Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/111651
La Configuració del dret a la bona administració en l'ordenament jurídic de la Unió Europea i la seva projecció en el dret públic espanyol i català / Francesc Mancilla i Muntada ; dir.: Teresa Freixes Sanjuán
Mancilla i Muntada, Francesc
Freixes Sanjuán, Teresa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, Departament de Ciència Política i de Dret Públic, 2013
Descripció: 1 recurs electrònic (533 p.)
Resum: Aquesta tesi doctoral examina, a partir del mètode del constitucionalisme multinivell, la configuració del dret a una bona administració en l'ordenament jurídic de la Unió Europea i la seva projecció en el dret públic espanyol i català. Així, s'analitza el dret a una bona administració en els tres nivells d'ordenaments que són d'aplicació a Catalunya: el dret de la Unió Europea, el dret públic espanyol i el dret públic català. D'aquesta manera es pot conjuminar una visió sistemàtica multinivell per a veure com tots aquests diferents ordenaments jurídics conflueixen en el dret públic de Catalunya. L'objecte d'aquesta tesi, és, doncs, delimitar com ha anat apareixent aquest Dret dins l'àmbit del Dret de la Unió Europea, que es proclama a l'article 41 de la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea, quin és el seu contingut davant de les corresponents administracions, quina és la seva configuració en el procés d'elaboració de les decisions (Governança) i de les normes (bona regulació i qualitat normativa), en el procés de creació com en el d'aplicació del Dret, i analitzar com s'ha traslladat aquest estàndard europeu al dret públic de Catalunya, passant pel marc normatiu de l'Estat espanyol dins el qual Catalunya es configura com a comunitat autònoma. D'acord amb aquesta sistemàtica, la tesi s'estructura en tres parts, corresponents als ordenaments europeu, espanyol i català, que vénen seguides d'una part final, la quarta, destinada a les conclusions. Quant a l'objecte material de la tesi, i sempre analitzant els diferents nivells d'ordenaments jurídics assenyalats, aquesta se centra en l'estudi del dret a una bona administració, i conté les tres construccions doctrinals següents: a)El dret a una bona administració com a conjunt de drets de tutela efectiva i de defensa en l'àmbit del procediment administratiu. b)La qualitat normativa com a manifestació del dret a una bona administració en l'exercici de la potestat reglamentària, i com a projecció del dret a una bona administració en l'àmbit de la Governança. c)La transparència com a manifestació del dret a una bona administració i la seva projecció en la Governança. En les conclusions de la tesi s'analitza el dret a una bona administració a partir dels estàndards que hem obtingut en els ordenaments jurídics europeu, espanyol i català, de manera que permet de visualitzar aquest dret en la seva integritat, i es sintetitzen les principals construccions doctrinals o conclusions que s'extreuen al llarg de la tesi.
Resum: This thesis examines, from the perspective of multilevel constitutionalism, the configuration of the right to good administration in European Union law and its incorporation into Spanish public law and Catalan law. It further analyses the right to good administration on the three levels of legal systems that are applicable in Catalonia: European Union law, Spanish public law and Catalan public law. In this way a systematic and multilevel vision can be established that permits an analysis how all these different legal systems are applied within the public law of Catalonia. Therefore, the object of this thesis is to delimit how this right has been introduced in European Union law, that proclaims it in article 41 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union; to delimit which is its content with regard to each public administration; to delimit which is its configuration in the process of decision-making (Governance) and the legislative process (better regulation and legislative quality); in the process of creation and enforcement of the law, and to analyse how this European standard of the right to good administration has been transferred from European Union law to the public law of Catalonia, considering the legislative framework of Spain, which establishes Catalonia as an autonomous community. In accordance with this approach, the thesis is structured in three parts, corresponding to the European Union, Spanish and Catalan law, which are followed by a fourth and final part, which contains the conclusions. Regarding the material object of the thesis, and always analysing the different levels of legal systems relevant to the study of the right to good administration, the thesis is based on the three following doctrinal constructs: a) The right to good administration as a group of defence rights in the field of administrative procedures. b) The legislative quality as an implementation of the right to good administration in the exercise of regulatory powers, and as an extension of the right to good administration to the field of Governance. c) Transparency as an implementation of the right to good administration and its extension to Governance. The conclusions of the thesis contain an analysis of the right to good administration from the point of view of the standards obtained through European Union, Spanish and Catalan law, in order to visualise this right in a comprehensive way. This final part also summarizes the main doctrinal constructs and conclusions reached in the course of the thesis.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Dret, Departament de Ciència Política i de Dret Públic, 2013
Nota: Descripció del recurs: el 10 juliol 2013
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Dret comunitari ; Dret administratiu ; Espanya ; Catalunya ; Unió Europea, Països de la ; Administració pública
ISBN: 9788449037405

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/10803/116222


533 p, 4.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2013-09-05, darrera modificació el 2016-04-15



   Favorit i Compartir