Web of Science: 2 cites, Scopus: 5 cites, Google Scholar: cites,
Nueva propuesta teórica sobre obstáculos epistemológicos de aprendizaje. El caso del metabolismo de los carbohidratos
Garófalo, Sofía Judith (Universidad de Buenos Aires. Departamento de Ciencias Biológicas)
Galagovsky, Lydia R. (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales)

Títol variant: Nova proposta teòrica sobre obstacles epistemològics de aprenentatge. El cas del metabolisme dels carbohidrats
Títol variant: New theoretical proposal on epistemological learning obstacles. The case of carbohydrate metabolism
Data: 2014
Resum: La utilización de tres modelos científicos definidos ad hoc sobre el metabolismo de los hidratos de carbono permitió analizar numerosos errores detectados en el aprendizaje de estudiantes universitarios. Este análisis llevó a considerar la existencia de dos clases diferentes de obstáculos epistemológicos subyacentes al aprendizaje (OEA): los de tipo brecha y los de tipo puente. Los primeros se manifiestan por la falta de modelos mentales en los que los estudiantes puedan anclar o engarzar sus aprendizajes; y los segundos se corresponderían a ideas consolidadas para el sujeto que actuarían como modelos mentales idiosincrásicos, funcionales pero erróneos desde el punto de vista científico. Este aporte teórico, basado en evidencias empíricas, constituye una alternativa de análisis que va más allá de la simple enumeración de los errores de los estudiantes.
Resum: The use of three ad hoc scientific models on the metabolism of carbohydrates can consider the existence of underlying epistemological obstacles that lead to university students to make a lot of mistakes. This approach led to interpret students' failures into two different epistemological learning obstacles (ELO): «Gap Type» and «Bridge Type». The first one ELO corresponds to cognitive obstacles arising from the lack of knowledge; this means the lack of mental models. The second one corresponds to consolidated previous ideas that act as alternative underlying mental models. This theoretical contribution, based on evidences, allows analysis that goes beyond the simple listing of students' misunderstandings.
Resum: La utilització de tres models científics definits ad hoc sobre el metabolisme dels hidrats de carboni va permetre analitzar nombrosos errors detectats en l'aprenentatge d'estudiants universitaris. Aquesta anàlisi va portar a considerar l'existència de dues classes diferents d'obstacles epistemològics subjacents a l'aprenentatge (OEA): els de tipus bretxa i els de tipus pont. Els primers es manifesten per la falta de models mentals en els quals els estudiants puguin ancorar o enfilar les seves aprenentatges; i els segons es correspondrien a idees consolidades per al subjecte que actuarien com a models mentals idiosincràtics, funcionals però erronis des del punt de vista científic. Aquest aportació teòrica, basat en evidències empíriques, constitueix una alternativa d'anàlisi que va més enllà de la simple enumeració dels errors dels estudiants.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Obstáculos epistemológicos de aprendizaje ; Metabolismo ; Hidratos de carbono ; Learning difficulties ; Epistemological obstacles ; Metabolism ; Carbohydrates ; Obstacles epistemològics d'aprenentatge ; Metabolisme ; Hidrats de carboni
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 155-171, ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-garofalo-alonso-galagovsky
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287576
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v32-n3-garofalo-alonso-galagovsky
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1042


18 p, 254.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2022-12-12



   Favorit i Compartir