Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/113973
Feedback, confiança matemàtica i aprenentatge matemàtic en un entorn d'aprenentatge en línia / autora: Núria Escudero Viladoms ; directora: Teresa Sancho Vinuesa ; tutor: Josep Ma. Fortuny Aymemí
Escudero Viladoms, Núria
Sancho Vinuesa, Teresa, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didactica de la Matematica i les Ciències Experimentals

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013
Descripció: 1 recurs electrònic (200 p.)
Resum: La pregunta principal d'aquesta recerca és com es relacionen la confiança matemàtica, l'aprenentatge matemàtic i l'efecte del feedback en un context d'aprenentatge de matemàtiques en línia. Aquesta recerca s'emmarca en el context de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Els estudiants de la UOC són persones adultes amb responsabilitats laborals i familiars que necessiten la flexibilitat de lloc i temps que els proporciona estudiar una titulació de forma no presencial. A més, els estudiants reprenen els seus estudis després d'un temps de desvinculació del món acadèmic. Així, la incorporació de les TIC a l'aprenentatge pot suposar una dificultat per a aquests estudiants que provenen d'una experiència educativa tradicional de paper i llapis. Però en l'aprenentatge de matemàtiques en línia ens trobem amb altres dificultats específiques. Per exemple, el nivell dels coneixements matemàtics previs dels estudiants és divers, donat que els estudiants poden provenir de diferents titulacions i sovint hi ha mancances en el domini dels conceptes bàsics de matemàtiques. El context concret d'aquesta recerca és l'assignatura Iniciació a les Matemàtiques en Enginyeria de la UOC, una assignatura de matemàtiques en línia per a l'aprenentatge de continguts bàsics de matemàtiques. L'assignatura està estructurada en dos blocs: Àlgebra i Anàlisi. Amb aquesta recerca volem comprendre i estudiar elements i variables vinculats al procés d'aprenentatge d'una matèria d'aquesta naturalesa en un entorn virtual, concretament: l'efecte del feedback que rep l'estudiant i la seva confiança matemàtica. La motivació d'estudiar l'efecte del feedback rebut per un estudiant sorgeix arran de l'anàlisi dels resultats d'una innovació docent en una assignatura de matemàtiques en línia d'estudis d'enginyeria. Una de les conclusions principals d'aquesta anàlisi és que la incorporació d'una eina de feedback automàtic i immediat, tant en activitats d'avaluació com de pràctica, comporta una disminució important de l'índex d'abandonament de l'assignatura. Observar aquesta disminució ens va empènyer a intentar comprendre quin és, i de quins factors depèn, l'efecte del feedback amb contingut matemàtic en l'aprenentatge d'un estudiant. D'altra banda, basant‐nos en l'experiència personal en l'ensenyament de matemàtiques en línia, considerem que el factor afectiu té un paper essencial en l'aprenentatge de matemàtiques. Concretament, hem definit i estudiat la confiança matemàtica de l'estudiant. En un context presencial s'accepta que els aspectes afectius tenen un rol central en l'aprenentatge de matemàtiques i hi ha força investigacions de Didàctica de les Matemàtiques sobre processos d'aprenentatge centrades en aspectes afectius. En el context de l'educació en línia, però, és un aspecte escassament abordat des d'una aproximació teòrica. Aquesta recerca vol contribuir, també, a la comprensió i definició d'aspectes afectius en l'aprenentatge de matemàtiques en línia. Alguns dels resultats més rellevants d'aquesta tesi són: a) l'establiment de tres perfils d'estudiant en relació a la confiança matemàtica i l'aprenentatge matemàtic; i b) indicis de relació entre els perfils d'estudiant i l'efecte del feedback. Hem observat l'efecte del feedback respon a una realitat complexa més vinculada a la combinació de factors afectius i cognitius en connexió amb l'establiment d'objectius, que no pas a un sol d'aquests factors.
Resum: The aim of this research is to study the relationship among mathematical confidence, mathematics achievement and the effect of feedback when learning mathematics online. The context of this research is the Open University of Catalonia (UOC). UOC students are adults with familiar and working commitments who need the time and location flexibility provided by a virtual environment. Moreover, the students start again their studies after some time dissociated from the academic world. Thus, the incorporation of ICT to learning can be a difficulty for students who have mainly learned in a traditional education based on paper and pencil. But learning mathematics online can trigger other specific difficulties. For instance, the mathematics background of the students is diverse and usually they do not master basic mathematics concepts. The specific context of this research is the subject Introduction to Maths for Engineering at UOC, an online course of mathematics that aims to learn basic mathematical concepts. This subject is organized in two sections: Algebra and Analysis. With this research we want to understand and to study two elements associated to the mathematics learning process in a virtual environment: the effect of feedback received by a student and his mathematical confidence. The motivation for studying the effect of feedback received by the student is based on the results of the analysis of a teaching innovation in an online mathematics subject for engineers. One of the main conclusions of this analysis is that the incorporation of an automatic and immediate feedback tool, in practical activities and exams, lead to an important decrease of dropout rates. This decrease leads us to try to understand which the effect of the feedback on mathematics learning is and which factors are involved. Based on our personal experience in online mathematics teaching, we think that the affective factor is essential in learning mathematics. Specifically, we define and study mathematical confidence. In a face‐to‐face context, it is accepted that affective issues play an important role in learning mathematics and a lot of research in Mathematics Education on learning processes focuses on affective issues. However, in a virtual context this is rarely studied. This study aims to contribute to a better understanding and definition of affective concepts in online mathematics learning. Some of the relevant results of this research are: a) the definition of three student profiles in relation to mathematical confidence and mathematics achievement; and b) evidences of relationship among the student profiles and the effect of feedback. The effect of feedback is a complex issue related to the combination of affective and cognitive factors linked to the student goals, instead of being related only to one of these factors.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, 2013
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Matemàtica ; Ensenyament virtual ; Aspectes psicològics ; Ensenyament

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/10803/117440


200 p, 6.7 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2013-12-20, darrera modificació el 2016-04-15



   Favorit i Compartir