Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/106148
Joglars i músiques en les Passions catalanes (assaig de puntualització)
Kovács, Lenke (Universität Bremen)

Data: 2012
Resum: El present article explora les reminiscències del fenomen joglaresc a l’antic teatre de la Passió en català. L’activitat dels joglars, protegida per Jaume III de Mallorca en les Lleis Palatines (1337), és susceptible haver deixat unes empremtes en el corpus textual de drames de la Passió catalans, com ho féu en el cas de les Passions de Palatinus (segle XIV) i d’Autun (Segle XV). Aquests dos drames francesos són vistos com a deutors d’una composició en vers molt difosa al segle xiii que tradicionalment s’anomena la “Passion des Jongleurs”, una denominació recentment qüestionada per la historiografia del teatre. Reconsiderem l’adeqüació del terme “Passió dels joglars” que s’ha aplicat per analogia amb la tradició francesa als dos poemes narratius de la Passió que es conserven en català, datats al segle XIV. En aquest context, també centrem la nostra atenció en la hipòtesi de la suposada apropiació de les habilitats joglaresques per la jerarquia eclesiàstica. Intentem mostrar que la utilització de fonts i tradicions comunes (“passionsgeschichtliches Gemeingut” dels segles XIII-XV) per part dels joglars i de l’església apunta més cap a una interrelació que cap a un benefici unilateral.
Resum: The present article explores the reminiscence of the phenomenon of minstrelsy in old Catalan passion plays. The activity of minstrels, protected by King James III of Majorca by the Palatine Laws (1337) is likely to have left some traces in the textual corpus or Catalan Passion plays, in the same way as it can be observed in the fourteenth-century Palatinus Passion Play and in the fifteenth-century Autun Passion Play. These two French plays are thought to have been influenced by a most popular composition in verse, traditionally known as the “Passion des Jongleurs”, a term questioned by recent scholarship. We reconsider the adequacy of the term “Passió dels joglars” (Minstrel Passion), applied in analogy with the French tradition to two Catalan fourteenth-century narrative poems on the Passion. Turning our attention to the hypothesis concerning the supposed appropriation of minstrel techniques by the ecclesiastic hierarchy, we try to show that the use of common sources and traditions (“passionsgeschichtliches Gemeingut”) from the 13th to the 15th century by both the minstrels and the Church betokens interactive relationship rather than unilateral influence.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: “Passió dels joglars” ; Poemes narratius de la Passió ; Origen del teatre de la Passió ; Església i teatre ; Augats ; Seyós ; Planctus ; Contrafacta ; “Passions des jongleurs” (Minstrel Passion) ; Narrative poems on the Passion ; Origin of the Passion plays ; Church and theatre
Publicat a: Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 201-280, ISSN 0211-3473



80 p, 546.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Medievalia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-04-09, darrera modificació el 2016-06-05



   Favorit i Compartir