La presència de les dones a la geografia acadèmica: de la geògrafa absent a la geògrafa desapareguda
Pujol, Hermínia
Garcia-Ramon, Maria Dolores 1943-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia

Publicación: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2011
Descripción: 1 recurs electrònic (503 p.)
Resumen: L'objecte principal d'anàlisi de la tesi és el professorat universitari de geografia de l'entorn catalano-valencià-balear, i en particular, l'estudi de quina és la presència, la categoria assolida i la producció científica de les dones dins aquest col·lectiu. La recerca vol incorporar la perspectiva de la igualtat d'oportunitats entre homes i dones com a una aplicació de la transversalitat de gènere, de manera que les xifres de la primera part del treball empíric de caire quantitatiu, van acompanyades d'un treball qualitatiu, en un intent d'explicar-les segons la prespectiva dels seus i de les seves protagonistes. Volem veure, així, el punt de vista del professorat respecte al que significa la carrera professional dins l'acadèmia, en especial pel què fa a la genderització que comporta. La genderització, en som conscients, no és exclusiva de la Geografia, però aquesta disciplina social, especialment masculinitzada, sembla que segueix una tendència a contracorrent respecte al major equilibri de sexes, que en les darrers anys es va aconseguint en els diferents àmbits de la ciència. Per a l'anàlisi quantitativa s'han utilitzat les dades sobre el professorat referents als departaments o unitats de Geografia de nou universitats públiques de Catalunya, del País Valencià i de les Illes Balears (un total d'onze departaments els quals representen prop del 30% del total de departaments de la geografia de l'Estat Espanyol); també s'ha portat a terme un treball bibliomètric basat en les revistes de geografia que es publiquen en algunes d'aquestes mateixes universitats. Per a l'anàlisi qualitativa s'han realitzat 54 entrevistes en profunditat a 40 professores i 14 professors dels 11 departaments de geografia objecte d'estudi (el que representa, també, quasi un 30% del seu professorat numerari). El punt de partida de la recerca -i part essencial de l'estat de la qüestió sobre el tema que es presenta com a introducció- ha estat la recopilació dels principals resultats aportats pels estudis realitzats en l'àrea anglosaxona, arran de l'article de Wilbur Zelinsky (1973), sobre l'absència de geògrafes en la tasca professional de la Geografia i en particular en els departaments universitaris d'aquesta especialitat.
Resumen: The aim of this thesis is to study the professors of Geography at the universities of the Catalan-Valencian-Balearic regions, particularly the presence of women and their academic trajectories. The research incorporates the perspective of equal opportunities between men and women as an application of the gender approach. The analysis combines quantitative and qualitative methods of analysis in an attempt to explain the behaviours according to the perspective of their protagonists. For the quantitative analysis it was used data from the Geography Academic Departments or Units from nine public universities in Catalonia, Valencia and the Balearic Islands (a total of eleven departments which represent nearly 30% of all departments of geography in Spain). It was also carried out a bibliometric study based on geography journals that are published in some of these same universities. For the qualitative analysis it were carried out 54 interviews to geography professors - 40 women and 14 men - from the 11 departments of geography (representing also almost 30% of the professors of these departments). The starting point of the research and an essential part of the state-of-art has been the compilation of the previous results provided by studies in the Anglo-Saxon area, mainly the article of Wilbur Zelinsky (1973) about the absence of women in professional Geography and in the academic career.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia, 2011
Derechos: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Lengua: Català
Documento: Tesi doctoral ; Versió publicada
Materia: Geografia ; Acadèmia ; Gènere

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/51439
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=918222


503 p, 5.2 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Tesis doctorales

 Registro creado el 2014-12-16, última modificación el 2024-01-23



   Favorit i Compartir