Biblioteca, diversitat cultural i mundialització
González Quesada, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona. Àrea de Biblioteconomia i Documentació)
Fecha: |
2004 |
Resumen: |
La integració dels immigrants en la societat d'acollida és precària. La dimensió social de la biblioteca, sobretot l'escolar i la pública, rau en el seu paper mediador en l'accés a la informació i la cultura: pot donar a conèixer les diferents cultures i fomentar-ne l'intercanvi. Ha de conèixer, per això, el context on s'inscriu: perfil de la població immigrant, activitats de l'administració pública o altres entitats adreçades als immigrants i els motius de la immigració. Aquesta és una conseqüència de la mundialització, el domini econòmic de les societats occidentals i l'aculturació en favor dels valors occidentals que s'imposen, subordinant o marginant els altres. L'emigrant que marxa cap a una altra societat vol acceptar molts dels valors d'aquesta; no obstant el discurs mediàtic sobre la immigració, dominat per un etnocentrisme excloent que considera superior la cultura pròpia, ho nega, accentuant-ne o idealitzant-ne les diferències, els estereotips i els prejudicis i propiciant la marginació social de l'immigrant. S'insisteix a accentuar més les diferències entre identitats que no pas els trets d'identitat comuns entre les societats que facilitarien la convivència. L'educació a l'escola és el millor instrument per a afavorir la interculturalitat, el coneixement mutu sense estereotips ni idees de superioritat; la biblioteca pot contribuir a l'acció formativa col·laborant en el projecte educatiu proporcionant els recursos d'informació. |
Derechos: |
Tots els drets reservats. |
Lengua: |
Català |
Documento: |
Article ; Versió publicada |
Materia: |
Biblioteques ;
Dimensió social ;
Multiculturalitat |
Publicado en: |
Item, N. 37 (2004) , p. 15-26, ISSN 0214-0349 |
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Item/article/view/22617
El registro aparece en las colecciones:
Artículos >
Artículos publicados
Registro creado el 2013-07-18, última modificación el 2022-12-01