Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/103268
Photography as a participatory method in visual anthropology
Kurzwelly, Jonatan (University of Manchester)

Data: 2012
Resum: In this paper my goal is to theoretically ground, and discuss the possible uses of, participatory photography in social and cultural anthropology. However, before discussing photography, I consider the subjectivity of sight and make a claim of multiplicity of realities/perspectives I then briefly outline some previous statements on photography and its connection to reality and informational value. Then I propose a way of combining the theory of vision and perspectivism described earlier with theories of photography to create a new understanding of the informational value of photography. I will also briefly discuss the connection between language and photography. The second part of this essay first discusses several examples of visual participatory projects and some issues emerging out of them. Later I give an introduction to the project “Views from inside” which I conducted together with Maria Lebioda. I discuss several issues of participatory photography methodology and things that need to be taken into account while planning such projects. I provide examples of photos made during this project. The goal of this essay is to introduce a certain way of thinking about photography, and to discuss some aspects of it. It is not a complete manual, and there are many things that are not discussed here, but I hope this essay may be useful to those who are planning a participatory photography project.
Resum: En este articulo mi objetivo es discutir la teoria y los posibles usos de la fotografia participativa en antropologia social y cultural. Previamente, pongo a consideracion y describo la subjetividad de la vista y presento el concepto de multiples realidades/perspectivas. En la primera parte, expongo algunas afirmaciones sobre la fotografia y sus conexiones con la realidad y el valor informativo. A continuacion, propongo una posibilidad de combinar la teoria de la vision y el perspectivismo, descrito anteriormente, con teorias de la fotografia, creando una nueva compresion del valor informativo de las imagenes. En la segunda parte del articulo, describo en primer lugar algunos ejemplos de proyectos previos de fotografia participativa, asi como diferentes aspectos relacionados con ellos. Mas adelante, presento el proyecto “Views from inside” (miradas desde el interior) que desarrolle junto con Maria Lebioda. Abordo varios aspectos metodologicos que han de tenerse en cuenta en el diseno de un proyecto de fotografia participativa. Como muestra, incluyo fotografias tomadas durante el proyecto. El proposito de este articulo es introducir una nueva compresion de la fotografia, y debatir algunos aspectos de la misma. No pretende ser una guia completa, pues hay muchos aspectos que no se abordan en el texto. La pretension es presentar una experiencia que pueda ser util para cualquier persona que desee hacer un proyecto de fotografia participativa.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Fotografia participativa ; Metodologia ; Múltiples realitats ; Participatory photography ; Methodology ; Multiple realities ; Fotografía participativa ; Metodología ; Múltiples realidades
Publicat a: Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 17 Núm. 2 (desembre 2012) , p. 1-36, ISSN 1885-8996



36 p, 2.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-01-23, darrera modificació el 2016-06-05



   Favorit i Compartir