¿Nuevas geografías culturales?
Jackson, Peter

Títol variant: Noves geografies culturals?
Títol variant: Des nouvelles géographies culturelles?
Títol variant: New cultural geographies?
Data: 1999
Resum: Este artículo da cuenta de las nuevas direcciones tomadas en el seno de la geografía humana a consecuencia del «giro cultural». Ofrece, además, una breve cronología de hechos recientes, emprende una caracterización del «giro cultural» y evalúa hasta qué punto se ha producido un «giro espacial» concomitante en los estudios culturales. Los críticos sostienen que, por centrarse en cuestiones de representación, cultura y significado, se ha dejado a un lado el interés preferente por las desigualdades materiales dentro de la sociedad. El artículo concluye con algunas reflexiones acerca de las direcciones futuras a tomar dentro de la geografía cultural, y en concreto en relación con los procesos de consumo y mercantilización, en los que existe la posibilidad de trascender los límites entre «lo económico» y «lo cultural».
Resum: Aquest article presenta les noves direccions adoptades en el marc de la geografia humana com a conseqüència del «gir cultural». Ofereix, a més, una breu cronologia de fets recents, enceta una caracterització del gir cultural i avalua fins a quin punt s'ha produït un «gir espacial» concomitant en els estudis culturals. Els crítics sostenen que, pel fet de centrar-se en qüestions de representació, cultura i significat, s'ha deixat de banda l'interès preferent per les desigualtats materials dins la societat. L'article conclou amb algunes reflexions entorn de les direccions futures que cal emprendre en la geografia cultural i, en concret, en relació amb els processos de consum i mercantilització, en els quals hi ha la possibilitat de transcendir els límits entre «el que és econòmic» i «el que és cultural».
Resum: Cet article présente les nouvelles directions adoptées dans le cadre de la géographie humaine par effet du «virage culturel». Il offre aussi une brève chronologie de faits récents, il fait une première caractérisation du virage culturel et évalue jusqu'à quel point un «virage spatial» concomitant s'est produit dans les études culturels. Du fait de vouloir se centrer dans des questions de représentation, de culture et de signification, les critiques soutiennent qu'on a laissé de côté l'intérêt préférentiel des inégalités matérielles dans la société. L'article finit en faisant quelques réflexions autour des directions futures qu'il faut entreprendre dans la géographie culturelle et, concrètement, par rapport aux processus de consommation et de mercantilisme, dans lesquels il existe la possibilité de transcender les lirnites entre «ce qui est économique» et «ce qui est culturel».
Resum: This paper indicates the new directions taken within human geography as a result of the «cultural turn». It also provides a brief chronology of recent events, attempts to characterise the «cultural turn» and assesses the extent to which there has been a concomitant «spatial turn» in cultural studies. Critics argue that by focusing on questions of representation, culture and meaning, prior concerns for material inequalities within society have been neglected. The paper concludes with some reflections on future directions within cultural geography, particularly concerning the processes of consumption and commodification, which offer the opportunity of transcending the boundaries between «the economic» and «the cultural».
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Ressenya ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Geografía cultural ; Giro cultural ; Representación ; Consumo ; Mercantilización ; Geografia cultural ; Gir cultural ; Representació ; Consum ; Mercantilització ; Géographie culturelle ; Virage culturel ; Représentation ; Consommation ; Mercantilisme ; Cultural geography ; Cultural turn ; Representation ; Consumption ; Commodification
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, N. 34 (1999) , p. 41-51, ISSN 2014-4512

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/31680


11 p, 79.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca
Articles > Ressenyes

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2022-03-06



   Favorit i Compartir