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Consumption dreams : how night dreams reveal the colonization of subjectivity by the imaginary of consumerism
Xavier, Marlon (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Sueños de consumo : cómo los sueños revelan la colonización de la subjetividad por el imaginario de consumo
Data: 2013
Resum: In this article I offer an overview of my doctoral dissertation, which studied the social imaginary of consumerism, and the psychological subjectivity it produces, through the dream - as both a leitmotif or thematic lens, and the empirical object of research. For such I employed an interdisciplinary exploratory outlook, whose theoretical framework first discusses the symbolic imaginaries (G. Durand) and their relations with the unconscious psyche, dream, imagination, and subjectivity (C. G. Jung), and then explores their relationships with consumption (Baudrillard, Bauman) and its semiotic imaginaries and ideology, focusing on the concepts of consumption dreams and dream-worlds of consumption. The main research aim was to explore how night dreams represent the colonization of subjectivity by the imaginary of consumerism. The method consisted in a multiple-case study in which each night dream was taken as a case and interpreted through Jungian hermeneutics. Findings stress that night dreams can offer a deep sociocultural critique; in them the imaginary of consumption appeared as a totalizing mass ideology engendering colonization of both symbolic imaginaries and the subject and her unconscious psyche. Conclusions emphasize such colonization as an anthropological mutation - the progressive commodification and dehumanization of the subject.
Resum: En este articulo describo a grandes rasgos mi tesis doctoral, que investigó el imaginario social del consumismo, y el sujeto psicológico que el mismo produce, a través del sueño - como leitmotif o lente temática y como objeto de investigación empírica. Para eso desarrolla un abordaje exploratorio interdisciplinar, cuyo marco teórico discute primero los imaginarios simbólicos (G. Durand) y sus relaciones con la psique inconsciente, sueño, imaginación y subjetividad (C. G. Jung), de manera a explorar sus interrelaciones con el consumo (Baudrillard, Bauman) y sus imaginarios semióticos e ideología, enfocando los conceptos de sueños de consumo y mundos de sueño del consumo. El objetivo principal fue explorar de qué maneras los sueños representan la colonización de la subjetividad por el imaginario de consumo. El método consiste en un estudio de múltiples casos en el cual cada sueño fue tomado como un caso e interpretado a través de la hermenéutica junguiana. Los hallazgos subrayan que los sueños pueden revelar una crítica sociocultural profunda; en ellos el imaginario de consumo aparece como una ideología de masa totalizante que engendra procesos de colonización de imaginarios simbólicos y del sujeto y su psique inconsciente. En las conclusiones se enfatiza dicha colonización como una mutación antropológica - la progresiva mercantilización y deshumanización del sujeto.
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Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Consum ; Imaginari social ; Subjetivitat ; Somni ; Consumption ; Social Imaginary ; Dream ; Subjectivity ; Consumo ; Imaginario social ; Subjetividad ; Sueño
Publicat a: Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 13, Núm. 2 (Julio 2013) , p. 289-295, ISSN 1578-8946

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/view/291676


7 p, 138.0 KB

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 Registre creat el 2013-07-03, darrera modificació el 2016-10-26



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