Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/112848
Arqueologia de la Guerra Civil : una aproximació des del seu ús didàctic
Solsona Fontova, Rosa (Camp d’Aprenentatge de la Noguera. Departament d’Ensenyament)
Galitó Martí, Pol (Associació d’Estudiosos del Front del Segre)
Gatell Arimont, Cristina (Institut La Romànica (Barberà del Vallès))
Bardavio Novi, Antoni (Camp d’Aprenentatge de la Noguera. Departament d’Ensenyament)

Títol variant: Arqueología de la Guerra Civil : una aproximación desde su uso didáctico.
Títol variant: Civil War archaeology : an approach from its didactic use
Data: 2012
Resum: Des de l’any 2008 el Camp d’Aprenentatge de la Noguera, Servei Educatiu de la Generalitat de Catalunya, s’involucra en el projecte de recuperar la memòria d’un dels indrets que millor simbolitza el que va suposar la Guerra Civil a les Terres de Ponent, la posició defensiva del Merengue a Camarasa. Per desenvolupar aquesta tasca es va comptar amb la col·laboració de l’Associació d’Estudiosos del Front del Segre, que impulsa la localització i recuperació d’espais de memòria a la zona del cap de pont de Balaguer i jornades i exposicions amb l’objectiu de difondre i reflexio - nar sobre els llocs i els fets de la contesa bèl·lica. Vincular l’alumnat de 4t d’ESO i batxillerat als escenaris i moments cabdals de la història local a partir d’una sèrie de propostes didàctiques dissenyades per ser portades a la pràctica en els mateixos espais arqueològics, ha estat la contribució del Camp d’Aprenentatge de la Noguera a la feina realitzada. L’objectiu, potenciar l’empatia històrica, l’acció ciutadana, la capacitat crítica i desenvolupar la consciència històrica, tot posant en valor el patrimoni proper. El curs 2009-2010 es va portar a terme una activitat compartida entre centres escolars, l’Escola L’Àlber (Albesa) i la ZER del Montsec (Àger, Avellanes-Santa Linya, Gerb, Os de Balaguer i Tartareu), coordinats pel Camp d’Aprenentatge de la Noguera, en la qual l’alumnat de cicle mitjà i cicle superior d’un dels centres participants, convertits en grups d’experts, presentaven a l’alumnat de l’altre centre elements del patrimoni històric de l’entorn proper: la Vil·la Romana del Romeral (Albesa) i la Via Romana d’Àger. La proposta es va desenvolupar en el marc del Projecte l’Escola Adopta un Monument, que té com a objectiu primordial fer partícips els nens i les nenes del reconeixement, la divulgació i la protecció d’elements del seu patrimoni històric.
Resum: Desde el año 2008 el Campo de Aprendizaje de la Noguera, Servicio Educativo de la Generalitat de Catalunya, se involucra en el proyecto de recuperar la memoria de uno de los lugares que mejor simboliza lo que supuso la Guerra Civil en las comarcas occidentales de Lleida: la posición defensiva del Merengue en Camarasa. Para desarrollar esta tarea se contó con la colaboraciónde la Asociación de Estudiosos del Frente del Segre, que impulsa la localización y recuperaciónde espacios de memoria en la zona de cabecera de puente de Balaguer y la organizaciónde jornadas y exposiciones con el objetivo de difundir y reflexionar sobre los lugares y los hechos de la contienda bélica. Vincular al alumnado de 4º de ESO y de bachillerato con los escenarios y momentos capitales de la historia local a partir de una serie de propuestas didácticas diseñadas para ser puestas en práctica en los propios espacios arqueológicos, ha sido la contribución del Campo de Aprendizaje de la Noguera al trabajo realizado. El objetivo de esta propuesta consiste en potenciar la empatía histórica, la acción ciudadana, la capacidad crítica y desarrollar la conciencia histórica, poniendo en valor el patrimonio histórico cercano.
Resum: Since 2008 the Noguera Learning Camp, an Educational Service of the Generalitat of Catalonia, is involved in a project aimed at memorial recovering of one of the places that best symbolizes what Civil War led to on the western regions of Lleida: the defensive position in Camarasa Merengue. To perform this task, we had the collaboration of the Segre Front Association of Scholars, which fosters the location and recovery of memorial spaces in the bridgehead area of Balaguer and the organization of conferences and exhibitions with the aim of spreading and reflect on the places and events of the war. The specific contribution of Noguera Learning School has been to link secondary students with the scenarios and capital moments of the local history according to a series of didactic proposals designed to be implemented in the proper archaeological sites. This proposal objective consists of enhancing historical empathy, civic action and critical ability, and to develop historical consciousness, while enhancing nearby historical heritage.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Patrimoni històric ; Memòria històrica ; Arqueologia de la Guerra Civil ; Front de l’Ebre ; Unitat didàctica ; Patrimonio histórico ; Memoria histórica ; Arqueología de la Guerra Civil ; Frente del Ebro ; Unidad didáctica ; Historical heritage ; Historical memory ; Civil War archaeology ; Ebro Front ; Didactic unit
Publicat a: Treballs d'arqueologia, Núm. 18 (2012) , p. 147-159, ISSN 1134-9263



13 p, 233.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Treballs d'arqueologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2013-10-28, darrera modificació el 2016-10-19



   Favorit i Compartir