevista

Conversa amb l’equip de mestres de Kitabü
David Altimir

Escola 3-6

Dimensions de la biblioteca escolar
Cecília Lladó

Podríem dir capacitat per descobrir?
Imma Aresté, Teresa Huguet, Carme Rubió, Mercè Sorribes
Infant i salut
Bases per a un desenvolupament (mental) sa
Pablo García Túnez
El conte
Contes amb vareta màgica
Elisabet Abeyà
 

Sabies que...

 

Més sobre el dilema ensenyament-aprenentatge
Loris Malaguzzi

Plana oberta

 

Els primers dies a l’escola
Mina Vilardebó i Montserrat Miró
Un any més hem obert les portes de la nostra escola bressol. Tot s’inicia amb uns primers dies molt delicats per a tothom: infants, mares, pares i educadores. Un període on afloren molts sentiments i noves sensacions mai viscudes abans. La incorporació dels infants i les famílies a l’escola és un procés que comporta molts canvis emocionals i d’organització familiar. També l’escola s’ha de preparar per tal d’acollir tothom (especialment els infants) de la millor manera possible.

Educar
de 0 a 6 anys

 

Les relacions interpersonals
H. Rudolph Schaffer

Quan ens preguntem quins són els factors responsables de l’adaptació psicològica de l’infant, gairebé sempre ens trobem que els més importants tenen a veure amb la qualitat de l’experiència que l’infant tingui en les relacions interpersonals.
Bones Pensades
Qui mou les ombres del jardí?
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3

Les activitats quotidianes
Tiziana Morgandi

L'autora ens convida a repensar les activitats recurrents de vida quotidiana, la relació entre cura educativa i aprenentatge i els espais, com a part integrant del projecte pedagògic, amb l'objectiu de donar resposta a cada infant d'una manera privilegiada i individualitzada i afavorir així el desenvolupament de les competències de cadascun.

L'entrevista

Conversa amb l’equip de mestres de Kitabü
David Altimir

El passat mes d'octubre, un equip de mestres d'una escola alemanya varen venir al nostre país per fer una visita d'estudi. Aquesta escola, anomenada Kitabü (http://www.kitabue.de/), es troba a la vila d'Ammersbek, prop de la ciutat d'Hamburg. Entre els quatre pilars de la seva proposta pedagògica hi ha la inspiració en el projecte de Reggio Emilia, i precisament en un viatge que els va portar a la ciutat italiana, varen sentir a parlar de Rosa Sensat.

Escola 3-6

 

Dimensions de la biblioteca escolar
Cecília Lladó

El gust per llegir i l’aprenentatge de la lectura de diferents tipus de text i suports, junt amb la cultura de la visió crítica davant la notícia i la informació, són àmbits educatius i socials en els quals estan immersos, des de ben petits, els nens i nenes d’avui. En aquest context, la biblioteca de l’escola ha d’esdevenir un aliat cada cop més evident i ineludible.

Podríem dir capacitat per descobrir?
Imma Aresté, Teresa Huguet, Carme Rubió, Mercè Sorribes

Col•locar els infants en situacions de descoberta i d’aprenentatge i deixar-los explorar i reflexionar, sense avançar respostes, oferint-los els materials i les estratègies que els permetin anar endavant en el seu procés, aquesta és la tasca que duen a terme les mestres del parvulari de l’escola Sant Jordi de Lleida i que ens expliquen en aquest article.

Infant
i salut

Bases per a un desenvolupament (mental) sa
Pablo García Túnez
L’autor exposa molt clarament les condicions bàsiques perquè un infant creixi i es desenvolupi d'una manera sana i destaca la importància de la qualitat de les atencions, en definitiva, de la qualitat de les relacions que pugui establir amb el medi.

El conte
Contes amb vareta màgica
Elisabet Abeyà
Sabem molt bé que no hem d’imposar la nostra manera de veure el món als nostres fills i filles i que no els podem obligar a triar els estudis o les feines que nosaltres preferim, ja que així els aboquem a un fracàs segur. Però, és clar, tot té uns límits: un rei no pot tenir un fill que no sigui príncep, i una bruixa es veu obligada per tradicions ancestrals a transmetre la saviesa a la seva descendència. Quan els membres d’una parella són molt diferents i tenen fills, la vida se’ls complica. Vegem com ho solucionen els protagonistes d’aquest conte i a veure si se’ns encomana l’optimisme: per complicada que sigui una situació, sempre es pot resoldre.