Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/106819
Bernat Martorell i la llegenda de Sant Jordi. Del retaule als brodats
Macías, Guadaira
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)

Títol variant: Bernat Martorell and the Legend of Saint George : from the Retable to the Embroideries
Data: 2012
Resum: El Retaule de sant Jordi, distribuït entre el Musée du Louvre, el Chicago Art Institute i, potser, el Philadelphia Museum Art, és, sens dubte, l’obra mestra de Bernat Martorell, però també una de les que presenta més interrogants pel que fa a l’estil, la cronologia i la destinació originària. En aquest article, es revisen algunes de les hipòtesis proposades per donar resposta a aquests aspectes. D’altra banda, aquest retaule, probablement procedent de la casa de la Diputació del General (avui Palau de la Generalitat), no va ser l’única obra amb la qual Martorell es va enfrontar a la llegenda del sant cavaller. L’anàlisi estilística dels brodats del tern de sant Jordi, conservat encara avui a la capella del Palau de la Generalitat, permet concloure que van ser brodats probablement per Antoni Sadurní i el seu taller, cap al 1443-1450, a partir d’uns patrons pictòrics proporcionats per Martorell.
Resum: The Retable of Saint George, whose panels are divided up among the Louvre Museum, the Chicago Art Institute, and perhaps the Philadelphia Museum of Art, is undoubtedly Bernat Martorell’s masterpiece, but also one of the pieces which raises more questions regarding its style, chronology and original destination. This article reviews some of the hypotheses put forward to answer these issues. Moreover, this altarpiece, probably from the Casa de la Diputació del General (today the Palau de la Generalitat), was not the only work in which Martorell dealt with the legend of this holy knight. The stylistic analysis of the embroidered scenes on the Tern de sant Jordi (set of liturgical vestments), currently preserved in the chapel of the Palau de la Generalitat, allows us to conclude that they were probably embroidered by Antoni Sadurní and his workshop ca. 1443-50 following pictorial models provided by Martorell.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Bernat Martorell ; Antoni Sadurní ; Sant Jordi ; Retaule ; Frontal ; Tern ; Brodat ; Saint Georges ; Painting ; Embroidery
Publicat a: Locus amoenus, Núm. 11 (2011-2012) , p. 19-53, ISSN 1135-9722

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Locus/article/view/265492


35 p, 1.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-06-03, darrera modificació el 2016-11-28



   Favorit i Compartir