Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/126213
Avances y retos en la promoción de la innovación en los centros educativos
Escudero Muñoz, Juan M. (Universidad de Murcia)

Títol variant: Avenços i reptes en la promoció de la innovació als centres educatius
Títol variant: Progress and challenges in promoting innovation in schools
Data: 2014
Resum: En las tres últimas décadas, el sistema educativo español ha experimentado múltiples cambios e innovaciones y ha logrado avances, aunque todavía quedan retos por conseguir en la provisión justa y democrática del derecho a la educación. En primer lugar, el texto ofrece una revisión de tres categorías de innovaciones educativas en los centros escolares —oficiales, extraoficiales y ausentes— y señala algunos datos empíricos recientes sobre su desarrollo. En segundo lugar, propone un marco teórico determinado para analizarlas, en el que se cruzan las perspectivas técnica, reflexiva y crítica con tres niveles: individual, institucional y social. En la tercera parte, tomando en consideración los análisis precedentes, se señalan determinados logros y retos pendientes en relación con la ordenación del sistema, la redistribución autonómica de las competencias en educación, el currículo, la enseñanza y el profesorado y la autonomía de los centros. Además de avances y retos del pasado, se advierte de algunas serias incertidumbres ligadas a la crisis actual y a la nueva reforma en proceso de ser implementada.
Resum: Al llarg de les tres últimes dècades, el sistema educatiu espanyol ha experimentat múltiples canvis i innovacions i ha assolit avenços, tot i que encara queden reptes per aconseguir respecte a l’assoliment just i democràtic del dret a l’educació. En primer lloc, el text ofereix una revisió de tres categories d’innovacions educatives als centres escolars —oficials, extraoficials i absents— i assenyala algunes dades empíriques recents sobre el seu desenvolupament. En segon lloc, proposa un marc teòric determinat per analitzar-les, en el qual es creuen les perspectives tècnica, reflexiva i crítica amb tres nivells: l’individual, l’institucional i el social. A la tercera part, prenent en consideració les anàlisis precedents, s’hi assenyalen determinats assoliments i reptes pendents en relació amb l’ordenació del sistema, la redistribució autonòmica de les competències en educació, el currículum, l’ensenyament i el professorat i l’autonomia dels centres. A més d’avenços i reptes del passat, s’hi adverteix d’algunes serioses incerteses lligades a la crisi actual i a la nova reforma en procés de ser implementada.
Resum: In the last three decades, the Spanish educational system has seen numerous changes and innovations and made import advances, although many challenges have yet to be addressed to ensure the democratic right of all citizens to education. This article first provides a review of three categories of educational innovation in the school setting: official, extra-official and missing, and presents recent empirical data on their development. Secondly, a theoretical framework for analyzing educational innovation is proposed, in which technical, reflexive and critical perspectives intersect with three levels: individual, institutional and social. Taking into account the previous review and conceptual explanation, advances in educational innovation and challenges are discussed in relation to structural changes, the regional redistribution of the jurisdiction over education, curricula, teaching and organizational and pedagogical autonomy, as well as some serious uncertainties arising from the current crisis and the new educational reform in progress.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Innovació educativa ; Millora ; Canvi ; Sistema educatiu ; Educational innovation ; Improvement ; Change ; School system ; Innovación educativa ; Mejora ; Cambio ; Sistema educativo
Publicat a: Educar, Núm. Especial (2014) , p. 101-138, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287050
DOI: 10.5565/rev/educar.693


38 p, 255.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-11-08, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir