Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/112847
El territori com a escola : les escoles rurals i el patrimoni històric
Marsol, Rosa (Escola l’Àlber)
Seuma, Montserrat (ZER del Montsec)
Bardavio, Antoni (Camp d’Aprenentage de la Noguera. Departament d’Ensenyament)
Solsona, Rosa (Camp d’Aprenentage de la Noguera. Departament d’Ensenyament)

Títol variant: El territorio como escuela : las escuelas rurales y el patrimonio histórico.
Títol variant: Territory as a school : rural schools and historical heritage
Data: 2012
Resum: El currículum d’educació primària a Catalunya presenta l’àrea de medi des d’una perspectiva integrada del coneixement del medi natural, històric, cultural i social. La possibilitat de convertir l’entorn proper dels centres escolars en laboratori d’aprenentatge on desenvolupar propostes didàctiques basades en la indagació per part de l’alumnat és el punt de partida de la proposta que es presenta. El curs 2009-2010 es va portar a terme una activitat compartida entre centres escolars, l’Escola L’Àlber (Albesa) i la ZER del Montsec (Àger, Avellanes-Santa Linya, Gerb, Os de Balaguer i Tartareu), coordinats pel Camp d’Aprenentatge de la Noguera, en la qual l’alumnat de cicle mitjà i cicle superior d’un dels centres participants, convertits en grups d’experts, presentaven a l’alumnat de l’altre centre elements del patrimoni històric de l’entorn proper: la Vil·la Romana del Romeral (Albesa) i la Via Romana d’Àger. La proposta es va desenvolupar en el marc del Projecte l’Escola Adopta un Monument, que té com a objectiu primordial fer partícips els nens i les nenes del reconeixement, la divulgació i la protecció d’elements del seu patrimoni històric.
Resum: El currículum de educación primaria en Cataluña presenta el área de medio desde una perspectiva integrada del conocimiento del medio natural, histórico, cultural y social. La posibilidad de convertir el entorno cercano de los centros escolares en laboratorio de aprendizaje donde desarrollar propuestas didácticas basadas en la indagación por parte del alumnado es el punto de partida de la propuesta que se presenta. El curso 2009-2010 se llevó a cabo una actividad compartida entre centros escolares, la Escuela l’Àlber (Albesa) y la ZER del Montsec (Àger, Les Avellanes-Santa Linya, Gerb, Os de Balaguer y Tartareu), coordinados por el Campo de Aprendizaje de la Noguera, en la cual el alumnado de ciclo medio y ciclo superior de uno de los centres participantes, convertidos en grupos de expertos, presentaban al alumnado del otro centro elementos del patrimonio histórico del entorno cercano: la Vil·la Romana del Romeral (Albesa) y la Vía Romana de Àger. La propuesta se desarrolló en el marco del Proyecto la Escuela Adopta un Monumento, cuyo objetivo primordial es hacer partícipes a los niños y niñas del conocimiento, divulgación y protección de elementos de su patrimonio histórico.
Resum: The primary education curriculum in Catalonia presents environment studies through an integrated perspective which includes natural, historical, cultural and social knowledge. The starting point of the proposal here presented is based on the possibility of transforming schools’ nearby environment into a learning laboratory where inquiry-based teaching proposals can be developed. During 2009/2010 academic year a shared activity among schools (including l’Alber school (Albesa) and Montsec ZER (Ager, Les Avellanes-Santa Linya, Gerb, Os de Balaguer and Tartareu), and coordinated by the Noguera Learning Camp) was held, in which secondary students of one of the participating centres, acting as experts, presented to students of the other centres, elements of the historical heritage of the immediate surroundings: the Romeral Roman villa (Albesa) and Ager Roman via. The proposal was developed within the framework of the “School Adopts a Monument” project, which has as a primary objective to involve children in the comprehension, dissemination and protection of historical heritage elements.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Patrimoni històric ; Aprenentatge entre iguals ; Adopció de monuments ; Educació primària ; Patrimonio histórico ; Aprendizaje entre iguales ; Adopción de monumentos ; Educación primaria ; Heritage ; Peer learning ; Monuments adoption ; Primary education
Publicat a: Treballs d'arqueologia, Núm. 18 (2012) , p. 133-146, ISSN 1134-9263



14 p, 545.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Treballs d'arqueologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-10-28, darrera modificació el 2016-10-19



   Favorit i Compartir