Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/127820
Modelos y tendencias en la investigación sobre efectividad, impacto y transferencia de la formación docente en educación superior
Feixas i Condom, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Lagos, Patricio (Estudiante Doctorado en el programa de Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona.)
Fernández, Idoia (Universidad País Vasco (UPV-EHU))
Sabaté, Sarai (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Models i tendències en la investigació sobre efectivitat, impacte i transferència de la formació docent en educació superior
Títol variant: Patterns and trends in the research on effectiveness, impact and transfer of teacher training in higher education
Data: 2015
Resum: En la actualidad, hay poca evidencia empírica acerca de si lo que se ha aprendido en los programas de desarrollo del profesorado realmente se aplica y, si se hace, si estas adquisiciones de conocimientos ejercen algún impacto en la optimización pedagógica, en la mejora de la calidad de los aprendizajes de los estudiantes y, finalmente, en el clima y en la cultura institucionales. El objetivo de este artículo es revisar las aportaciones más significativas de la literatura actual acerca de los estudios científicos sobre efectividad, impacto y transferencia de los programas de desarrollo docente del profesorado universitario y mostrar las tendencias investigativas sobre el tema. En primer lugar, definimos estos conceptos; en segundo lugar, exponemos los principales modelos de evaluación de la efectividad, el impacto y la transferencia de la formación docente y, finalmente, examinamos las tendencias internacionales, aproximándonos al estudio de la influencia del desarrollo docente en los contextos o en las comunidades pedagógicas y en las microculturas de enseñanza y aprendizaje. El estudio del impacto también se centra en la mejor integración del desarrollo docente con el desarrollo curricular, profesional y organizacional en las universidades.
Resum: Actualment, hi ha poca evidència empírica sobre si el que s’ha après als programes de desenvolupament del professorat s’aplica realment i, si es fa, si aquestes adquisicions de coneixements exerceixen algun impacte en l’optimització pedagògica, en la millora de la qualitat dels aprenentatges dels estudiants i, finalment, en el clima i en la cultura institucionals. L’objectiu d’aquest article és revisar les aportacions més significatives de la literatura actual sobre els estudis científics d’efectivitat, impacte i transferència dels programes de desenvolupament docent del professorat universitari i mostrar les tendències investigatives sobre el tema. En primer lloc, definim aquests conceptes; en segon lloc, exposem els models principals d’avaluació de l’efectivitat, l’impacte i la transferència de la formació docent i, finalment, examinem les tendències internacionals, aproximant-nos a l’estudi de la influència del desenvolupament docent en els contextos o en les comunitats pedagògiques i en les microcultures d’ensenyament i aprenentatge. L’estudi de l’impacte també se centra en una integració millor del desenvolupament docent amb el desenvolupament curricular, professional i organitzacional a les universitats.
Resum: At present there is little empirical evidence about whether what has been learned in academic development programs is actually being applied and, if so, if this learning has an impact in improving the quality of teaching, the quality of students’ learning and ultimately on the institutional climate and culture. The aim of this article is to review the most significant contributions of the current scientific literature on effectiveness, impact and transfer of faculty development programs and show the research trends in the field. We first define these concepts and then discuss the main models for evaluating the effectiveness, impact and transfer of academic development. Finally, we examine international trends through the study of the influence of teacher development in teaching contexts and communities, as well as teaching and learning microcultures. The study of the impact additionally focuses on the best integration of teaching development with the curricular, professional and organizational development in HEIs.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Efectivitat ; Impacte ; Transferència ; Formació docent ; Universitat ; Cultures d’ensenyament i aprenentatge ; Effectiveness ; Impact ; Transfer ; Teacher training ; University teaching and learning cultures. ; Efectividad ; Impacto ; Transferencia ; Formación docente ; Universidad ; Culturas de enseñanza y aprendizaje
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 1 (2015) , p. 81-107 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287036
DOI: 10.5565/rev/educar.695


27 p, 333.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-12-21, darrera modificació el 2016-06-23



   Favorit i Compartir