Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/12721
Paisaje arqueológico y cultural virtual : el caso de la Via Appia Antica
Vico, Lola

Data: 2006
Resum: En base a una metodologia fonamentada en el pensament ecològic, podem enfrontar una sèrie de qüestions tecnològiques en l’àmbit del patrimoni cultural de manera diferent a com s’ha fet tradicionalment. Entenem la reconstrucció del paisatge arqueològic com una activitat contínua on es desenvolupen una sèrie de canvis i on es pot comparar la informació diferent que es troba a disposició amb l’objectiu de proposar diferents paisatges percebuts on “mindscapes". En un sentit teòric podem distingir tres nivells de paisatge per investigar i interpretar: "Mapscape" (paisatge virtual realitzat en GIS am dades espacials), “taskscape” (activitats i relacions del paisatge), i “mindscape” (paisatge percebut, ecosistema digital). En resum, ens enfrontem a una sèrie de problemes metodològics i tecnològics enfocats a la reconstrucció virtual fent ús del software i les biblioteques d’OpenGl perprojectar, reconstruir i navegar en el paisatge antic en temps real. Aquest article se centra en la realització del sistema de Realitat Virtual del parc de la Via Appia Antica (a Roma), un paisatge arqueològic virtual molt complex, que hem reconstruït a partir de treball de camp emprant una sèrie de tecnologies integrades com l’escàner làser, fotomodelació, fotogrametria i DGPS.
Resum: Basándonos en una metodología fundada en el pensamiento ecológico, podemos afrontar una serie de cuestiones tecnológicas en el ámbito del patrimonio cultural de forma distinta a cómo se viene realizando tradicionalmente. Entendemos la reconstrucción del paisaje arqueológico como una actividad continua en la que se desarrollan una serie de cambios y en la que se puede comparar la diferente información a disposición con el objetivo de proponer distintos paisajes percibidos o "mindscapes". En sentido teórico distinguimos tres niveles de paisaje para investigar e interpretar: "Mapscape" (paisaje virtual realizado en GIS con datos espaciales), taskscape (actividades y relaciones del paisaje), y mindscape (paisaje percibido, ecosistema digital). En suma, nos enfrentamos a una serie de problemas metodológicos y tecnológicos enfocados a la reconstrucción virtual usando el software y las bibliotecas de OpenGl para proyectar, reconstruir y navegar en el paisaje antiguo en tiempo real. Este artículo se centra en la realización del sistema de Realidad Virtual del parque de la Via Appia Antica (en Roma), un paisaje arqueológico virtual muy complejo, que hemos reconstruido a partir de trabajo de campo usando una serie de tecnologías integradas como el escaner laser, fotomodelación, fotogrametría, DGPS.
Resum: Founded on a methodology based on ecological thinking we can face up to a set of technological questions related to cultural heritage in a different way to the traditional one. We understand the reconstruction of an archaeological landscape as a continuous activity in which changes occur and where comparison among the different types of information is possible so that different perceived landscapes (mindscapes) can be proposed. In a theoretical sense, we differentiate three levels in landscape for research or interpretation: mapscape (virtual landscape elaborated in GIS with spatial data), taskscape (landscape activities and relations) and mindscape (perceived landscape, digital ecosystem) In sum, we confront a set of methodological and technological problems aimed to the virtual reconstruction using the OpenGi software and libraries for projecting, reconstructing and to navigate in an ancient landscape.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Reconstrucció virtual del paisatge arqueològic ; Realitat Virtual ; Reconstrucción virtual del paisaje arqueológico ; Realidad virtual ; Virtual reconstructing of archeologist landscape
Publicat a: Treballs d'Arqueologia, N. 12 (2006) p. 35-43, ISSN 1134-9263



9 p, 142.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Treballs d'arqueologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-11-16, darrera modificació el 2016-06-12



   Favorit i Compartir