Els itineraris postobligatoris dels joves i la reforma escolar
Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Data: 1996
Resum: En el presente artículo se exponen los interrogantes que se plantean en la aplicación de la reforma educativa (iniciada en el año 1990) respecto a la circulación de los jóvenes por el sistema educativo, fundamentalmente en el nivel de secundaria postobligatoria, y en la inserción profesional de los mismos. Se pone de relieve la doble lógica existente: una lógica institucional que propone la regulación del sistema educativo, y una lógica de los agentes sociales, la cual dispone en función de intereses, expectativas y dinámicas concretas y que sobrepasa y modifica la primera. Finalmente, se enfatiza la situación de polarización existente entre jóvenes con escasa formación y cualificación y, por tanto, con problemas de acceso al mercado laboral, y jóvenes formados que también pueden ver truncadas sus expectativas.
Resum: Le présent article expose les interrogations posées par I'application de la réforme éducative (commencée en 1990) concernant I'évolution des jeunes dans le systéme éducatif, fondamentalement au niveau du deuxieme cycle de I'enseignement secondaire, et leur insertion professionnelle. L 'accent est mis sur la double logique existante une logique institutionnelle qui propose une réglementation du systeme éducatif et une logique des agents sociaux qui dispose en fonction d'intérets, d'attentes et de dynamiques concretes, qui, de fait, dépasse et modifie la premiere. Enfin, I'accent est mis sur la situation de polarisation existant entre les jeunes ayant une formation et des qualifications insuffisan tes el, par conséquent, des problemes d'acces au marché du travail, et les jeunes tres formés qui peuvent également voir leurs attentes déçues.
Resum: This article sets out the questions which arise in the application of the educational reform (begun in 1990) to the passage of young people through the educational system, fundamentally at the post-compulsory secondary level, and to their entry into a profession. It emphasizes the current double logic: an institutional logic which proposes a regulation of the educational system and the logic of social agents which disposes according to specific interests, expectations and dynamics, which in fact overrides and modifies the former. Lastiy, it emphasizes the existing polarisation between young people with little training and qualifications and, therefore, with problems of access to the work market, and highly trained young people who may also see their expectations frustrated.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Joventut ; Reforma educativa ; Formació professional ; Transició escola-vida activa ; Juventud ; Formación profesional ; Transición escuela-vida activa ; Youth ; Educational reform ; Transition school-work
Publicat a: Temps d'educació, Núm. 15 (1996) , p. 177-202, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/125627


26 p, 879.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup de Recerca Educació i Treball (GRET)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2014-04-29, darrera modificació el 2022-02-13



   Favorit i Compartir