Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/117827
Polítiques d'elecció de centre i segregació escolar : els centres privats dependents en els sistemes educatius europeus
Valiente, Oscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Data: 2007
Resum: L’article introdueix un marc conceptual per a l’anàlisi de la relació entre les polítiques d’elecció de centre i la segregació escolar. Es defensa la presa en consideració dels factors de segregació escolar com l’element clau per entendre els diferents efectes d’aquestes polítiques segons el context d’implementació. El document recull característiques estructurals i mesures de segregació en l’educació secundària de quinze sistemes educatius europeus. L’evidència empírica presentada apunta als itineraris escolars com el factor més important de segregació. La matrícula en la xarxa privada dependent mostra efectes diferents segons el país. L’anàlisi específica dels sistemes educatius europeus amb major presència del sector privat (model continental d’elecció), fa pensar que les diferències entre aquests països es deuen als diferents marcs reguladors de l’activitat d’aquests centres i a la desigual protecció de la xarxa pública.
Resum: Este artículo introduce un marco conceptual para el análisis de la relación entre las políticas de elección de centro y la segregación escolar. Se defiende la toma en consideración de los factores de segregación escolar como el elemento clave para entender los diferentes efectos de estas políticas según el contexto de implementación. El documento recoge características estructurales y medidas de segregación en la educación secundaria de quince sistemas educativos europeos. La evidencia empírica presentada apunta a los itinerarios escolares como el factor más importante de segregación. La matrícula en la red privada dependiente muestra efectos diferentes según el país. El análisis específico de los sistemas educativos europeos con mayor presencia en el sector privado (modelo continental de elección), nos induce a pensar que las diferencias entre estos países se deben a los diferentes marcos reguladores de la actividad de estos centros y a la desigual protección de la red pública.
Resum: Cet article introduit un cadre conceptuel pour l’analyse de la relation entre les politiques de choix de centre et la ségrégation scolaire. Il défend la prise en considération des facteurs de ségrégation scolaire comme étant l’élément-clé qui permet de comprendre les différents effets de ces politiques selon le contexte de mise en application. Le document recueille les caractéristiques structurelles de même que les mesures de ségrégation dans l’enseignement secondaire de quinze systèmes éducatifs européens. La preuve empirique présentée signale les itinéraires scolaires comme étant le facteur le plus important de ségrégation. L’inscription dans le réseau privé dépendant présente des effets différents selon le pays. L’analyse spécifique des systèmes éducatifs européens ayant une plus grande présence dans le secteur privé (modèle continental de choix) nous induit à penser que les différences entre ces pays sont dues aux différents cadres régulateurs de l’activité de ces centres et à l’inégale protection du réseau public.
Resum: This paper introduces a conceptual frame for the analysis of the relationship between the policies governing the choice of school and school segregation. It defends the consideration of the factors of school segregation as the key element for understanding the different effects of these policies according to the implementation context. The article documents structural characteristics and segregation means in secondary education of fifteen European systems of education. The empirical evidence presented points to school itineraries as the key factor of segregation. Depending on the ountry, enrolment in the Government-dependent private network has different effects. The specific analysis of the European systems of education with the highest presence in private sector (continental model of choice) appears to suggest that the differences between these countries are due to the different regulating frameworks of the activity of these centres and the unequal protection of the state network.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Educació comparada ; Elecció de centre ; Segregació escolar ; Educació privada ; Elección de centro ; Segregación escolar ; Educación privada ; Choix de centre ; Ségrégation scolaire ; Enseignement privé ; Éducation comparée ; Choice of school ; School segregation ; Private schools ; Compared education
Publicat a: Temps d'educació : revista de la Divisió de Ciències de l'Educació, Núm. 33 (2007) , p. 203-220, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126490


18 p, 104.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2014-05-02, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir