Web of Science: 8 cites, Google Scholar: cites
Metodologías docentes : motivación y aprendizaje percibidos por los estudiantes universitarios
Cañabate Ortiz, Dolors (Universitat de Girona)
Aymerich, Maria (Universitat de Girona)
Falgàs, Margarida (Universitat de Girona)
Gras Pérez, María Eugenia (Universitat de Girona)

Títol variant: Metodologies docents : motivació i aprenentatge percebuts pels estudiants universitaris
Títol variant: Teaching methods : motivation and learning perceptions of university students
Data: 2014
Resum: La renovación metodológica en los estudios superiores es uno de los retos pendientes de la formación en España. El presente artículo analiza las metodologías docentes más utilizadas en el contexto universitario (clase magistral, análisis de casos, aprendizaje basado en problemas, aprendizaje basado en proyectos, aprendizaje cooperativo y aprendizaje realista y reflexivo); la motivación de los estudiantes respecto a ellas, y su percepción en cuanto a posibilidades de aprendizaje. Participan 207 estudiantes del último curso de Magisterio y Psicología. Los datos se recogen mediante cuestionario autoadministrado y anónimo. Los resultados indican que la clase magistral continúa siendo la metodología más utilizada en ambas carreras (Psicología y Magisterio). La motivación de los estudiantes por las metodologías varía según los estudios cursados, aunque consideran que todas ellas resultan útiles para facilitar el aprendizaje. Existen coincidencias, independientemente de los estudios cursados, en relación con qué metodologías se perciben útiles para desarrollar habilidades comunicativas y madurez personal, mientas que hay valoraciones diferentes respecto a qué metodologías facilitan el desarrollo de competencias profesionales e intelectuales.
Resum: La renovació metodològica en els estudis superiors és un dels reptes pendents que té la formació a Espanya. El present article analitza les metodologies docents més utilitzades en el context universitari (classe magistral, anàlisi de casos, aprenentatge basat en problemes, aprenentatge basat en projectes, aprenentatge cooperatiu i aprenentatge realista i reflexiu); la motivació dels estudiants respecte a aquestes metodologies, i la percepció que en tenen considerant les possibilitats d'aprenentatge que ofereixen. Hi participen 207 estudiants de l'últim curs de Magisteri i Psicologia. Les dades es recullen mitjançant un qüestionari autoadministrat i anònim. Els resultats indiquen que la classe magistral continua sent la metodologia més utilitzada en tots dos estudis (Psicologia i Magisteri). La motivació dels estudiants per les metodologies varia segons la carrera cursada, encara que consideren que totes són útils per facilitar l'aprenentatge. Existeixen coincidències, independentment dels estudis cursats, en relació amb les metodologies que es consideren útils per desenvolupar habilitats comunicatives i maduresa personal, mentre que hi ha valoracions diferents respecte a quines són les metodologies que faciliten el desenvolupament de competències professionals i intel·lectuals.
Resum: Methodological renewal in the university is one of the challenges for higher education in Spain. This paper examines: the most used teaching methods in the university context (master class, case analysis, problem-based learning, project based learning, cooperative learning and realistic / reflective learning), students' motivation regarding these methods, and their perceptions concerning learning opportunities. Participants were 207 students in their final year of both Education and Psychology degrees. Data were collected through an anonymous and self-reported questionnaire. The results indicate that the master class remained as the most widely used methodology in both degrees. The motivation of students differed from methodology to methodology although all of them agreed that all methodologies were useful to facilitate learning. Regardless of the university course, their perceptions about the methodology usefulness to develop communication skills and personal maturity were concordant. However, there were different assessments regarding which methodologies facilitated the development of professional and intellectual skills.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Metodologías docentes ; Magisterio y psicología ; Motivación de los estudiantes ; Competencias profesionales e intelectuales ; Metodologies docents ; Magisteri i psicologia ; Motivació dels estudiants ; Competències professionals i intel·lectuals ; Teaching methods ; Education and psychologyStudents'motivation ; Professional and intellectual skills
Publicat a: Educar, Vol. 50, Núm. 2 (Juliol-Desembre 2014) , p. 427-441, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v50-n2-canabate-aymerich-falges-et-al
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287062
DOI: 10.5565/rev/educar.664


15 p, 267.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-07-02, darrera modificació el 2022-11-24



   Favorit i Compartir