Strategies of transnational media corporations in the Spanish television industry
Fernández-Quijada, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Fecha: |
2009 |
Resumen: |
This article analyses the presence of large-scale transnational communication groups in the Spanish television industry through an analysis of several television markets: free-to-air television (both nationwide and autonomous regional channels), independent production, pay television and the production of thematic channels. In order to do this, we detail the quantitative presence of the leading players in the field and, complementing this with an approach from the social network analysis, we outline the commercial relationships between them. To this quantitative dimension, we add an exploration of the strategies employed by these groups in accessing the market, examining the typology of their presence and the relative positions of strength of each one of the groups detected. Amongst our conclusions, we stress the growing internationalisation of the television industry in Spain and we note the differences observed within different groups in relation to their country of origin. |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: |
Anglès |
Documento: |
Article ; Versió publicada |
Materia: |
España ;
Spain ;
Television industry ;
Industria de la televisión |
Publicado en: |
Observatorio (OBS*), Vol. 3, N. 2 (2009) , p. 85-112, ISSN 1646-5954 |
Adreça alternativa: https://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/259
El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación >
Documentos de los grupos de investigación de la UAB >
Centros y grupos de investigación (producción científica) >
Ciencias sociales y jurídicas >
GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis)Artículos >
Artículos publicados
Registro creado el 2013-03-07, última modificación el 2024-05-25