Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/111897
Concentración de la distribución cinematográfica en España
Pardo, Alejandro (Universidad de Navarra. Departamento de Cultura y Comunicación Audiovisual)
Sánchez-Tabernero, Alfonso (Universidad de Navarra. Facultad de Comunicación)

Títol variant: Concentration of the Theatrical Distribution Market in Spain.
Títol variant: Concentració de la distribució cinematogràfica a Espanya
Data: 2012
Resum: La globalització ha reavivat el debat sobre la concentració dels mitjans de comunicació. La indústria cinematogràfica, referent a això, representa un cas paradigmàtic. Mentre alguns autors consideren que la posició dominant de les companyies nord-americanes prové d'una major identificació del públic amb el cinema nord-americà, uns altres en canvi defensen que l'èxit d'Hollywood es deu al seu control del sistema de distribució. Aquest article analitza la situació del mercat cinematogràfic a Espanya, i en particular, del sector de la distribució. Per tal de fer-ho, aborda un triple objectiu: en primer lloc, identificar el grau de concentració del mercat cinematogràfic espanyol; en segon terme, analitzar la relació existent entre l'èxit de les pel·lícules nord-americanes i la posició dominant de les majors de Hollywood, finalment, avaluar els efectes d'aquesta situació en el funcionament de les pel·lícules espanyoles i europees en el conjunt del mercat nacional.
Resum: La globalización ha reavivado el debate sobre la concentración de los medios de comunicación. La industria cinematográfica, a este respecto, representa un caso paradigmático. Mientras algunos autores consideran que la posición dominante de las compañías estadounidenses proviene de una mayor identificación del público con el cine norteamericano, otros en cambio defienden que el éxito de Hollywood se debe a su control del sistema de distribución. Este artículo analiza la situación del mercado cinematográfico en España, y en particular, del sector de la distribución. Para ello, aborda un triple objetivo: en primer lugar, identificar el grado de concentración del mercado cinematográfico español; en segundo término, analizar la relación existente entre el éxito de las películas norteamericanas y la posición dominante de las majors hollywoodienses; y, finalmente, evaluar los efectos de esta situación en el funcionamiento de las películas españolas y europeas en el conjunto del mercado nacional.
Resum: Globalization has been re-opened the debate on the concentration of media companies. Whereas some authors consider that the dominant position of U. S. companies comes from the higher identification of American films with the tastes of the European audience, others, on the contrary, argue that is the control of the distribution system what explains the Hollywood success. This paper analyses the Spanish film market, focused on the theatrical distribution sector. For this, it addresses a triple aim: first of all, to identify the degree of concentration in the Spanish film distribution market; secondly to analyse the links between U. S. movies’ box office success and the dominant position of the Hollywood majors; and, lastly, to evaluate the effects of this situation on the performance of Spanish and European films in the domestic market.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Concentració de mercat ; Distribució cinematogràfica ; Espanya ; Concentración de mercado ; Distribución cinematográfica ; España ; Hollywood ; Four-Firm Concentration Index ; CR4 ; Market Concentration ; Theatrical Distribution ; Spain
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 47 (Desembre 2012) , p. 37-56, ISSN 0211-2175



20 p, 357.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-09-09, darrera modificació el 2016-10-21



   Favorit i Compartir