Web of Science: 43 cites, Scopus: 38 cites, Google Scholar: cites,
Retos y riesgos del uso de Internet por parte de los menores. ¿Cómo empoderarlos? : = Challenges and risks of Internet Use. How to empower minors?
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)

Data: 2012
Resum: El objetivo de este artículo es reflexionar críticamente, a partir de una selección de últimos informes, investigaciones, publicaciones y otras fuentes, sobre las orientaciones de cómo «empoderar» a los y las menores frente a los riesgos on-line actuales. Entre los diferentes riesgos quisiéramos destacar los que más violencia emocional producen; las situaciones de «grooming» o ciberacoso, cada vez más visibles y urgentes de prevenir conjuntamente. El uso de Internet y la facilidad de visibilizar cualquier información o situación ha permitido romper el tabú social respecto a estos riesgos. Datos como el que el 44% de menores en España se había sentido acosado sexualmente en Internet.
Resum: The aim of this paper is to reflect critically, using the latest data taken from reports, research, publications and other sources, on how to empower children in their daily Internet browsing given current online risks. These risks faced by children are a real concern for teachers, families and researchers and this article will focus on analyzing those online risks which produce the most emotional distress for children, namely grooming and cyberbullying. The use of the Internet, and the ease with which information or situations can be seen on it, has broken the social taboos associated with the risks that children are exposed to. Data such as 44% of children in Spain having felt sexually harassed on the Internet at any time in 2002, or 20% of U. S. children suffering cyberbullying according to a survey of 4,400 students in 2010, indicates the severity of the problem. Therefore, as stated in UNESCO's MIL Curriculum for Teachers (Media and Information Literacy), it is necessary to work on the responsible use of the Internet by children and to empower them to reduce the possibility of them becoming future victims or bullies. At the end of the article we will develop a list of recommendations to be considered in the design of educational activities focused on the critical training of the minor's use of the Internet.
Ajuts: Ministerio de Economía y Competitividad CSO2011-24327
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: Menores ; Internet ; Ciberacoso ; Grooming ; Alfabetización informacional ; Pensamiento crítico ; Alfabetización mediática ; Empoderamiento ; Children ; Cyberbullying ; Critical thinking ; Media literacy ; Information literacy ; Empowerment
Publicat a: Comunicar, Vol. 20, Núm. 39 (Octubre 2012) , p. 65-72, ISSN 1988-3293

Adreça alternativa: http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=39&articulo=39-2012-08
DOI: 10.3916/C39-2012-02-06


8 p, 227.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Gabinet de Comunicació i Educació
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2013-02-20, darrera modificació el 2023-04-16



   Favorit i Compartir