Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/119188
Joves estrangers no acompanyats
Alsina Villarreal, Meritxell
Moreno, Sara, 1978- , dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Data: 2014
Descripció: 31 pag.
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Sociologia [819]
Titulació: Sociologia [2500262]
Resum: Aquest projecte d’intervenció social parteix de la identificació d’un col·lectiu específic de joves que han immigrat sense referents adults a Barcelona. Aquests joves, sovint trobats al carrer, han estat sotmesos a unes proves radiològiques per determinar la seva edat, ja que o bé no portaven documentació o el contingut del passaport o certificat de naixement és considerat dubtós; el resultat de les proves ha estat major de divuit anys. Com són majors d’edat queden exclosos del circuit de protecció a la infància i adolescència, però com tenen una documentació de menors d’edat queden també exclosos de molts serveis adreçats a la immigració. Aquest projecte pretén superar almenys una primera fase d’integració social per allunyar-los de la situació de marginalitat en què es troben. Seguint el mètode de l’enfocament del marc lògic, la diagnosi s’ha dut a terme a partir de l’anàlisi de diverses fonts documentals secundàries i bibliografia especialitzada en el fenomen de la immigració irregular, així com mitjançant tècniques d’investigació qualitatives: entrevistes a professionals que treballen directament amb aquests joves i l’observació de recursos residencials entre altres. S’identifiquen cinc dimensions com a causa de l’extrema situació de vulnerabilitat en què es troben. L’estratègia de la intervenció anirà enfocada a superar aquestes dificultats en dos nivells. Pel que fa als joves que tot just surten de la Fiscalia i no saben on anar, se’ls facilitarà el coneixement necessari de la xarxa de dispositius on poden ser ajudats. En quant als joves que aconsegueixen ser acollits en algun recurs residencial, en aquest cas a través del Consorci de Serveis Socials, en primer lloc es mirarà de potenciar la seva formació en habilitats socials i coneixements instrumentals per a que puguin inserir-se en el mercat laboral i en segon lloc, evitar la frustració del seu procés migratori. Per dur a terme aquests objectius es proposen una sèrie d’activitats per tal de que millorin les seves competències instrumentals i relacionals com, per exemple, fent de monitors amb infants i/o adolescents a partir d’una experiència d’Aprenentatge en Serveis (APS), creant un grup de voluntaris en el camp de la salut mental per minvar els efectes negatius del procés migratori en l’estat anímic dels JENAS o distribuir tríptics d’informació dels dispositius d’atenció on es poden adreçar un cop són declarats majors d’edat.
Nota: Conté: Treball de recerca i pòster
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: bachelorThesis ; Text
Matèria: Joves ; Joves immigrants ; Immigració ; Exclusió social ; Projecte d’intervenció



31 p, 2.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2014-07-22, darrera modificació el 2016-04-15



   Favorit i Compartir