Web of Science: 3 cites, Scopus: 10 cites, Google Scholar: cites
Articulación del uso de pruebas y el modelo de flujo de energía en los ecosistemas en argumentos de alumnado de bachillerato
Bravo-Torija, Beatriz (Universidad de Zaragoza)
Jiménez Aleixandre, María Pilar (Universidade de Santiago de Compostela)

Títol variant: Articulació de l'ús de proves i el model de flux d'energia en els ecosistemes en arguments d'alumnat de batxillerat
Títol variant: Articulation of the use of evidence and the model of energy flow in ecosystems in arguments from 12th-grade students
Data: 2014
Resum: Este estudio examina el uso del modelo de flujo de energía y su articulación con pruebas situadas en diferentes niveles epistémicos por estudiantes de segundo de bachillerato. La muestra analizada (N = 254) procede de los exámenes de la Prueba de Acceso a la Universidad. La tarea solicita al alumnado justificar la limitación en el número de niveles de una cadena trófica. Los resultados muestran: a) que el uso del modelo teórico por el alumnado es más sofisticado que el uso de pruebas y b) que del 12,2% de los estudiantes que utilizan pruebas en tres o cuatro niveles epistémicos, la mayoría (11% del total) usan un modelo complejo de flujo de energía. Una implicación es que, aunque el conocimiento conceptual es necesario para articular pruebas, no es suficiente, siendo necesario llevar a cabo actividades para promover el uso de pruebas en la clase de ciencias.
Resum: Aquest estudi examina l'ús del model de flux d'energia i la seva articulació amb proves situades en diferents nivells epistèmics per estudiants de segon de batxillerat. La mostra analitzada (N = 254) procedeix dels exàmens de la Prova d'Accés a la Universitat. La tasca sol·licita l'alumnat justificar la limitació en el nombre de nivells d'una cadena tròfica. Els resultats mostren: a) que l'ús del model teòric per l'alumnat és més sofisticat que l'ús de proves i b) que del 12,2% dels estudiants que utilitzen proves en tres o quatre nivells epistèmics, la majoria (11% del total) utilitzen un model complex de flux d'energia. Una implicació és que, encara que el coneixement conceptual és necessari per articular proves, no n'hi ha prou, és necessari dur a terme activitats per promoure l'ús de proves a la classe de ciències.
Resum: This study examines the use of the model of energy flow and its articulation with evidence at different epistemic levels by 12th grade students. The sample (N = 254) was obtained from an external standardized examination. The task requires students to justify the limitation on the number of levels in a trophic chain. The results show that: a) the students' use of the theoretical model is more sophisticated than their use of evidence; and b) from 12,2% of students that use evidence in three or four epistemic levels; the majority of them (11% from the total number) employ a complex model of energy flow. One implication is that although content knowledge is necessary in order to articulate evidence, it is not enough, and there is a need to carry out activities in order to promote the use of evidence in science classroom.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Ús de proves ; Competència científica ; Aprenentatge d'ecologia ; Argumentació ; Use of evidence ; Scientific competence ; Ecology learning ; Argumentation ; Uso de pruebas ; Competencia científica ; Aprendizaje de ecología ; Argumentación
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 425-442, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-bravo-jimenez-aleixandre
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287548
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-bravo-jimenez-aleixandre
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1281


18 p, 278.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2023-03-05



   Favorit i Compartir