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Essays on wage inequality in developing countries
Ariza Bulla, John Fredy
Raymond Bara, José Luis, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Descripció: 1 recurs electrònic (92 p.)
Resum: El principal objetivo de la tesis es aportar evidencia empírica sobre los determinantes de los recientes cambios en la desigualdad de ingresos y salarios en América Latina. En el primer capítulo se documenta la evolución de la desigualdad de ingresos en la región durante el 2001-2012. Después de testear si los cambios en la desigualdad son estadísticamente significativos, se descomponen dos índices de desigualdad por fuentes de ingreso y subgrupos de población. Adicional a la revisión de literatura, se estudian los recientes efectos distributivos del ciclo económico. Los resultados indican que los ingresos laborales para los hogares y los salarios para los individuos son las principales fuentes que explican la desigualdad de ingresos en la región. De acuerdo con las estimaciones econométricas, la tasa de desempleo tuvo un efecto positivo y estadísticamente significativo sobre la desigualdad en ingresos laborales explicando cerca del 30% de la caída en el índice de Gini en países como Brasil, Colombia y Argentina. Más de la mitad de la caída en la desigualdad de ingreso para Brasil y México y en menor medida para Colombia y Argentina fue explicada además por la reducción en el índice de Gini de años de educación. El efecto del salario mínimo fue también importante para Colombia y Argentina. Los resultados de la tasa de desempleo y el Gini en educación son robustos a diferentes especificaciones, inclusión de más países y al uso de una base datos alterna. En el segundo capítulo se estiman los efectos distributivos de la escolaridad y la informalidad laboral sobre la desigualdad de salarios en Brasil, México, Colombia y Argentina. Por medio de técnicas semiparamétricas se estudian los efectos marginales de la escolaridad en diferentes partes de la distribución de salarios y se descomponen los cambios en la desigualdad entre efectos precio y composición. En particular se usa la metodología propuesta por Machado y Mata (2005) para estimar densidades marginales y contrafactuales. Los resultados indican que la escolaridad tiene un efecto positivo creciente a lo largo de la distribución de salarios. De acuerdo con los resultados de la descomposición, la caída en la desigualdad se explica principalmente por cambios en la distribución de coeficientes. Una distribución más igualitaria de la escolaridad tuvo un efecto no igualador sobre la desigualdad de salarios mientras que una mayor proporción de trabajadores con contrato escrito o con cobertura de salud tuvo un efecto igualador. En el capítulo final se considera un enfoque basado en tareas para estudiar la demanda de "skills" en la región. Se analizan los patrones de empleo en diferentes tipos de ocupaciones en mercados de trabajo urbanos para Brasil, México y Colombia. Basado en la propuesta de Autor, Leavy y Murnane (2003) y de Acemoglu y Autor (2012) se estudian los cambios en el empleo entre ocupaciones rutinarias, no rutinarias, cognitivas y manuales. Para testear la hipótesis de rutinización en un margen extensivo, se descomponen los cambios en el empleo por industria entre un componente "within" y un componente "between". Los resultados sugieren que el empleo cayó para ocupaciones en la parte media de la distribución de skills tales como secretarias, operadores de maquinaria y artesanos, y creció levemente tanto para ocupaciones altamente cualificadas como bajamente cualificadas. De acuerdo con los resultados de la descomposición, la caída en el empleo para ocupaciones rutinarias cognitivas como secretarias y oficios relacionados se explica por un efecto within mientras que la caída en el empleo para operadores de maquinaria y artesanos se debe a un efecto between que se vincula poco al cambio técnico.
Resum: The aim of this thesis is to provide empirical evidence on the determinants of the recent changes in income inequality and wage inequality in Latin America. In the first chapter, we document the evolution of in income inequality in the region during the 2000s. We test the robustness of the drops in inequality and decompose inequality indices both by income sources and by population subgroups. After survey the literature, we study the distributional effects of the business cycle. According to the results, labour income for households and wages for individuals remain as the most relevant sources of income inequality in the region. We found that the unemployment rate had a positive and statistically significant effect on labour income inequality accounting for about 30% of the change in the Gini coefficient for Argentina, Brazil, and Colombia. More than a half of the fall in income inequality for Brazil and Mexico and in a lesser degree for Argentina and Colombia was explained by the drop in the Gini of years of education. Minimum wages played also a relevant role in Argentina and Colombia. Results for unemployment rate and Gini in education are robust to different specifications, to the inclusion of more countries, and to the use of a different database. In the second chapter, we estimate the distributional effects of schooling and job informality upon wage inequality for Argentina, Brazil, Colombia, and Mexico. By means of semi-parametric techniques, we study the marginal effects of schooling at different parts of the wage distribution, and we also decompose changes in inequality into composition and price effects. We use the methodology proposed by Machado and Mata (2005) to estimate marginal (and counterfactual) densities. Our main contribution deals with the study of the changes in the composition of workforce in terms of education, written contract, and health coverage on wage inequality. We found that schooling has a positive effect within group wage inequality. The fall in inequality was explained mainly by the changes in the distribution of coefficients or returns to characteristics of the workforce. According to the results, a more equal distribution of education had an un-equalizing (quantity) effect on wage inequality for all countries while the higher proportion of workers with written contracts or with health coverage had an equalizing impact among wage earners. This latter result is novel in the literature despite the highest levels of job informality in these economies. In the final chapter, we consider a task-based approach to study the demand for skills in the region. We analyse employment patterns in high-skilled, middle-skilled, and low-skilled jobs in urban labour markets in Brazil, Mexico, and Colombia. Have job opportunities polarised in Latin America? To what extent does technological change explain an employment shifts for middle-skilled occupations? Based on Autor, Leavy and Murnaney (2003) and Acemoglu and Autor (2012) we study employment changes between routine cognitive, routine manual, non-routine cognitive, and non-routine manual jobs. By decomposing changes in employment across industries into a between and within component, we test in the extensive margin the routinization hypothesis. We found little evidence of a strong job polarization pattern as reported in the US or Europe. Employment fell widely for some middle-skilled occupations such as secretaries, machinery operators, and handicraft workers, and increased mildly for high-skilled occupations like professionals and also for low-skilled jobs. According to the decomposition results, the decreasing share of employment for secretaries and related jobs was explained mainly by the within industry effect. However, for machinery operators and handicraft workers, their decreasing employment share was explained more for a between industry effect suggesting a minor role of technological change.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada, 2014
Drets: L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis ; publishedVersion
Matèria: Desigualtat salari ; Educació ; Ocupació ; Wage inequality ; Education ; Employment
ISBN: 9788449046759

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/10803/283355


92 p, 697.7 KB

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 Registre creat el 2014-12-14, darrera modificació el 2016-06-04



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