First-year students' construction of an academic persona in the academic activity system
Oliva Girbau, Àngels
Milian, Marta, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013
Descripció: 1 recurs electrònic (175 p.)
Resum: Aquesta tesi estudia la construcció de la identitat acadèmica a través de l'aprenentatge de l'escriptura acadèmica en anglès com a llengua estrangera, en base a un marc teòric que recull aportacions del socioconstructivisme, la teoria de gèneres, la lingüística sistèmica-funcional i la teoria de l'activitat històricocultural. Més específicament, s'estudia la relació entre l'adquisició de gèneres acadèmics i desenvolupament de la pròpia identitat en alumnes de primer any d'Humanitats, i fins a quin punt un enfocament basat en les teories que informen el marc teòric, de caire social i reflexiu, pot contribuir a facilitar el procès d'iniciació dels alumnes nous dins la universitat, tot proporcionant-los espais on analitzar i discutir la naturalesa del sistema d'activitat acadèmic. L'estudi presenta una experìencia de disseny i impartició d'un curs sobre anglès acadèmic per a alumnes de primer d'Humanitats a la Universitat Pompeu Fabra, majorment parlants nadius de català o castellà i provinents de l'educació secundària. Les dades per l'estudi es van recollir a partir dels propis materials del curs, dissenyats seguint criteris etnogràfics - tot adoptant una perspectiva èmica com a docent/investigador. A partir de l'anàlisi de les participacions dels alumnes a una sèrie d'activitats reflexives (com un qüestionari, fòrums en línia, etc) es construeix una representació de la relació dels estudiants amb els components del sistema d'activitat acadèmic, influenciada pels gèneres Anglo-Americans. Els resultats ens mostren una clara relació entre els problemes dels aprenents amb l'adquisició dels gèneres acadèmics en anglès amb els conflictes entre les seves identitats en procès de construcció i la resta d'elements del sistema d'activitat acadèmic, particularment en referència a la relació que els estudiants establiren amb els altres membres del sistema d'activitat acadèmic, els seus components ideacionals i la pròpia inseguretat dels estudiants de primer respecte a la seva capacitat de fer una contribució valuosa al sistema, donats els seus problemes fent servir gèneres acadèmics en una llengua estrangera.
Resum: This paper studies the construction of an academic identity through writing in English as a foreign language, using a theoretical approach based on socio-constructivism, genre theory, systemic-functional linguistics and cultural-historical activity theory. More specifically, we study the relationship between academic genres and identity in first-year Humanities students, and to what extent a reflective social approach to writing instruction can foster students' successful initiation into university by providing spaces to analyse and discuss the nature of the academic activity system, based on our experience designing and teaching a course on academic English for first-year Humanities students from Universitat Pompeu Fabra who generally spoke Catalan or Spanish as their L1 and came straight from secondary education. The data for the case study was gathered using course activities, based on the ethnographic approach - using an emic perspective as a teacher/researcher. Through the analysis of students' participation in a series of reflective activities such as questionnaire or online forums, we construct a picture of students' relationship to the components of the academic activity system as mediated by Anglo- American academic genres. The results showed a close relationship between students' problems with the acquisition of academic genres in English and conflicts between their newly constructed identities and other elements of the academic activity system, particularly their relation to the other members of the academic activity system, its ideational content and hence students' insecurity to make a relevant contribution due to their problems using academic genres in a foreign language.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials, 2012
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Anglès
Document: Tesi doctoral
Matèria: Anglès ; Ensenyament universitari ; Retòrica
ISBN: 9788449033759

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/107906


175 p, 1.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2013-07-22, darrera modificació el 2022-05-07



   Favorit i Compartir