Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
Creencias ecológico-ambientales en la infancia : estudio transcultural
Villuendas, Ma. Dolores (Universidad de Granada. Facultad de Psicología)
Liébana, José Antonio (Universidad de Granada. Facultad de Psicología)
Córdoba Alcaide, Francisco (Universidad de Granada. Facultad de Psicología)
Riva, Leonora (Universidad de Granada. Facultad de Psicología)

Data: 2005
Resum: Aquest article aborda les creences que es construeixen en la infància sobre algunes qüestions ecologicoambientals, concretament les que tenen a veure amb les formes de vida i el seu manteniment. Demanem a infants escolaritzats de 9 i 11 anys -colombians, espanyols i anglesos- que s'imaginin una illa deserta on aniran a viure, ja que el coneixement de les seves possibilitats en enfrontar-se amb aquest medi desconegut, amb tots els recursos de què vulguin disposar, proporcionarà una bona oportunitat per determinar si l'educació ecologicoambiental que reben segueix directrius no depredadores. Analitzades les respostes del que s'endurien i farien a l'illa, hem trobat una concepció etnocèntrica ingènua d'acord amb el desenvolupament tecnològic de la cultura occidental.
Resum: This paper addresses the beliefs constructed in childhood about some ecological-environmental issues, in particular those related to lifestyle and the conception of the needs linked to keeping these. We asked some 9 and 11 year-old Colombian, Spanish and English school children to imagine a desert island in which they were supposed to go to live. This knowledge about their possibilities/abilities when facing an unknown medium, and using all kind of resources they choose to have, will provide a good opportunity to determine if the ecological-environmental education they receive follows the no depredation guidelines. After analysing the responses on what they would take and what would they do in the island, we have found a naïve ethnocentric conception following the technological developments of Western culture.
Resum: Este artículo aborda las creencias que se construyen en la infancia acerca de algunas cuestiones ecológico-ambientales, concretamente las que tienen que ver con las formas de vida y su mantenimiento. Pedimos a niños/as escolarizados/as de 9 y 11 años -colombianos, españoles e ingleses- que imaginen una isla desierta donde van a vivir, ya que el conocimiento de sus posibilidades al enfrentarse a este medio desconocido, con todos los recursos de los que deseen disponer, proporcionará una buena oportunidad para determinar si la educación ecológico-ambiental que reciben sigue directrices no depredadoras. Analizadas las respuestas de lo que llevarían y harían en la isla, hemos encontrado una concepción etnocéntrica ingénua, acorde al desarrollo tecnológico de la cultura occidental.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Construcció cultural ; Significativitat ecològica de creences ; Necessitats vitals a la infància amb gènere ; Cultural construction ; Ecological significance of beliefs ; Vital needs in childhood ; Construcción cultural ; Significatividad ecológica de creencias ; Necesidades vitales en la infancia con género ; With gender
Publicat a: Educar, N. 35 (2005) , p. 115-134, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v35-villuendas-liebana-cordoba-riva
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20827
DOI: 10.5565/rev/educar.222


20 p, 121.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2022-07-14



   Favorit i Compartir