Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/116756
Los gestos y la enseñanza de palabras poco familiares : ¿Cuándo emplean las maestras información gestual?
Menti, Alejandra Beatriz (Universidad Nacional de Córdoba)
Alam, Florencia (Universidad de Buenos Aires)
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina)

Data: 2014
Resum: El presente trabajo tiene por objeto analizar los gestos que las maestras emplean en el tratamiento de vocabulario poco familiar en clases de Ciencias Sociales de la escuela primaria. El corpus está compuesto por secuencias interaccionales (Goodwin & Heritage, 1990; Schegloff, 1990) incluidas en 12 situaciones de enseñanza videofilmadas en 1°, 3° y 5° grado de 4 escuelas, dos rurales y dos urbanas de la provincia de Córdoba, Argentina. En las secuencias las maestras empleaban términos que eran poco familiares para los niños. Se llevó a cabo un análisis cualitativo (Strauss & Corbin, 1991) que permitió comparar distintas secuencias en las que las maestras explican, definen o reparan las mismas palabras. Los resultados mostraron que, a diferencia de lo señalado en otros trabajos el uso de gestos por parte de las maestras no se encuentra únicamente asociado al término poco familiar empleado sino que se produce en respuesta a acciones verbales y/o gestuales de los niños que muestran una posible falta de comprensión conceptual.
Resum: Aquest treball es proposa analitzar els gestos que fan servir les mestres durant el tractament de vocabulari poc familiar a les classes de Ciències Socials de nivell primari. El corpus està format per seqüències interaccionals (Goodwin & Heritage, 1990; Schegloff, 1990) incloses en 12 situacions d’ensenyament videofilmades, en 1er, 3er y 5è curs de 4 escoles, dues rurals i dues urbanes de la província de Córdoba, Argentina. A les seqüències analitzades, les mestres fan servir termes que eren poc familiars pels nens. Es va portar a terme una anàlisi qualitativa (Strauss & Corbin, 1991) que va permetre comparar diferents seqüències durant les quals les mestres expliquen, defineixen o reparen les mateixes paraules. Els resultats van mostrar que les docents empraven gestos en resposta a accions verbals en resposta a accions verbals y/o gestuals dels nens que mostraven una possible falta de comprensió conceptual. Els resultats han mostrat que, a diferència del que es va exposar en altres treballs la utilització de gestos per part de las mestres no està únicament relacionat al terme poc familiar emprat, sinó que és produeix en resposta a les accions verbals i/o gestuals dels nens que mostren una possible mancança de comprensió conceptual.
Resum: This study aims to analyze the gestures that teachers employ in the treatment of unknown words in science classes in the primary school. The corpus consists of interactional sequences (Goodwin & Heritage, 1990; Schegloff, 1990) coming from 12 teaching situations video-recorded in 1st, 3rd and 5th grade of 4 schools, 2 in rural zones and 2 in urban zones, located in the Province of Córdoba, Argentina. In the interactional sequences the teachers used words that were unfamiliar for the children. A qualitative analysis was carried out (Strauss & Corbin, 1991) that allowed us to compare the sequences in which the teachers explain, define or repair each of the selected unfamiliar words. Results show that, different from other reported studies, teachers' use of gestures is not only associated with the unfamiliar term employed but in response to the children's verbal and/or gestual actions indicating a possible lack of conceptual understanding.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Gestos ; Secuencia interaccional ; El aprendizaje de lenguas ; Enseñanza de lenguas ; Seqüència interaccional ; L'aprenentatge de llengües ; Ensenyament de llengües ; Gestures ; Interactional sequence ; Language learning ; Language teaching
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7, Núm. 1 (Febrero-Marzo 2014) , p. 17-32, ISSN 2013-6196

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/298265


16 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-03-19, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir