Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/122401
Geografia i gènere [101597]
Baylina Ferré, Mireia
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Data: 2014-15
Pla d'estudis: Geografia i ordenació del territori (modalitat presencial) [824] ; Geografia i ordenació del territori (modalitat en xarxa) [826]
Titulació: Geografia i ordenació del territori (modalitat presencial) [2501002]
Resum: Durant molts segles la meitat de la humanitat ha estat ignorada com a objecte d'estudi en les ciències socials. Només fa quaranta anys i gràcies al moviment feminista i a l'evolució de la situació de les dones a la societat (ocupació, formació, participació política, condicions de vida) s'ha desenvolupat el procés científic de fer visible a l'altra meitat del gènere humà. La Geografia s'ha incorporat també a aquest procés, primer observant i analitzant els patrons diferencials de les dones en la seva relació amb l'espai i més endavant reconeixent l'estructura de gènere a la societat com un element fonamental per comprendre els canvis econòmics i socials del món contemporani i la forma com el medi geogràfic és constituït i utilitzat per la població. La geografia ha considerat tradicionalment la societat com un conjunt neutre,asexuat i homogeni, sense plantejar les profundes diferències que hi ha entre homes i dones en la utilització de l'espai . La geografia de gènere defensa que l'espai no és neutre des del punt de vista de gènere i això implica la necessitat d'incorporar les diferencies socials entre homes i dones i les diferencies territorials en les relacions de gènere per explicar la realitat en qualsevol lloc del món i a qualsevol escala. Això vol dir que gairebé tots els temes tractats per la geografia poden i han de ser reformulats des d'aquesta perspectiva. A mode d'exemples, alguns processos que tenen una importància global no poden tenir una explicació completa si no s'hi incorpora la variable gènere. La globalització de l'economia no es comprèn sense considerar la divisió internacional del treball i el paper de les dones com a mà d'obra barata i flexible. La consideració al gènere permet explicar perquè les dones perceben salaris més baixos i aporten flexibilitat a les condicions laborals, i en darrera instància, perquè es produeixen segons quins processos de desinversió en unes regions i d'inversió en unes altres. Igualment, en l'explicació de la deforestació i la desertització de zones semiàrides de la terra cal tenir present el paper de les dones en l'obtenció d'aquests recursos, i una correcta planificació del desenvolupament hauria de tenir present què pot representar per aquest col. lectiu la dotació d'aigua corrent als pobles, per exemple. La finalitat de l'assignatura és, doncs, introduir la mirada de gènere a la geografia per tal de potenciar una 1 Geografia i gènere 2014 - 2015 La finalitat de l'assignatura és, doncs, introduir la mirada de gènere a la geografia per tal de potenciar una anàlisi geogràfica més completa i no esbiaixada. I l'objectiu principal és donar a conèixer aquesta perspectiva a l'alumnat i fer-li veure, amb exemples pràctics, la importància d'incloure aquesta dimensió en les seves anàlisis geogràfiques. Els objectius formatius són els següents: - Comprendre les definicions, conceptes bàsics i objectius de la geografia de gènere. - Comprendre com la incorporació de la perspectiva de gènere altera i augmenta el coneixement sobre la relació entre la societat i el medi. - Ser capaç de reformular investigacions geogràfiques incorporant-hi la perspectiva de gènere. - Valorar la introducció d'aquesta perspectiva en els estudis geogràfics actuals. - Desenvolupar la capacitat de reflexió, anàlisi, discussió i interpretació, tant individual com en grup.
Llengua: Català.



Català
5 p, 105.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2014-09-12, darrera modificació el 2016-06-25



   Favorit i Compartir