Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/115076
Los entornos 1x1 en Cataluña : entre las expectativas de las políticas educativas y las voces del profesorado
Alonso Cano, Cristina (Universitat de Barcelona)
Guitert Catasús, Montse (Universitat Oberta de Catalunya)
Romeu Fontanillas, Teresa (Universitat Oberta de Catalunya)

Títol variant: Els entorns 1x1 a Catalunya : entre les expectatives de les polítiques educatives i les veus del professorat.
Títol variant: One Laptop per Child in Catalonia : between expectations of educational policies and the voices of teachers
Data: 2014
Resum: Este artículo tiene como finalidad aportar evidencias sobre cómo valora el profesorado de Cataluña los entornos 1x1, una implantación masiva de las tecnologías de la información y la comunicación en las aulas que suscita posicionamientos visiblemente polarizados entre los docentes. Comenzamos el trabajo abordando, brevemente, algunas de las constantes que arroja el análisis de casi 25 años de políticas TIC en Cataluña. Seguidamente, presentamos los proyectos autonómicos eduCAT1x1 y eduCAT 2. 0, la concreción en Cataluña del programa Escuela 2. 0. En la segunda parte del trabajo, analizamos cómo se posiciona el profesorado de Cataluña en el marco del proyecto TICSE 2. 0 frente a los entornos 1x1, resituando las respuestas al cuestionario en línea en cuatro categorías: cambio metodológico, integración tecnológica, ordenadores en las aulas y contenidos digitales. Un análisis y una interpretación que ponen de manifiesto que las políticas (y las prácticas) relacionadas con los entornos 1x1 generan respuestas contundentes y posicionamientos categóricos entre el colectivo docente.
Resum: Aquest article té com a finalitat aportar evidències sobre com valora el professorat de Catalunya els entorns 1x1, una implantació massiva de les tecnologies de la informació i la comunicació a les aules que suscita posicionaments visiblement polaritzats entre els docents. Comencem el treball abordant, breument, algunes de les constants que mostra l'anàlisi de gairebé 25 anys de polítiques TIC a Catalunya. Seguidament, presentem els projectes autonòmics eduCAT1x1 i eduCAT 2. 0, la concreció a Catalunya del programa Escuela 2. 0. A la segona part del treball, hi analitzem com es posiciona el professorat de Catalunya en el marc del projecte TICSE 2. 0 enfront dels entorns 1x1, resituant les respostes al qüestionari en línia en quatre categories: canvi metodològic, integració tecnològica, ordinadors a les aules i continguts digitals. Una anàlisi i una interpretació que posen de manifest que les polítiques (i les pràctiques) relacionades amb els entorns 1x1 generen respostes contundents i posicionaments categòrics entre el col·lectiu docent.
Resum: The aim of this article is to provide evidence on Catalonian teacher’s perception about One Laptop Per Child. In fact, ICT massive integration in classrooms causes polarized opinions among teachers. This work is started with a brief revision of the most important/ common issues of almost 25 years of ICT policies in Catalonia. In the first part of the article, the regional concretions of the Spanish School 2. 0 program (eduCAT1x1, eduCAT 2. 0) are presented. In the framework of the Spanish research project TICSE 2. 0, Catalonian teachers completed an online survey with closed and open-ended questions. In order to get evidence on Catalonian teachers’ stance towards One Laptop Per Child, the openended responses of the survey were organized in four categories: methodological changes, ICT integration, computers in classrooms and digital contents. The analysis and interpretation of data gathered highlights teachers’ forceful responses and strong positions on One Laptop Per Child.
Nota: Este artículo presenta algunos de los resultados obtenidos en Cataluña en el proyecto de investigación Las políticas de un «ordenador por niño» en España: Visiones y prácticas del profesorado ante el programa Escuela 2.0. Un análisis comparado entre comunidades autónomas (EDU2010-17037). Financiado en el marco del Plan Nacional I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación. Convocatoria 2010
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Tecnologías de la información y la comunicación ; Entornos 1x1 ; Profesorado ; Políticas educativas ; Tecnologies de la informació i la comunicació ; Entorns 1x1 ; Professorat ; Polítiques educatives ; ICT ; One Laptop per Child ; Teacher ; Educational policies
Publicat a: Educar, Vol. 50, Núm. 1 (Gener-Juny 2014) , p. 41-64, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287067


24 p, 169.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-01-27, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir