Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/1148
Las preconcepciones del estudiante de profesorado : de la construcción y transmisión del conocimiento a la participación en el aula
Bretones Román, Antonio

Data: 2003
Resum: En este artículo revisamos un amplio conjunto de estudios de las dos últimas décadas sobre el proceso de convertirse en profesor. Analizamos la socialización profesional del docente y el cambio conceptual en la comprensión de la enseñanza y el aprendizaje, referidos al estudiante de profesorado de educación primaria y de secundaria, centrados especialmente en el periodo formativo de las prácticas de enseñanza y del primer año de docencia. Encontramos que en dicho proceso el estudiante de profesorado no sólo es receptivo a diversas influencias externas sino que también desempeña un papel activo fundamental para la evolución de su pensamiento, la identificación, el contraste y la modificación de sus preconcepciones y/o ideas previas sobre la enseñanza; al respecto, actitudes, estrategias y modelos de apertura interactivos y reflexivos se muestran más adecuados.
Resum: En aquest article revisem un ampli conjunt d'estudis de les dues últimes dècades que gira al voltant del procés de convertir-se en professor. Analitzem la socialització professional del docent i el canvi conceptual en la comprensió de l'ensenyament i l'aprenentatge, referits a l'estudiant de professorat d'educació primària i de secundària, centrats especialment en el període formatiu de les pràctiques d'ensenyament i del primer any de docència. Trobem que en l'esmentat procés l'estudiant de professor no només és receptiu a diverses influències externes sinó que a més a més té un paper actiu que és fonamental per a l'evolució del seu pensament, la identificació, el contrast i la modificació de les seves preconcepcions i/o idees prèvies sobre l'ensenyament. Cal considerar que actituds, estratègies i models d'obertura interactius i reflexius semblen més adequats.
Resum: In this article we revise an extensive range of studies carried out in the last two decades on the process of becoming a teacher. We analyze the professional socialization of the teacher and the conceptual change on the understanding of teaching and apprenticeship, both referred to students of the teaching profession in primary and secondary education; focusing specifically on the formative period of the teaching practices and the first year of teaching. We find that within this process the student of the teaching profession is not only receptive to several external influences, but he/she also plays an active role in it. The identification, contrast and modification of his/her preconceptions and/or previous ideas about teaching -including attitudes, strategies and models of opening, interaction and reflection- appear to be essential for teacher and the evolution of thought.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: socialización del profesorado ; formación inicial ; preconcepciones ; estrategias para el cambio conceptual ; socialization of teachers ; initial teacher training ; preconceptions ; strategies for conceptual change ; socialització del professorat ; formació inicial ; preconcepcions ; estratègies per al canvi conceptual
Publicat a: Educar, N. 32 (2003) , p. 25-54, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/20778


30 p, 148.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-06-12



   Favorit i Compartir