Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126025
Sobre la valoración de la competencia matemática : claves para transitar hacia un enfoque interpretativo
Gallardo Romero, Jesús (Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga)
González Marí, José Luis (Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga)
Quintanilla Batallanos, Verónica Aurora (Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga)

Títol variant: Sobre la valoració de la competència matemàtica : claus per transitar cap a un enfocament interpretatiu
Títol variant: On the assessment of mathematical competence : keys in moving towards an interpretive approach
Data: 2014
Resum: En este trabajo discutimos el problema de la interpretación de la competencia matemática en el aula. Con objeto de superar algunas de las controversias que afectan a la descripción por competencias del currículo de matemáticas, nos proponemos transitar hacia un enfoque interpretativo de la competencia matemática, en el que cobran un mayor protagonismo el conocimiento matemático y su comprensión. Mostramos la operatividad de nuestra propuesta a través de un ejemplo de interpretación de la competencia matemática de una alumna de secundaria involucrada en la resolución de una tarea algebraica específica. A partir de los usos dados al conocimiento matemático, se aportan evidencias de cómo emergen y se relacionan entre sí durante el mismo episodio de resolución rastros de comprensión y elementos de competencia matemática de diferente naturaleza.
Resum: In this paper we discuss the problem of the interpretation of mathematical competencein the classroom. In order to overcome some of the controversies affecting the approach by competencies, we intend to move towards an interpretative approach of mathematical competence in which the mathematical knowledge and their understanding are more significant. The potentiality of our proposal is shown through an example of interpretation of mathematical competence of a secondary student in solving a specific algebraic task. The uses of mathematical knowledge provide evidences on how the traces of mathematical competence and understanding of different nature emerge and they relate to each other.
Resum: En aquest treball discutim el problema de la interpretació de la competència matemàtica a l'aula. A fi de superar algunes de les controvèrsies que afecten a la descripció per competències del currículum de matemàtiques, ens proposem transitar cap a un enfocament interpretatiu de la competència matemàtica, en el qual cobren més protagonisme el coneixement matemàtic i la seva comprensió. Mostrem l'operativitat de la nostra proposta a través d'un exemple d'interpretació de la competència matemàtica d'una alumna de secundària involucrada en la resolució d'una tasca algebraica específica. A partir dels usos donats al coneixement matemàtic, s'aporten evidències de com emergeixen i es relacionen entre si durant el mateix episodi de resolució rastres de comprensió i elements de competència matemàtica de diferent naturalesa.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Competencia matemática ; Comprensión en matemáticas ; Interpretación ; Análisis epistemológico y fenomenológico ; Álgebra escolar ; Mathematical competence ; Understanding in mathematics ; Interpretation ; Phenomenological and epistemological analysis ; School algebra ; Competència matemàtica ; Comprensió en matemàtiques ; Interpretació ; Anàlisi epistemològic i fenomenològic ; Àlgebra escolar
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 319-336, ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1158


18 p, 702.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir